האם מסקנות הפסיכולוגיה המודרנית נכונות גם עבור יהודים?
הפסיכולוגיה המודרנית מתיימרת לטפל בתחלואי הנפש של האדם, ורוב רובה של תורת הפסיכולוגיה מבוססת על ראיונות ושיחות נפש מעמיקות שקיימו בעלי מקצוע עם מטופלים, וכן תצפיות על התנהגויות של בני אדם במצבי רגיעה או במצבי חרדה, לעומת זאת ישנם מטפלים יהודים שחולקים רבות על תורת הפסיכולוגיה המודרנית, מה דעתו של הצדיק בנדון?
מאת דן: שלום לכבוד הצדיק היקר אשר מפיץ את אור רבינו הקדוש מעל חמישים שנה.
רציתי לשאול: הפסיכולוגיה המודרנית מתיימרת לטפל בתחלואי הנפש של האדם, ורוב רובה של תורת הפסיכולוגיה מבוססת על ראיונות ושיחות נפש מעמיקות שקיימו בעלי מקצוע עם מטופלים, וכן תצפיות על התנהגויות של בני אדם במצבי רגיעה או במצבי חרדה, וכך הסיקו מסקנות לגבי נפש האדם והטיפול הנדרש כדי לטפל במחלת הנפש שלו. לעומת זאת ישנם מטפלים יהודים שחולקים רבות על תורת הפסיכולוגיה המודרנית וטוענים שכל מסקנותיהם נכונות לגבי גויים שיש להם נפש בהמית ולגביהם נערכו כל המחקרים הראיונות והתצפיות, ויהודי, לעומת זאת, טוענים בעלי מקצוע אלו, יש לו נפש אלוקית וניצוץ רוחני, ומה שנכון לגבי גוי אינו נכון לגבי היהודי ולכן אין להשליך מאחד על השני. מה דעתו של הצדיק בנדון?
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר כי תבוא י"ג אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
כל חכמת המחקרים של ימינו ושל הדורות לפנינו וכו', הכל בנוי על שכל האדם, שיכול להטעות אותו מאד מאד, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים ולבוא לידי רעות גדולות, חס ושלום. ויש שקלקלו הרבה, כגון הרשעים הגדולים מאד המפורסמים, שהטעו את העולם, והכל היה על ידי חכמתם ושכלם. ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות בלי שום חכמות, ולהסתכל בכל דבר שעושה שיהיה שם השם יתברך, ולבלי להשגיח כלל על כבוד עצמו. רק אם יש בזה כבוד השם יתברך יעשה, ואם לאו לאו, ואזי בודאי לא יכשל לעולם.
ולכן הפסיכולוגיה הכי גדולה והכי מוצלחת והכי קדושה, הוא להרבות לדבר דיבורי אמונה ממנו יתברך, ולגלות ולפרסם את אמיתת מציאותו יתברך, ולהחדיר באדם השגחה פרטית שיתחזק במצבו הנפשי וכו', ויבנה את הבטחון העצמי שלו וכו', ולשמח אותו עד שיגביה את רוחו וכו', ויוציא ממנו את כל הפחדים המפחידים אותו וכו', וכל הדמיונות שהוא מדמה ומדמיין וכו', כי כשמגלים לאדם את האמונה הקדושה בתמימות ובפשיטות, ומכל שכן וכל שכן כשמחדירים בו את עניין התפילה והשיחה בינו לבין קונו, על ידי זה יכולים לרפאות כל אדם, כי כשאדם מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בזה מוריד את האבן הכבידה שמונחת על לבו, ואז הוא לא צריך כבר שום פסיכולוגיה.
בוודאי מה טוב ומה נעים שאדם ילך אל צדיק וידבר עמו, ויספר לו את כל לבבו כדי שיקל לו בגשמיות וברוחניות וכו' וכו', אבל העיקר שהצדיק יחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, כי כל בר ישראל הוא חלק אלקי ממעל ממש, ולמה הוא כל כך מבוהל ומבולבל? וכו', כי הוא מנותק משורשו, ותיכף ומיד כשמדברים עם בר ישראל באמונה, על ידי זה חוזרים ומקשרים את הנפש האלוקית שלו אל שורשו.
אשרי מי שזוכה לדבר עם כל אחד דיבורי אמונה, ורק בזה יכולים להוציא את האדם מכל הדמיונות שלו, ורביז"ל הפליג מאד מאד במעלת האדם שמדבר תמיד דיבורי אמונה והשגחה פרטית, שעצם הדיבור שמדברים ממנו יתברך זה מקשר את האדם אליו יתברך.