שאלה: מאת יוסף: לכבוד הרב שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויחי ה' טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יוסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה הגאון הצדיק רבי משה פיינשטיין זצ"ל פוסק בפירוש – כיון שבחור בא לגיל חתונה, אינו צריך לחכות על אף אחד, כי הרי הוא מחוייב במצות פריה ורביה, ומפני שיש לו אחים או אחיות שמאיזו סיבה הם לא רוצים להתחתן וכו', או לא מוצאים שידוך, ולו כן יש שידוך, אזי הוא צריך להתחתן. הרי שלך לפניך, שאתה לא צריך לשאול את אף אחד, רק להתחתן, כי באמת אמר מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות יום הכיפורים הלכה א' אות א') מי שאינו נשוי הוא פגום בברית, וידוע איך שרביז"ל הקפיד מאד מאד להתחתן מה שיותר מהר, וזה היה חובה אצל רביז"ל, להשתדל הדבר הראשון להתחתן, כי פלג גוף הוא פגום מאד, והשכינה אינה שורה בו, ולכן מוכרחים להתחתן, וכן מצינו שאמרו חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר לו: כשיבוא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר לו: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר לו: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה, אמר לו: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה כל ימיו בעבירה, בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד עשרים שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע עשרים ולא נשא – אומר תיפח עצמותיו. הרי שלך לפניך איך שצריכים להזדרז ולהתחתן, כי רב המנונא בא אל רב הונא וראה שעדיין לא התחתן, אמר לו אני לא רוצה לראות את הפנים שלך עד שתתחתן, ולכן אתה אפילו לא צריך לשאול את אף אחד, רק לדלג על כולם ולהשתדל להתחתן מה שיותר מהר, ולא לחכות על אף אחד אפילו אם ההורים מונעים וכו', כי בפירוש כתוב בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות כיבוד אב ואם סימן ר"מ סעיף כ"ה) תלמיד שרוצה ללכת למקום אחר שהוא בוטח שיראה סימן ברכה בתלמודו לפני הרב ששם, ואביו מוחה בו, לפי שדואג שבאותה העיר העובדי כוכבים מעלילים, אינו צריך לשמוע לאביו בזה. הגה: וכן אם האב מוחה בבן שישא איזו אשה שיחפוץ בה הבן אין צריך לשמוע אל האב; עיין שם. ולכן אתה צריך לרחם על עצמך, כי כל זמן שרווק לא מתחתן הוא עלול לבוא לידי חטאים ועוונות של פגם הברית הוצאת זרע לבטלה, אשר זה עוון חמור מאד מאד, ואף אחד לא קולט את גודל העוון הזה, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (נדה י"ג.) אמר רבי יוחנן: כל המוציא שכבת זרע לבטלה חייב מיתה; ואמרו (שם) רבי יצחק ורבי אמי אמרי: כאילו שופך דמים, שנאמר (ישעיה נ"ז ה') "הנחמים באלים תחת כל עץ רענן שוחטי הילדים בנחלים תחת סעיפי הסלעים" אל תקרי שוחטי אלא סוחטי; כי מכל טיפה וטיפה יכול להוולד ולד, וכשסוחט את זרעו לבטלה הוא שוחט את ילדיו, והעוון הזה מטמטם את המח והדעת, ומכניס את האדם בחלישות הדעת וביאוש גדול וכו' וכו', ולכן אשרי מי שמתחתן מה שיותר מהר, שאז הוא נקרא אדם השלם, ונוטר הברית. הקדוש ברוך הוא יעזור שתבשר לי בשורות משמחות תמיד.
|