שאלה:
מאת אליה: תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר קדושים כ"ג ניסן ה'תשע"ד
שלום רב אל אליה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. עליך לדעת שחכמינו הקדושים אמרו (סנהדרין כב.) קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף, וכן אמרו (פסחים קי"ח) קשין מזוונותיו כקריעת ים סוף, ולכן שני הדברים האלו מאד מאד קשה לאדם להשיג, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ט') כפי שאדם מפרנס את הקדוש ברוך הוא עם תפלות, וכן כביכול מדבק ומזווג עצמו עמו יתברך בתפלה, כמו כן נשפע עליו זיווג ופרנסה, כי הכל תלוי בתפלה, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל. ולכן העיקר הוא להרגיל את עצמך לבקש את הקדוש ברוך הוא על הצלחה בחיים, ושתצליחי בלימודים, והעיקר שבכל העיקרים שיהיה לך רצון חזק לא לעזוב את עצמך כרגע, כי צריכים להתחזק ברצונות וכיסופים חזקים לא להניח את עצמו בשום פנים ליפול וכו', ואף שיש נסיונות קשים ומרים וכו' וכו', כבר גילה לנו רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ט) עיקר הגבורה בהלב, כי מי שלבו חזק ואינו מתיירא משום אדם ומשום דבר, יכול לעשות גבורות נוראות וליכבוש המלחמות על ידי חוזק ותוקף לבו שאינו מתיירא ורץ לתוך תוקף המלחמה, וזה בחינת (אבות פרק ד') איזהו גבור? הכובש את יצרו, וזה היה גבורות שמשון שנאמר בו (שופטים י"ג) "ותחל רוח הוי"ה לפעמו במחנה דן בין צרעה ובין אשתאל", שבאותן המקומות צלחה עליו רוח השם יתברך ולבש גבורה, דהיינו שבא לו חוזק ותוקף גבורה בלב, ועל ידי זה עשה גבורות נוראות; כי אם לקחת על עצמך משימה שאת רוצה להצליח בלימודים, את צריכה להיות חזקה מאד מאד בבטחון עצמי שתצליחי, כי הכל תלוי בבטחון עצמי שיש באדם. וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) כמו שאדם צריך להאמין בהקדוש ברוך הוא, שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, כמו כן הוא צריך להאמין בעצמו שהוא גם כן חשוב בעיני הקדוש ברוך הוא, והוא גם כן יצליח בדרכו, ולכן ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז בבטחון עצמי, ותראי שתצליחי בגדול, רק לא לעזוב את הרצון והכיסופים שלך. צדיקים פירשו את מה שאמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין כב.) קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף, וכן אמרו (פסחים קי"ח) קשין מזוונותיו כקריעת ים סוף, למה דווקא את שני הדברים האלו היינו זיווגו של אדם ופרנסתו של אדם דימו לקושי כקריעת ים סוף? אלא בעת שעם ישראל הגיעו לים, כתיב (שמות י"ד י') "ופרעה הקריב וישאו בני ישראל את עיניהם והנה מצרים נסע אחריהם וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל הוי"ה", והיו כמה כיתות, אלו אמרו שנלחום עם המצרים, ואלו אמרו שנחזור אל מצרים, ואלו אמרו שנלך דרך המדבר וכו' וכו', אבל אף אחד לא שם לב שהקדוש ברוך הוא יכול לעשות לו נס כזה חוץ מדרך הטבע ופתאום הים יבקע, ויוכלו לעבור ביבשה וכו'. כמו כן יש לפעמים במציאת הזיווג שאדם לא רואה שום דרך הטבע שהוא פעם ימצא את בן או בת זוגו, כי הכל חסום לפניו וכו', וכן אדם נכנס פעם בדחקות כזו שהוא לא רואה מאיפה הוא יתפרנס וכו', ופתאום בא לו זיווגו ממקום כזה שהוא לא חלם, וכן פתאום באה לו פרנסתו ממקום כזה שהוא לא חלם, ולכן דימו את מציאת הזיווג ומציאת הפרנסה כקריעת ים סוף, שאף אחד לא חלם שפתאום יקרע הים ויוכלו לעבור ביבשה. ולכן צריכים רק להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ולבקש בכל יום על מציאת הזיווג, ושיהיה שלום בית, וכן שתהיה לו פרנסה ברווח, כי תפילה אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ד) זה השער להכנס אל הקדוש ברוך הוא. אשריך ואשרי חלקך שאת עוזרת לבעלך ללמוד תורה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות יז.) גדולה הבטחה שהבטיחן הקדוש ברוך הוא לנשים יותר מן האנשים וכו', אמר ליה רב לרבי חייא: נשים במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא ובאתנויי גברייהו בי רבנן ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן. [במה הנשים זוכות? בזה שלוקחים את הילדים לתלמוד תורה שילמדו תורה, ומחכות לבעליהן שיחזרו מהכולל שלומדים שמה תורה], ומכל שכן וכל שכן שנתן לך הקדוש ברוך הוא בינה יתירה שאת כותבת "כמה מתוק הלימוד בישיבה, כמה כח ואור זה נותן לחיי המשפחה בבית", אשריך ואשרי חלקך שהגעת למצב כזה שאת מרגישה את נועם עריבות תורתינו הקדושה, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"א) אשרי הזוכה להרגיש נעימות התורה, כי יש נעימות בתורה, וזהו העיקר לזכות להרגיש הנעימות שיש בהתורה. הקדוש ברוך הוא ירחיב לכם בגשמיות וברוחניות גם יחד, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
|