שאלה:
מאת אלירן: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' קודם חג הפסח ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אלירן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, בזה העולם מוכרחים להתחזק עם כל הכוחות, כי עוברים על כל אחד נסיונות קשים ומרים וכו' זה בכה וכו' וזה בכה וכו', ואין אדם שלא יעברו עליו אילו יסורים ובלבולים בכל יום ויום מחדש, ועל זה צריכים הרבה התחזקות – להתחזק עם כל הכוחות לא להישבר משום דבר, ועיקר ההתחזקות זה על ידי אמונה פשוטה – להאמין בו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ורביז"ל כבר הזהירנו מאד מאד (שיחות הר"ן סימן ל"ה וסימן ר"כ) שקודם ביאת המשיח ירדו מלמעלה כפירות ואפיקורסות, ויהיו נסיונות מאד מאד קשים באמונה פשוטה, כי הנסיונות יהיו מאד מאד חזקים, ויקויים מה שאמר הנביא (דניאל י"ב י') "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכילים יבינו". ולכן צריכים להתחזק ביתר שאת וביתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, שזה היום עיקר הצלת האדם, וכמו שכתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות נפילת אפים, הלכה ד', אות ד') מי שיש לו אמונה שלימה בהשם יתברך, בודאי ראוי לו לשמוח תמיד בהשם יתברך. וזה הדבר אי אפשר לבאר בכתב, כי הוא לכל חד כפום מה דמשער בלביה, וכן לשמוח בשמחת המצוות כמו שכתוב (תהילים י"ט) "פקודי הוי"ה ישרים משמחי לב", כי בודאי אין שמחה בעולם כשמחה זו, כי את זה כל אדם יכול להבין, שבעולם הזה אין שום שמחה בעולם, כי מה יתרון לו לאדם וכו', וימינו כצל עובר וכו', ואחרית שמחה תוגה וכו'. ועל כן באמת המחקרים והכופרים הזדים והמינים, רחמנא ליצלן, אין להם שום שמחה אמיתית כלל, וכל ימיהם הם מלאים עצבות ויגון ואנחה, כי מאחר שכופרים בתורתו הקדושה ובעשיית מצוותיו יתברך ובודים מלבם טעמים של הבל ושטות על עשיית המצוות כאלו הם נימוסיות, חס ושלום, אם כן מהיכן יקבלו חיות ושמחה, ועל כן עיקר הקטרוג וההתגרות של הסטרא אחרא שמתגרין בישראל, העיקר הוא בשמחה של המצוות, כי על גוף המצוה הם יכולין לומר שהיא נימוסיות, חס ושלום, כשאר נימוסי נימוסי העמים, חס ושלום, אך כשרואים שישראל שמחים כל כך בעשית המצוות ומוסרין נפשם עליהם, על זה הם מתקנאים ומתגרים בנו מאד, ועל כן עיקר הכנעת הסטרא אחרא היא דייקא על ידי עשיית המצוה בשמחה. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו, ואצלו יתברך שרויה רק השמחה, כמו שכתוב (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", ומובא בזוהר (תצוה קפ"ד:) תא חזי עלמא תתאה קיימא לקבלא תדיר, [בוא וראה העולם הזה עומד לקבל תמיד], והוא אקרי אבן טבא [והיא נקראת אבן טוב כמו אבן מושכת שנקראת מגנט], ועלמא עלאה לא יהיב ליה אלא כגוונא דאיהו קיימא [והעולם הבא לא נותן אלא כמו שמכינים את עצמו מלמטה], אי איהו קיימא בנהירו דאנפין מתתא [אם נמצאים תמיד בפנים שמחות מלמטה], כדין הכי נהרין ליה מעילא [כך מאירים לו מלמעלה אור וזיו וחיות ודביקות וכו'], ואי איהו קיימא בעציבו [אבל אם אדם עומד בעצבות ובמרה שחורה] יהבין ליה דינא בקבליה [אזי ממשיך על עצמו דינים]. כגוונא דא (תהלים ק' ב') "עבדו את הוי"ה בשמחה" -חדוה דבר נש משיך לגביה חדוה אחרא עלאה [השמחה של האדם בזה העולם ממשיכה עליו שמחה מהעולם הבא], הכי נמי האי עלמא תתאה, כגוונא דאיהי אתערת הכי אמשיך מלעילא, [כך הוא העולם הזה, כפי שאדם מתנהג בזה העולם, כך ממשיך על עצמו מעולם הבא]. ולכן כשאדם רק בשמחה ומכריח את עצמו כל הכוחות להיות בשמחה, על ידי זה הוא ממשיך על עצמו שמחה מהעולמות העליונים, ולכן אל תהיה בטלן, ואף שאני יודע שעובר עליך מה שעובר צרות ויסורים מרירות ומכאובים, תשתדל להיות בשמחה עם כל הכוחות, ואז תראה שכל מזלך יתהפך לטובה, והלוואי שתכניס את הדיבורים האלו בלבך. ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רע"ג) טוב להאדם להרגיל את עצמו שיוכל להחיות את עצמו עם איזה ניגון, כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאד מאד, ויש לו כח גדול לעורר ולהמשיך את לב האדם להשם יתברך. ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו ובינו לבין עצמו יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אין לשער ואין לתאר כלל, ואמר רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה י"ג מיום ו') שעיקר רפואת הבת מלך שהיא נשמתו של האדם, שירה בה המלך האכזר שהוא היצר הרע עשרה מיני חיצים שכל חץ היה משוח בעשרה מיני סמים וכו', והצדיק האמת שהוא הבעטליר בלי ידים מוציא את החיצים הארסיים מבת המלך שהיא נשמת האדם על ידי העשרה מיני נגינה שמנגן לפניה, ולכן עיקר תיקון הברית זה רק שמחה, ולהכריח את עצמו עם כל הכוחות להיות בשמחה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) כשאדם תמיד שש ושמח, על ידי זה הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר אותו מפגם הברית, ולכן אשרי האדם שעושה כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, ולא מניח את העצבות והעצלות אצלו כרגע, וזה עיקר תיקונו, ואף שזה בא לאדם יותר קשה מכל העבודות שבעולם וכו', עם כל זאת אי אפשר להתרפאות אלא על ידי שמחה, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אומרים שכל המחלות והחלאים רעים שבאים לאדם זה רק מחמת חסרון השמחה, כי על ידי שמחה הוא נתרפא מהכל, ולכן תכריח את עצמך רק להיות בשמחה, וזה תיקונך הנצחי. תאמין לי, אם תקיים את כל זה אז תראה שכל החיים שלך יתהפכו לטובה, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
|