אני ואשתי לא מסתדרים והיא טוענת שאני אשם בהכל. איך אפשר לשנות את המצב?
אני נשוי כבר שבע שנים ויש לי שני ילדים. לצערי אני ואשתי לא מסתדרים, והיא מצידה טוענת שאני אשם בהכל כי אני "בעל עצבני וקשה". איך אפשר לשנות את המצב הזה בזוגיות?
מאת יצחק: שלום לכבוד הרב.
אני נשוי כבר שבע שנים ויש לי שני ילדים. לצערי אני ואשתי לא מסתדרים, והיא מצידה טוענת שאני אשם בהכל כי אני "בעל עצבני וקשה". איך אפשר לשנות את המצב הזה בזוגיות?
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר ואתחנן י"א אב ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יצחק נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
חכמינו הקדושים אמרו (ירושלמי ברכות פרק ה' הלכה ב') 'אם אין דעה הבדלה מנין?'; אם אין לאדם דעת הוא לא יודע להבדיל בין אור לחושך וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (נדרים מ"א) 'דעת קנית מה חסרת? דעת חסרת מה קנית?; אם יש דעת יש הכל, ואם אין דעת אין לאדם כלום.
מי אומר שלא צריכים להסתדר עם האשה? אין זה אלא שפגמת בבריתך וכו', ואתה מבוהל ומבולבל מאוד מאוד וכו', עד שאת כל העצבים שלך אתה מוציא על אשתך.
אתה לא רואה את החסד חינם שעשה איתך הקדוש ברוך הוא אחרי שפגמת בברית בחטא הוצאת זרע לבטלה כשהיית בחור רווק, וחמל עליך הקדוש ברוך הוא ונתן לך אשה יקרה, אשה יפה כלילת המעלות, וגם נתן לך במתנה שני ילדים, ועדיין אתה לא מסתדר עם אשתך, אין זה אלא מחמת חסרון דעתך שזה בא מפגם הברית, שעל ידי זה אתה כעסן גדול מאד, ומוציא את העצבים שלך על אשתך, ולכן תראה כן להסתדר עם אשתך.
תזכור היטב כי על ידי כעס יכולים להכיר את האדם, ורביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן קפ"ד) על ידי החוטם יכולים להכיר את הנואף, כי באמת מובא בדבריו (שיחות הר"ן סימן רמ"ט) על הפסוק (בראשית ל"ח ז') "ויהי ער רע בעיני הוי"ה", למה לא כתוב 'רשע' אלא 'רע'? אלא מי שעובר על החטא המגונה של הוצאת זרע לבטלה והוא נואף, על ידי זה הוא תמיד בכעס שנקרא רע, לשון 'בייז', הוא תמיד עצבני, וזה מה שכתוב בזוהר (נשא קל"ז:) בחוטמא אשתמודע פרצופא, היינו על ידי החוטם מכירים את פרצוף האדם, בהאי חוטמא אתפרשא מילה, דכתיב (שמואל ב' כ"ב) "עלה עשן באפו" וגו', היינו דרך האף בא הכעס והרציחה, ולכן על ידי הכעס של האדם מכירים את כל האדם, והוא מגלה את כל עניינו וכו' והעבר שלו וכו', ולכן צריכים לשמור מאד מאד לא להיות בכעס ובעצבים, כי את קלונו הוא מגלה ברבים, ולכן תתבייש לך שאתה לא מסתדר עם אשתך, וזה מגלה את קטנות דעתך ואת מוחך המבולבל וכו', ותראה לחזור בתשובה שלימה, ועל ידי זה הכל יסתדר על הצד הכי טוב.
חכמינו הקדושים אמרו (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא: אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו], ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות באה בזכות האשה, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) איתתך גוצא גחין ותלחוש לה, ופירש רש"י: אתתך גוצא – אשתך קטנה כפוף עצמך ושמע דבריה; הרי שלך לפניך שאדם צריך תמיד לשמוע מה שיש לאשתו לומר, ואם היא אשה נמוכה, אומרים חכמינו הקדושים – תתכופף אליה ותשמע מה שיש לה לומר, ואז אם תלך בצורה כזו אזי אף פעם היא לא תהיה מורדת וכו'.
אני מאוד מקווה להקדוש ברוך הוא שתציית אותי ואז הכל יתהפך לטובה, ותתחיל לחיות חיים טובים, חיים נעימים וחיים מאושרים.