שאלה: מאת יהודה: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה כ"ה שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. החיים של האדם כל כך קצרים, הנה יצא לאויר העולם וכו', והנה צריך כבר לחזור וכו', באנו מהקדוש ברוך הוא, וחוזרים אל הקדוש ברוך הוא, ולכן בדרך אנחנו נמצאים פה בזה העולם העובר, ולמה שלא נקיים את הרצון של הקדוש ברוך הוא? אם הקדוש ברוך הוא ביקש אותנו לשמור שבת, ונתן לנו את השבת במתנה, למה אנחנו זורקים לו חזרה את המתנה בפנים? הקדוש ברוך הוא אמר נתתי לכם ששה ימים שבהם תעבדו ותתפרנסו, וביום השבת תנוחו, היינו שמרו על היום שלי, ואזי אני אתן לכם את ששת הימים שלכם, אבל אם לא שומרים על היום שלו, אזי גם הששה ימים לא שלנו, וממילא אדם מסתובב מלא צרות ויסורים, לא מוצא את בת זוגו, ולא מוצא את פרנסתו, מסתובב בדמיונות ונכשל בפגם הברית שמטמטם לו את המוח ומעקם לו את הלב בקשיות ובספיקות, ורואה רק כשלונות בחייו, ונופל בירידות אחר ירידות וכו', וחי את החיים שלו במרירות וכו', ורב עם עצמו וכו', והכל מפני שלא רוצים לקבל את המתנה שהקדוש ברוך הוא נותן לנו, כמאמרם ז"ל (שבת י:) אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם. וכששומרים שבת כהלכתה, אז זוכים לפרנסה בשפע, כמבואר בזוהר (יתרו פ"ח.) כל ברכאן דלעילא ותתא ביומא שביעאה תליין, ותאנא, אמאי לא אשתכח מנא ביומא שביעאה? משום דההוא יומא מתברכאן מיניה כל שיתא יומין עלאין, וכל חד וחד יהיב מזוניה לתתא כל חד ביומוי, מההיא ברכה דמתברכאן ביומא שביעאה; [כל הברכות שלמעלה בעולמות העליונים, ולמטה כאן בעולם הזה, תלויות רק ביום השבת. ולמדנו, למה לא ירד מן בשבת? מפני שמשבת מתברכים כל הששה ימים של ששת ימי השבוע, וכל יום מקבל את ההשפעה שלו משבת]. וכן אם שומרים שבת מוצאים בקלות את בת הזוג, כמאמרם ז"ל (בראשית פרשה י"א סימן ח') תני רבי שמעון בן יוחאי: אמרה שבת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג! אמר לה הקדוש ברוך הוא: כנסת ישראל היא בן זוגך, וכיון שעמדו ישראל לפני הר סיני אמר להם הקדוש ברוך הוא – זכרו הדבר שאמרתי לשבת, כנסת ישראל היא בן זוגך, היינו דיבור (שמות כ') "זכור את יום השבת לקדשו"; כי השבת הוא בת זוגם של נשמות ישראל, וכשאדם שומר שבת אזי מוצא בקלות את בת זוגו, ויש לו שלום בית נפלא מאד, כי השבת מכניסה בו דעת ושכל לדעת איך להתנהג, ומה בסך הכל הקדוש ברוך הוא רוצה מאתנו? לנוח יום אחד בשבוע ולא לעבוד ולא לעשות שום מלאכה, רק לאכול שלוש סעודות, ולשמוח מאד מאד כל השבת, על ידי זה יבוא לנו השפע על כל ששת ימי החול, ונמשיך על עצמינו אור וזיו וחיות ודביקות האין סוף ברוך הוא, וגם את זה כל כך קשה לקיים? ואחר כך יש טענות שנופלים נפילה אחר נפילה וכו', ומסתבכים יותר ויותר, ויש קושיות וספיקות הן על הקדוש ברוך הוא והן על עצמו, ונעשים ברוגז על כל העולם כולו, והולכים ומסתובבים ממורמרים עצובים מדוכאים ועצבניים, אזי מי חייב בכל זה? מסכן אדם, אין לו שכל לקבל את המתנה היפה שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, והיא שמירת שבת שהיא מעין עולם הבא, כי כל השומר שבת טועם טעם גן עדן בזה העולם. לכן אם אתה רוצה להיוושע ולצאת מכל הצרות שלך – תתחיל לשמור שבת כהלכתה, ותהיה הכי מאושר בחייך, ותהיה לך פרנסה ותהיה לך בת זוג, ועוד תזכה בחיים חיותך להרגיש את הקדוש ברוך הוא בזה העולם, אשר יכולים להפוך את זה העולם לגן עדן ממש, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) כפי המרירות שעובר על כל אדם בזה העולם, הנראה שכאן זה הגיהנום, כי אין דבר כזה עולם הזה, או גן עדן או גיהנום וכו', ולכן אם האדם מקיים את רצונו יתברך, ושש ושמח עם מצוותיו הקדושות, ומנצל כל רגע ודקה עם שמחה עצומה – ששש ושמח שלא עשני גוי כגויי הארצות, על ידי זה מבלה את ימי חיי הבלו בטוב ובנעימים, כי במעבר הזה שבין הלידה לבין המיתה וכו', הוא כבר מרגיש נועם עולם הבא, ומשתעשע בשעשוע אין סוף ברוך הוא אשר מלא כל הארץ כבודו. אבל אם אדם לא רוצה לקיים את רצונו יתברך, ונמשך אחר ההבל של הגיהנום, אזי זה מה שמרגיש – מרירות דמרירות כמו בגיהנום, וזו הבחירה שהקדוש ברוך הוא נתן לנו, ואמר (דברים י"א) "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה: את הברכה אשר תשמעו אל מצות הוי"ה אלקיכם אשר אנכי מצוה אתכם היום: והקללה אם לא תשמעו אל מצות הוי"ה אלקיכם וסרתם מן הדרך אשר אנכי מצוה אתכם היום ללכת אחרי אלהים אחרים אשר לא ידעתם"; היינו נותנים לאדם מתנה את היום, אבל בתוך היום הזה יש ברכה וקללה – מי שמציית את הקדוש ברוך הוא ויש לו אמונה בו יתברך, ולא איכפת לו שום דבר, והוא מבטל את עצמו לגמרי אליו יתברך – אזי יש לו חיים, ומי שהוא מסכן לא רוצה לשמוע בקול הקדוש ברוך הוא, ואין לו אמונה – אזי יש לו קללה, והבחירה היא בידי האדם. אשרי מי שזוכה לבחור בטוב ואז טוב לו בזה ובבא לנצח נצחים.
|