שאלה: מאת אוריאל: איך מקיימים כיום את מצוות (ויקרא י"ט, ט"ו) "לא תעשו עול במשפט"? תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בהר ו' אייר ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אוריאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא מבין את השאלה שלך, מה זאת אומרת איך מקיימים את המצווה "לא תעשו עוול במשפט"? אם יש דין תורה, אזי הדיין מחוייב להוציא את הדין כפי ההלכה, ולא לעשות שום עוול, כמו שפירש רש"י והוא מתורת כהנים, מלמד שהדיין המקלקל את הדין קרוי עוול, שנאוי ומשוקץ, חרם ותועבה. שהעול קרוי תועבה, שנאמר (דברים כ"ה) "כי תועבת הוי"ה וגו' כל עושה עול" והתועבה קרויה שקץ וחרם, שנאמר (שם ז') "ולא תביא תועבה אל ביתך והיית חרם כמוהו שקץ תשקצנו" וגו'. "לא תשא פני דל" – שלא תאמר עני הוא זה והעשיר חייב לפרנסו, אזכנו בדין ונמצא מתפרנס בנקיות; אמת שצריכים היום לחפש עם נרות בית דין צדק עם רבנים יראי השם וחושבי שמו שעושים דין תורה כהלכה, ומזכים את הזכאי ומחייבים את החייב, כי בפירוש אמרו חכמינו הקדושים (שבת קל"ט.) תניא רבי יוסי בן אלישע אומר: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל. יש לומר גם בדרך חסידות, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ב' וסימן ט"ו) שתפילה היא בחינת משפט – שאדם צריך לשפוט את עצמו על כל מה שהוא עושה וכו', כי בלי ששופט את עצמו הוא יכול להטעות את עצמו בזה העולם מאד מאד, אבל אם אדם שופט את עצמו על כל דבר איך הוא מתנהג וכו', כך תמיד יעלה על דרך המלך, עם כל זאת אדם צריך לזכור את המצוה "לא תעשו עוול במשפט", היינו שישפוט את עצמו משפט צדק, ושלא יטעה את עצמו משני הכיוונים, מצד אחד אסור לאדם לשבור את עצמו כאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר, וממנו כבר לא יהיה שום דבר, כי אין לו שום תקוה ותוחלת, ומצד שני אסור להפריז במידה שהוא יחשוב שהוא כבר צדיק גדול מאד מאד. ולכן לא יעשה שום עוול במשפט, אלא ישפוט את עצמו משפט צדק – אם הוא מרגיש שהוא צדיק שיבקש הרבה ממנו יתברך אשר בוודאי יש לו עוד הרבה מה לתקן כדי להיות צדיק וכו', ואם הוא מרגיש שהוא הרשע הכי גדול אזי אין זו מצווה להפיל את עצמו ולהתייאש כלל וכו', אלא ידון את עצמו לכף זכות ויחזור אליו יתברך.
|