שאלה: מאת נתן יהושע: שלום רב לכבוד מורנו ורבינו מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר בא כ"ז טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נתן יהושע נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה שקרה באיסטנבול עם רביז"ל וכו', משם אין שום ראיה, כי רביז"ל עשה אז הרבה הנהגות משונות וכו', וכבר גילה על זה טעמו ונימוקו וכו', כמובא (בשבחי הר"ן ובפעולת הצדיק). בענין שיטת רבינו תם, צריכים לדעת כי שבת היא חמורה מאד מאד, וגובלת באיסורי סקילה, ולכן אם מאריכים בעוד עשרים או שלושים דקות, מה כבר יכול להיות מזה? אדרבה, אשרי אדם שממהר להיכנס לשבת, ומאחר לצאת מהשבת, ולכן אשרי מי שזוכה שלא לעשות שום מלאכה במוצאי שבת עד הזמן כפי שיטת רבינו תם, והחצי שעה הזו לא מעלה ולא מורידה, ובשביל זה עדיין יכולים לקום בחצות, זה סתם תירוץ של היצר הרע, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן א') שהיצר הרע מתלבש עצמו במצוות, ולכן אל תשתמש עם שיטת רבינו תם שעבורו לא תוכל לקום בחצות, כי זה סתם מצחיק, וכמו כן אל תגיד שבגלל זה אתה לא יכול להכין את הילדים לישון מוקדם, כמה לילות באמצע השבוע אתם ערים עם הילדים וכו', ולא עושים שום חשבון וכו', ובדיוק במוצאי שבת כשמדובר בעוד עשרים או שלושים דקות להאריך את השבת, אתה עושה עסק מזה וכו', אתה לא רואה שהס"מ עובד עליך וכו? אשרי מי שממהר להכנס בשבת קודש, ומאחר לצאת מהשבת, כי אז ימשיך על עצמו קדושת שבת על ששת ימי החול, ותושפע עליו פרנסה בשפע, כי כל ההשפעות של האדם באות רק בזכות השבת, כמובא בזוהר (יתרו פ"ח.) כל ברכאן דלעילא ותתא ביומא שביעאה תליין. ותאנא, אמאי לא אשתכח מנא ביומא שביעאה? משום דההוא יומא מתברכאן מיניה כל שיתא יומין עלאין, וכל חד וחד יהיב מזוניה לתתא כל חד ביומוי, מההיא ברכה דמתברכאן ביומא שביעאה; [כל הברכות שלמעלה בעולמות העליונים, ולמטה כאן בעולם הזה, תלויות רק ביום השבת. ולמדנו, למה לא ירד מן בשבת? מפני שמשבת מתברכים כל הששה ימים של ששת ימי השבוע, וכל יום מקבל את ההשפעה שלו משבת].
הקדוש ברוך הוא החונן דעת, ימשיך גם עליך דעת שלא תטעה את עצמך כלל, ותזכה להמשיך את קדושת השבת עוד חצי שעה כשיטת רבינו תם, וזה לא נורא, ואז הברכות של שבת תושפענה עליך בששת ימי החול.
|