שאלה: מאת שלמה: שלום וברכה לרב היקר מיבנאל. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר משפטים כ"ב שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל שלמה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. יש מנהג, שאם בשכונה שהוא גר שם נפטר אחד, והיו שם מים מגולים, אזי שופכים את המים וזה הכל, אבל זה שייך רק אם זה היה באותו בנין או באותה סביבה ולא יותר, וזה מנהג קדמון, אבל אם אחד מת בעיר גדולה, לא שייך דבר זה כלל, והעיקר גם בזה נאמר מה שאמרו חכמינו הקדושים (פסחים ק"י:) כללא דמילתא – כל דקפיד קפדי בהדיה, ודלא קפיד לא קפדי בהדיה. העיקר להתעורר תמיד מהשינה העמוקה שאדם ישן, ויזכור על אחריתו שיבוא יום שהוא יצטרך גם כן לצאת מזה העולם, ולכן אשרי מי שזוכה לחטוף טוב אמיתי ונצחי בכל יום, כי רק זה מה שילווה את האדם לנצח נצחים. ורביז"ל הזהירנו מאד מאד על הזכרון, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ד) צריכים לשמור מאד את הזכרון שלא יפול לשכחה, ועיקר הזכרון הוא לזכור תמיד בעלמא דאתי שלא יהיה בדעתו חס ושלום שאין עולם אלא אחד, ובזה שאדם תמיד חושב מעולם הבא, על ידי זה זוכה להיות שמור מהכל, כי בזה שאדם חושב תמיד ממנו יתברך, בזה הוא מתקרב אליו יותר ויותר. ולכן כששומעים שרב נפטר מזה העולם, צריכים להזכיר לו שיום יבוא שגם הוא יפטר מזה העולם, וזה העיקר בזה העולם – שלא יטעה את עצמו כלל, ויחטוף בכל יום טוב אמיתי ונצחי, כי כל בר ישראל מלא מצוות, והוא לא שם לב איך שהוא מסובב במצוות, ולכן הוא מסתובב שבור ורצוץ על לא דבר, והס"מ שובר אותו כאילו אבד מנוס ותקוה ממנו וכו', וכאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר וכו', וכאילו ממנו כבר לא יצא כלום וכו', שזה בעצמו עצת הס"מ להכניס את האדם תמיד להיות בעצבות ובמרירות ובדכאון וכו'. ולכן ראוי מאד מאד לשמוח יותר ויותר בכל יום ויום עם כל נקודה טובה שיש לו, ובפרט עם נקודת יהדותו, כי אלו החולנים הליצנים, הבורים והריקים, הקלים והפוחזים מפיצים כפירות ואפיקורסות בין המון עם, ומתלוצצים מכל הקדוש לעם ישראל, עד שמכניסים ספיקות באמונה הקדושה רחמנא לישזבן, ולכן תיכף ומיד כששומעים כשאחד נפטר, ראוי להתעורר בתשובה שלימה, ויזכור שגם הוא יבוא בתור וכו', ולכן עליו לשמוח כל רגע וכל דקה שהוא יהודי, ושלא עשני גוי כגויי הארצות, וזו בעצמה המצווה הכי גדולה – שאדם מחייה את עצמו עם נקודת יהדותו, שכל דקה ושניה שרק חושב מזה ושמח עם זה, הוא מקיים מצות עשה של יחוד הבורא יתברך שמו. ולא צריכים להשקיע בזה שום דבר ושום עבודה קשה וכו', רק לחשוב שמלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין, וסובב כל עלמין, ובתוך כל עלמין, לית אתר דפניא מיניה, ובזה בעצמו הוא מקיים מצות עשה, וכל דקה ושניה שאדם רק חושב מזה, הוא נדבק באין סוף ברוך הוא. ומכל שכן וכל שכן כשזוכה לשמוח עם נקודת האמונה הזו, אין למעלה מזה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה הקדוש ברוך הוא יסלח לך על כל עוונותיך; והס"מ כל כך מכביד על כל בר ישראל שחושב מי יודע מה וכו', ועל ידי זה הוא שם עליו כבידות מאד מאד גדולה, ומכל שכן וכל שכן שהחולנים הליצנים מפיצים כפירות ואפיקורסות, ומתלוצצים מכל הקדוש לעם ישראל, ומזה בא שאדם נשבר לגמרי וכו', ומנתק את עצמו ממנו יתברך וכו', אבל אם אדם שם על לבו את היום האחרון וכו' וכו', אזי תמיד יחשוב ממנו יתברך, והקדוש ברוך הוא ימחול לו על כל עוונותיו.
|