שאלה: מאת שירה: לכבוד הצדיק הנכבד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בשלח ז' שבט ה'תשע"ד
שלום רב אל שירה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שזכית להתקרב אל רביז"ל, ואת עוסקת בשיחה בינך לבין קונך שאין למעלה מזה, כמו שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו'. והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך. ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד, דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו, ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר, ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים שיחמול עליו ויפתח פיו שיוכל לפרש שיחתו לפניו. ויען שאשה בטבעה לבה שבור, על ידי זה התפלות שלה מתקבלות בשמים, ומובא בספרים על מאמרם ז"ל (קידושין מ"ט) עשרה קבין שיחה ירדה לעולם, תשעה נטלו נשים – שסתם בני אדם מפרשים את זה שהטבע של האשה שיש לה תשעה קבין שיחה, אבל באמת לפי דברי חכמינו הקדושים (ברכות כ"ו:) המושג "שיחה" זה תפלה, כמו שכתוב (בראשית כ"ד ס"ג) "ויצא יצחק לשוח בשדה" ואין שיחה אלא תפלה, שנאמר (תהלים ק"ב) "תפלה לעני כי יעטוף ולפני הוי"ה ישפוך שיחו", נמצא לפי זה שאשה קרובה מאד אליו יתברך להשיח ולספר את כל אשר עם לבבה אליו יתברך יותר מגבר, ובפרט שלאשה יש רגש יותר חזק מגבר, כמאמרם ז"ל (בבא מציעא נ"ט.) אשה דמעתה מצויה, ואמרו חכמינו הקדושים (שם) אף על פי ששערי תפלה ננעלו שערי דמעות לא ננעלו, ולכן יש לנשים כח עצום לבקוע רקיעים על ידי תפלתן, כי תפלתן מלאה רגש עד כדי בכיה, ולכן חזקי ואמצי בעבודה הקדושה הזו, ואת לא צריכה להתבלבל משום בריה שבעולם. את בסך הכל בחורה צעירה, וכל העולם לפניך, אשריך ואשרי חלקך שזכית לחזור בתשובה שלימה ולהתקרב אל רביז"ל שאין למעלה מזה, כי רביז"ל מחזק ומעודד ומשמח אותנו, ומקרב אותנו אל הקדוש ברוך הוא עד כדי כך שנוכל לדבר אליו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, שאין עוד מדריגה יותר גדולה מזו. ומה שבני אדם מדברים על חסידות ברסלב, זה בא משלוחי הס"מ, כי כך סיפר לנו רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה ז' מהזבוב והעכביש) שקודם שירדה נשמתו לזה העולם, עשה הס"מ רעש בכל העולמות, ואמר: אם הנשמה הזו תרד, אין לי כבר מה לעשות בזה העולם, כי הוא יחזיר את כולם בתשובה, ואמרו לו: הנשמה הזו מוכרחת לרדת, ואתה צא ותמצא לעצמך עצה וכו'. ויצא וחזר עם איזה זקן, וצחקו, ואמר: אני כבר לא מפחד מהנשמה הזו והיא יכולה לרדת וכו' וכו'. ואמרו על זה אנשי שלומינו שזו העצה שמצא הס"מ – שתמיד יעשו צחוק ולעג מחסידי ברסלב וכו' וכו'. ולכן תחזיקי מעמד ואל תהיי שבורה משום דבר, כי גדול אדונינו ורב להושיע, והקדוש ברוך הוא יזמין לך את בן זוגך לפי שורש נשמתך, ותשמרי מאד מאד לא ליפול בפח לקחת סתם בחורים וכו', שאין בהם שום תוכן וכו', ואל תכנסי בשום לחץ, ותראי שסוף כל סוף תגיע גם ישועתך, רק תתפללי בכל יום את התפלה הזו, ותראי נסים נגלים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא:
רבונו של עולם! חוס וחמול עלי וזכיני למצוא את בן זוגי, ואתה בעצמך יודע שאני מוכנה כבר להתחתן כדי להינצל מעבירות חמורות, אך מפני מעשיי המגונים והרעים שעשיתי עד עכשיו, נתעכבה מציאת זיווגי, ואני נמצאת בצער גדול מאד, כי אתה גילית על ידי חכמינו הקדושים כל השרוי בלא אשה – שרוי בלא שמחה, ובלא תורה, ובלא חומה, ובלא שמירה, ולכן הנני מתחרטת על כל עוונותי שעשיתי עד עכשיו, ואני מקבלת על עצמי לחזור בתשובה שלימה, וגילית לנו על ידי התנא האלקי רבי שמעון בן יוחאי (תיקוני זוהר תיקון י"ד) עם כל דא, דחזר בתשובה – חזר ויהיבנא ליה בת זוגיה, והנני שבה בתשובה שלימה, ולכן תזמין לי את בן זוגי, ואזכה להקים בית נאמן בישראל, ולעשות רצונך ולגרום לך נחת רוח גדול מאד, ואזכה לחיים טובים ונעימים, מעתה ועד עולם, אמן סלה. בענין שפתחת עסק וכו', טוב מאד עשית, ויעזור הקדוש ברוך הוא שתהיה לך הצלחה מופלגת, כי כך אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תק"א) שחפץ מאד שיהיה לנו פרנסה, אף על פי שבטחון גם כן טוב מאד, אף על פי כן טוב מאד כשזוכין שיש לו מעמד פרנסה, כי במקום עבודת הבטחון, במקום זה יעשה עבודה אחרת. כלומר, כי אם לא יהיה לו מעמד פרנסה ויהיה לו בלבול הדעת מהפרנסה, ויצטרך בכל פעם לחזק עצמו במדת הבטחון, במקום זה יעסוק בעבודה אחרת והתחזקות אחר בשאר עניני עבודת השם; ולכן טוב מאד שפתחת עסק, והקדוש ברוך הוא יצליח את דרכך.
|