שאלה: מאת אשר: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בשלח ו' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אשר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שזכית לחזור בתשובה שלימה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים – שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה, שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא, אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שעשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה – הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, וכן אשרי אשתך שלקחה על עצמה לשמור על טהרת המשפחה שזה מאד מאד חשוב בשמים. לדעתי כל מה שעובר עליך זה רק מחמת שיש ביניכם אי הבנות, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה", והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו], ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה, ומחמת שאין ביניכם שלום ואהבה אמיתית, בשביל זה אתם שניכם ממורמרים, וזה מה שחוסם לכם את הפרנסה, כי רביז"ל אמר (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד – על ידי זה הוא מצליח, ולכן אתה ואשתך צריכים להשלים ביניכם, ולהיות בשמחה עצומה שזכיתם לחזור בתשובה שלימה, ותדעו כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון – אתם צריכים להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמכם, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לכם ומרים לכם החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר. ולכן הדבר הראשון – רק להיות בשמחה, ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח, הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לך שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת; עיקר העניות תלוי בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה – שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה – האדם הזה הוא תמיד שמח, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה. ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשנו גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת תפתחנה לכם את כל צינורי השפע והפרנסה, וזה בדוק ומנוסה – אם שמחים ועליזים נפתחים כל צינורי השפע, והס"מ יודע את זה, ולכן הוא מפיל את האדם בעצבות ובמרירות ובדיכאון, ומתחילות המריבות בבית, וזה מה שעוצר את הצלחת האדם. אין לתאר ואין לשער את גודל הזכות של אדם שזוכה לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות גמורה, ומבקש ממנו יתברך בשפת האם שלו כל מה שהוא צריך, ובפרט פרנסה, כי תפלה, אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ד) זה השער להכנס אל הקדוש ברוך הוא, והרגע שאדם נכנס אצל הקדוש ברוך הוא, הוא כבר מקבל את כל מה שהוא רוצה. ולכן תהיה רגיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, ותבקש ממנו יתברך כל מה שאתה צריך, ושיתרחב לך ותצא מכל הצרות והדחקות, ותזכה לשמחה ולשלום בית, ותראה איך שכל המזל שלך יתהפך לטובה, רק חזק ואמץ מאד ששום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך.
|