הפרנסה שלי קשה מאוד ואני מרגיש שהמזל שלי סגור. מה עליי לעשות?
הייתי שנה בצבא קבע, ויצאתי מהצבא. אני כבר שבועיים אחרי, ועדיין אני לא מוצא את עצמי בעניין הפרנסה. עברתי לגור באשקלון עם אשתי כרצונה, זו עיר חדשה בשבילי ואני לא מוצא עבודה נורמלית. ממש קשה לי בעניין זה ואני מלא בחובות. אני מרגיש כאילו המזל שלי נעצר, ובקושי יש לי כסף לאוכל. מה דעתו של הרב?
מאת איתן: לכבוד הרב שלום וברכה.
רציתי לשאול בעניין הפרנסה: הייתי שנה בצבא קבע, ויצאתי מהצבא. אני כבר שבועיים אחרי, ועדיין אני לא מוצא את עצמי בעניין הפרנסה. עברתי לגור באשקלון עם אשתי כרצונה, זו עיר חדשה בשבילי ואני לא מוצא עבודה נורמלית. ממש קשה לי בעניין זה ואני מלא בחובות. אני מרגיש כאילו המזל שלי נעצר, ובקושי יש לי כסף לאוכל. מה דעתו של הרב? למה כל זה קורה לי? בברכת בריאות טובה.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר בחוקותי י"ג אייר ה'תשע"ד
שלום וברכה אל איתן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
כל הבעיות שיש לך זה רק מחמת חסרון השמחה, כי אם הייתה לך שמחה אמיתית לשמוח בו יתברך, והיית מניח תפילין, ושומר שבת, ואוכל כשר, והיית שש ושמח עם המצוות שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, לא היה חסר לך שום דבר, כי השמחה פותחת לאדם את המזל, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח; ולכן אתה מוכרח לעשות את כל הפעולות שבעולם רק להיות בשמחה עצומה, וזה יפתח לך את כל צינורות השפע, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו' [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו], ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה.
דע לך שסגולה לפרנסה לברך ברכת המזון מתוך הסידור דייקא, ובקול ובשמחה, וזה מסוגל לעשירות נפלאה, כמו שכתוב (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה", היינו כשמברך את ברכת המזון בשמחה עצומה זה מסוגל לעשירות, וכן להיזהר מאוד על נטילת ידיים וכו', ולכן מהיום והלאה תקפיד מאד מאד על נטילת ידיים כשאתה קם בבוקר וכו', וכן כשיוצאים לשירותים וכו', וכן לפני האכילה ליטול ידיים עם נטלה דייקא וכו', כי נטילת ידיים מסוגלת להינצל מעניות, כי ע'ל נ'טילת י'דים ראשי תיבות ענ"י, ומי שמזלזל בנטילת ידים נעשה עני, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת ס"ב:) אמר רב חסדא: אנא משאי מלא חפני מיא ויהבו לי מלא חפני טיבותא [אני נטלתי ידי עם מלא מים ונתנו לי חופנים מלא טוב, כי רב חסדא היה עשיר גדול מאוד, והכל בזכות נטילת ידים שהיה מקפיד על זה], ואמרו חכמינו הקדושים (שם) כל המזלזל בנטילת ידים בא לידי עניות, וכך נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים סימן קנ"ח סעיף ט') צריך ליזהר בנטילת ידים, שכל המזלזל בנטילת ידים חייב נידוי ובא לידי עניות ונעקר מן העולם.
ולכן אני מאד מבקש אותך שתקפיד על נטילת ידים עם שפע, ועל ידי זה תזכה לעשירות גדולה מאד מאד, וכן לברך ברכת המזון בקול גדול כדי שהילדים שלך ישמעו מה זה ברכת המזון בקול, וכן נהגו אנשי שלומינו לברך ברכת המזון בהתעוררות גדולה מאד מאד, כי רביז"ל אמר (ספר המדות אות אכילה חלק ב' סימן ג') על ידי ברכת המזון נתוודע השם יתברך בעולם; אשרי מי שמקיים את זה ואז אל רב טוב הגנוז יזכה, ואל יקל בעיניך דבר זה כי חכמינו הקדושים הקפידו על זה מאד מאד.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.