שאלה: מאת יצחק צבי: איך נוהגים לגבי אכילת אפיקומן פסח בחצות: האם יכולים להמתין עד זמן חצות של רבינו, דהיינו שש שעות אחר צאת הכוכבים, כמו שכתוב בליקוטי מוהר"ן בסימן קמ"ט: "ועיקר חצות הוא תמיד אחר ששה שעות מתחילת הלילה הן בקיץ והן בחורף", או שבעניין זה צריכים להחמיר כשאר הפוסקים שסוברים שחצות הוא באמצע הלילה? ואיך נהגו גדולי וזקני אנ"ש? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר אחרי ו' ניסן ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יצחק צבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בענין אכילת אפיקומן בליל הסדר, יכולים לסמוך על שיטת רביז"ל שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"ט) עיקר חצות הוא תמיד אחר ששה שעות מתחילת הלילה, ולפי זה אם נוהגים כפי שיטת רבינו תם, אז יוצא הזמן רבע לתשע, ואזי יכולים לערוך את הסדר בנחת כי יש לו זמן לאכול את האפיקומן עד רבע לשלוש, וזה ברור.
העיקר שיהיה לו ישוב הדעת, כי זה כל העניין של ליל הסדר – שאדם יזכה לגדלות המוחין, כי אז בליל הסדר יורדים מוחין עליונים, ויש התעוררות בין עם ישראל ותשוקה עצומה לחזור אליו יתברך, ולהחדיר בעצמו את אמתת מציאותו יתברך, וזה העיקר מה שצריכים להראות בליל הסדר, להגיע לגדלות המוחין, ולהחדיר בעצמו (דברים ד' ל"ה) "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", וככל שאדם מחדיר בעצמו אשר אין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, כמו כן הוא מתקרב יותר ויותר אל הקדוש ברוך הוא, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ג) ככל שאדם מתקרב יותר אל הקדוש ברוך הוא מוריד מעצמו את הלבושים המעלימים ומסתירים את אמיתת מציאותו יתברך וכו' וכו', ואוהב את עצמו יותר ויותר עמו יתברך, עד שמגיע לדביקות כזו שכבר לא רוצה שום דבר רק את הקדוש ברוך הוא, ואל כל זה יכולים לזכות בליל הסדר, ולכן צריכים לעבוד העיקר על נקודה זו, ולא להסתכל על שום חומרות וכו', ועל דברים צדדיים וכו', רק איך זוכים להמשיך על עצמו את ההארה שמקבלים בליל הסדר על כל השנה.
וידוע מה שאמר הרב הקדוש רבי אהרן מקרלין זי"ע שלכן נקרא הלילה הזה 'ליל הסדר', כי כפי שמתנהגים בלילה זה כך יתנהגו כל השנה, ולכן צריכים להחדיר בעצמו במשך כל הלילה את המחשבה הזו שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ולקיים (דברים ד' ל"ט) "וידעת היום והשבת אל לבבך כי הוי"ה הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד", אשרי מי שמכניס בעצמו את הידיעות האלו, ואז טוב לו כל הימים.
|