שאלה: מאת חזי: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר תרומה כ"ח שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל חזי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה חכמינו הקדושים אמרו (כתובות מ"ו.) על הפסוק (דברים כ"ג י') "ונשמרת מכל דבר רע" – מכאן אמר רבי פנחס בן יאיר אל יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה; כי אם אדם מהרהר ביום כל מיני הרהורים רעים, ומכניס במח מחשבתו כל מיני מחשבות של ניאוף וכו' וכו', על ידי זה בא בלילה לידי מקרה לילה, כי באים קליפות ומשחיתים ומחממים אותו, ויוצא ממנו זרעו, שזה חטא של הוצאת זרע לבטלה, וזה נקרא מקרה לילה, ומובא בזוהר (בראשית נ"ה) בגין דבעל קרי אתי מסטרא דרוח מסאבא, בעי לאסחאה גרמיה לאתדכאה מיניה [מי שהוא בעל קרי צריך לטבול את עצמו ולהיטהר מקריו], כי בשעה שאדם הולך לישון באות אליו רוחות של נקבות ועושים צחוק ממנו ומחממות אותו, והוא מוציא את זרעו לבטלה באמצע השינה, והם נקראים נגעי בני אדם, ולכן מי שנכשל במקרה לילה עליו לטבול.
ורביז"ל גילה לנו על זה תיקון נורא ונפלא מאד (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ר"ה ובחלק ב' סימן צ"ב) שיאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי', שהם מזמורים אלו: ט"ז ל"ב מ"א מ"ב נ"ט ע"ז צ' ק"ה קל"ז ק"נ. ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קמ"א) בענין מקרה לילה נלכדים בוודאי שלושה חלקי העולם, יש מי שיקרה לו על ידי ריבוי אכילה ושתיה, ויש שיקרה לו על ידי חולשה ועייפות, ויש שמהרהר הרהורים רעים שמכל זה נבראים ממש קליפות. ואמר רביז"ל: מי שילך למקוה לטבול ואחר כך יתן פרוטה לצדקה עבורו, ויאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי' יתקן את החטא הזה שארע לו על ידי מקרה לילה לגמרי, שזה בורא קליפות ומשחיתים רחמנא לישזבן, ומכל שכן מי שיזכה לבוא אל ציונו הקדוש בעיר אומן, ושם יתן את הפרוטה לצדקה ויאמר שם את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי', אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו – יוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו.
ראה לחזק את עצמך ביתר שאת וביתר עוז, ואל תישבר משום דבר, ואפילו שקורה לך מקרה בלתי טהור, אל תישבר, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ז) מה שמבלבל את האדם, כשנכנס לקדושה גבוהה, כגון כשמתקרב להצדיק האמת וכיוצא, אזי דייקא יקרה לו מקרה בלתי טהור חס ושלום, צריך לדעת כשהאדם נכנס לקדושה מתגבר עליו היצר הרע ביותר, כי כל מה שנכנס בקדושה יותר יש לו בכל פעם יצר הרע חדש גדול מבתחילה. ובאמת הבילבול הזה הוא שטות, כי ממה נפשך – אם יקרה לו מחמת הרהור מי חייב בזה? ואין לו להתרעם כלל מאחר שהוא בעצמו גרם לו, ואם אינו מחמת הרהור, אזי בודאי אינו סימן רע כלל, כי אם היה ענין רע, לא היו חכמינו הקדושים נותנין אותו לסימן יפה לחולה, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז) שקרי 'סימן יפה לחולה'. ובאמת, אדרבא, מחמת שנתקרב לקדושה גבוהה מאד, מחמת זה נזדמן לו, כי (תענית ח) 'כל המצדיק את עצמו מלמטה, מצדיקין עליו הדין מלמעלה', שנאמר (תהלים צ' י"א) "וכיראתך עברתך". נמצא כשאדם מצדיק עצמו ונכנס בקדושה, מדקדקין עליו יותר, ומתעוררין עליו קטרוגים ודינים, חס ושלום, ומהשתלשלות הדינים נעשה היצר הרע, ועל כן אין לו להתרעם כלל על זה, כי אדרבא, מחמת שנכנס לקדושה גבוהה כזו, מחמת זה נתגרה בו היצר הרע, ועל כן חשבו חכמינו הקדושים (אבות פרק ה') לנס גדול מה שלא אירע קרי לכהן גדול ביום הכיפורים, כי מחמת שנכנס הכהן הגדול ביום הכיפורים לקדושה גבוהה כזו לפני ולפנים, היה בודאי עליו קטרוגים והתגרות הרבה, שמשם נמשך היצר הרע, על כן נחשב לנס מה שניצול הכהן הגדול ממקרה ביום הכיפורים. ועתה ראה והבן, איך יבלבל את האדם ענין של מקרה לילה, וכי יש לו להתרעם על שלא היה לו נס כמו להכהן הגדול ביום הכיפורים? גם דע שלפעמים יש באדם טומאה טמונה שאין יודעין לה שום תיקון, מחמת שהיא טמונה ונסתרת בו, ועל כן זהו טובה מה שאירע לו כשמתקרב אל הקדושה, כי יוצא ממנו הטומאה הטמונה וכו', כי אזי כשיוצאת הטומאה הטמונה יכולין למצוא לה תיקון, מה שאין כן מקודם כשהיתה טמונה וכו'; הרי שלך לפניך, שלא צריכים להישבר משום דבר, רק להיות חזקים באמונה פשוטה בו יתברך, ולבטוח על גודל כח הצדיק האמת שהוא רביז"ל שהבטיחנו הבטחה כזו שאם ניתן פרוטה לצדקה עבורו ונאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי', ימחק מאתנו החטא הזה.
לדעתי אתה צריך להתפלל הרבה אל הקדוש ברוך הוא שתזכה למצוא את בת זוגך, כי רביז"ל רצה מאד מאד שיתחתנו בגיל צעיר מאד, כי חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ה') בן שמונה עשרה לחופה; ונפסק להלכה (שולחן ערוך אבן העזר סימן א' סעיף ג') מצוה על כל אדם שישא אשה בן שמונה עשרה; וכתבו הפוסקים שהכוונה הוא בתחילת שמונה עשרה, היינו כיון שמגיע גיל שבע עשרה ויום אחד, הוא נכנס כבר בשנת השמונה עשרה, ואז הוא צריך להתחתן, וכן הוא החוק הקיים בהרבה מדינות.
והנה כתוב בשולחן ערוך (שם סעיף א') חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה – כאילו שופך דמים וממעט את הדמות, וגורם לשכינה שתסתלק מישראל. הגה: וכל מי שאין לו אשה – שרוי בלא ברכה, בלא תורה וכו', ולא נקרא אדם, וכיון שנשא אשה – עונותיו מפקפקים, שנאמר (משלי י"ח כ"ב) "מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מאת הוי"ה". ולכן צריכים לדעת שכל ענין הנישואין הוא מצוה ראשונה בתורה, וזה לא סתם להסתובב עם בחור או עם בחורה שיהיו חבר או חברה, בר ישראל מוכרח להתחתן כדי שיקרא אדם השלם, וכן שיהיו שמורים מן החטא, וזו תכלית החתונה – לפרות ולרבות ולהישמר מחטאים, ויהיה מוחו נקי ללמוד את התורה הקדושה, כמאמרם ז"ל (יומא עב:) על הפסוק (תהלים יט) "יראת הוי"ה טהורה עומדת לעד" – אמר רבי חנינא: זה הלומד תורה בטהרה. מאי היא? נושא אשה ואחר כך לומד תורה; ואמרו חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר ליה: כשיבא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר ליה: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר ליה: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה, אמר ליה: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד כ' שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע כ' ולא נשא אומר תיפח עצמותיו.
הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתזכה למצוא את בת זוגך ותינצל מכל החטאים והעוונות, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות.
|