שאלה: מאת גדעון: שלום למורנו ורבנו מוהרא"ש שליט"א. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויקרא ג' אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל גדעון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהחכם מכל אדם אמר (משלי י"ג י"א) "הון מהבל ימעט וקומץ על יד ירבה", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (עירובין נ"ד:) אם עושה אדם תורתו חבילות חבילות – מתמעט, ואם לאו – קובץ על יד ירבה; אם אדם חושב שהוא ילמד בפעם אחת הרבה הרבה, ויעשה חבילות חבילות, אזי יהיה בטוח שלא ילמד כלום, ואם יקבל על עצמו ללמוד קצת אפילו פסוק אחד חומש, משנה אחת במשניות, מימרא אחת בגמרא, הלכה אחת בשולחן ערוך וכו' וכו', אזי יאמר לעצמו אולי כדאי ללמוד עוד פסוק, עוד משנה, עוד מימרא ועוד הלכה, וכך לאט לאט הוא ירבה, וזו הדרך הכי טובה להצליח בלימודים ולהיות מתמיד גדול מאד – לא לרצות הרבה, אלא יחייה את עצמו גם עם המעט שלומד, אזי ירצה עוד מעט ועוד מעט וכו' וכו'. ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד, והתאנה נלקטה מעט מעט, וכך התורה – היום לומד מעט ולמחר הרבה לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים. ואמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה איך יכולים ללמוד כל כך הרבה, אמר רבי ינאי: למה הדבר דומה? לככר שהיה תלוי באויר, טיפש אומר מי יוכל להביאו? ופיקח אומר לא אחד תלה אותו? מביא סולם או קנה ומוריד אותו. כך כל מי שהוא טיפש, אומר: אימתי אקרא כל התורה? ומי שהוא פיקח מהו עושה? שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה; ולכן אם תלך בדרך זו תזכה ללמוד בכל יום הרבה תורה. בענין השכחה שלומדים ושוכחים מה שלומדים וכו', כבר אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ב) רבי אבהו אמר: זה שיפוטה של תורה שאדם למד תורה ושכחה. רבנן דתמן בשם רבי יצחק דהכא, ורבי טוביה בשם רבי יצחק: לטובתו אדם למד תורה ושוכח, שאילו היה אדם למד תורה ולא שכחה, היה מתעסק בתורה שתים שלוש שנים וחוזר ומתעסק במלאכתו, ולא היה משגיח בה לעולם כל ימיו, אלא מתוך שאדם למד תורה ושוכחה, אינו מזיז ואינו מזיע את עצמו מדברי תורה; ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה י"ט סימן ב') אמר רבי לוי: משל לטרסקל נקוב ששכר בעליו פועלים למלאתו, מי שטיפש מהו אומר? מה אני מועיל, מכניס בזו ומוציא בזו. מי שפיקח מהו אומר? ולא שכר כל חבית וחבית אני נוטל? כך מי שהוא טיפש, מהו אומר? מה אני מועיל ללמוד תורה ומשכחה? מי שהוא פיקח מהו אומר? ולא שכר יגיעה הקדוש ברוך הוא נותן? ורביז"ל גילה לנו בפירוש שלעתיד מזכירים לכל אדם מה שלמד בזה העולם, ולכן אל תהיה בטלן, ראה מה לפניך, תלמד בכל יום קצת ועוד קצת, עד שתזכה לסיים את כל התורה כולה כמה וכמה פעמים.
|