שאלה: מאת נפתלי: שלום וברכה לכבוד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בשלח ו' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נפתלי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עד מלחמת העולם השניה היה אוהל על ציון רביז"ל, וימח שמם העמלקים הארורים, כשכבשו עיירה אחר עיירה ברוסיה וכן באוקראינא, אזי הם הגיעו כבר עד אומן, ושם היתה מלחמה חזיתית פנים אל פנים, והאוהל שעל הציון נהרס על ידי רימון שנפל עליו. ואחר כך כשהרוסים התחילו לנצח, והביסו את העמלקים חזרה עד שגירשו אותם מחוץ לרוסיה וכו', ונגמרה המלחמה, אזי ראשי העיירה באומן מכרו את כל השטחים של הבית עלמין הישן לגויים מקומיים כדי שיבנו שמה בתים, והיה יהודי אחד בשם ר' דניאל הגר ז"ל שהוא קנה את השטח איפה שהציון של רביז"ל נמצא, והוא בנה את הבית בצורה כזו שהציון יהיה סמוך לחלון, ואנשי שלומינו, שהיו תקועים מאחורי מסך הברזל בזמן הקומוניסטים ימח שמם, היו באים בהצנע בכל פעם לציון רביז"ל ובפרט על ראש השנה, וכולם יודעים בדיוק איפה הד' אמות של ציון רביז"ל. וגם כשהתחלנו לנסוע אל ציון רביז"ל עוד בשנת תשכ"ד, ואני התחלתי לנסוע משנת תשכ"ו, עוד ראינו את החצר על יד החלון איפה שהד' אמות של רביז"ל נמצאים, וזה ברור מאד (היום יש תמונות מזה). וכן אחר כך, כשקנו אנשי שלומינו את המקום ופירקו את הבית, גם אני הייתי שם אז, וראיתי איך שבנו את המצבה בדיוק על המקום איפה שציון רביז"ל נמצא שמה, ולכן שאף אחד לא יכחיש דבר מציאותי שכולם ראו את זה. הס"מ יש לו את השליחים שלו, וכשרוצה למנוע בני אדם מלנסוע אצל ציון רביז"ל, אזי מוציאים לעז שזה לא המקום הנכון, והכל הבל ורעות רוח, כי כולנו, מי שהיה עוד בתקופה הזו, ואני בתוכם, ראינו בדיוק איפה שבונים את המצבה, ולכן צריכים לדעת שכאן המקום הזה הוא הציון של רביז"ל, ואשרי מי שזוכה לקיים את דברי רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן רכ"ה) אשר בפירוש הבטיח בחייו ויחד שני עדים כשרים על זה, שכשיסתלק, ויבואו על קברו, ויתנו פרוטה לצדקה, ויאמרו את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי' – אזי יניח רביז"ל עצמו לאורך ולרוחב, ובודאי יושיע לזה האדם. ואמר, שבהפאות יוציא אותו מהגיהנם אפילו אם יהיה אותו האדם איך שיהיה, אפילו אם עבר מה שעבר וכו', רק מעתה יקבל על עצמו שלא ישוב לאיולתו חס ושלום.
ובלילה שקודם הסתלקותו אמר לאנשי שלומינו: מה לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם? ומה אם הנשמות שלא הכירו אותי כלל הם מצפים על תיקונים שלי, מכל שכן אתם וכו'.
[וכתב מוהרנ"ת ז"ל: וכן אפילו אלו שלא זכו להכיר את רביז"ל בחייו, כשיבואו על קברו הקדוש ויסמכו עליו, וילמדו ספריו הקדושים, וירגילו עצמם לילך בדרכיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, בודאי יש להם על מה שיסמכו. אשריהם אשרי חלקם, ולא יאשמו כל החוסים בו, כי כבר גילה דעתו בכמה לשונות בפירוש וברמז שכל מה שעוסק עמנו אינו בשבילנו לבד, כי אם את אשר ישנו פה ואת אשר איננו פה].
ולכן אסור להתבלבל מכל אלו המתנגדים הליצנים שליחי הס"מ שמדברים נגד הציון של רביז"ל, ומה גם שהם מוציאים לעז שזה לא המקום הנכון, בשעה שכולנו היינו שם וראינו בדיוק איפה בונים את המצבה, וכן לפני זה לא הפסיקו אנשי שלומינו כשהיו מאחורי מסך הברזל להיות תמיד אצל ציון רביז"ל, אשר שם חלקת מחוקק ספון, וצריכים לדעת אשר רביז"ל נמצא באומן, ושם מקום גניזתו, כמו שכתב מוהרנ"ת ז"ל (ימי מוהרנ"ת סימן ס"ו) "העיר אשר בחר בו בחיים חיותו להיקבר שם כאשר נשמע מפיו הקדוש פעמים אין מספר, שאמר לפני כמה אנשים שקהילת אומן הוטבה בעיניו להקבר שם, מחמת שהיו שם קדושים הרבה וכו', ובשביל זה היה עיקר שבא לאומן חצי שנה קודם הסתלקותו וכו', כי שם המקום המוכן לו מששת ימי בראשית לעסוק שם בתיקון העולם לדורות, לכל מי שיבוא אליו לשם ויאמר העשרה קפיטל תהלים הנקראים אצלינו וכו', אשרי הזוכה לזה", עיין שם. ולא צריכים להתבלבל מהמתנגדים מבחוץ ומהמתנגדים והליצנים מבפנים.
הקדוש ברוך הוא יאיר את עינינו באור תורתו, ונזכה לנסוע מפעם לפעם אל ציון רביז"ל, ולקבל את תיקוננו הנצחי, ובפרט שנזכה כל ימי חיינו להיות בראש השנה באומן דייקא ולא במקום אחר.
|