הנהלת הישיבה הזהירה את בני שאם הוא יטוס לאומן יסלקו אותו. כיצד לנהוג במקרה כזה?
הבן שלי מאוד מקורב לחסידות ברסלב והוא רוצה לנסוע השנה לאומן לימי ראש השנה, אבל הנהלת הישיבה שלו מתנגדת לזה בכל תוקף, והודיעה לו שאם הוא יטוס נגד רצונם - שיחפש אחרי ראש השנה ישיבה אחרת. כיצד צריכים לנהוג במקרה כזה?
מאת דוד: שלום לכבוד הרב שליט"א. הבן שלי לומד בישיבה מאוד נחשבת, ותהילה לאל הוא מתבלט בין הבחורים המצויינים של הישיבה – הן בלימוד והן ביראת שמיים. הוא מאוד מקורב לחסידות ברסלב והוא רוצה לנסוע השנה לאומן לימי ראש השנה, אבל הנהלת הישיבה שלו מתנגדת לזה בכל תוקף, והודיעה לו שאם הוא יטוס נגד רצונם – שיחפש אחרי ראש השנה ישיבה אחרת. כיצד צריכים לנהוג במקרה כזה?
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר כי תבוא י"ד אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
מה אומר לך, זו חוצפה גדולה מהישיבה וכו', כי זה בסך הכל כמה ימים, ולמקומות אחרים נותנים לנסוע בלי שום היסוס כלל, רק כשבא לנסוע אל ציון רביז"ל באומן, אז עושים מזה עסק גדול ומעיפים את הבחורים, כאילו הם הפושעים הכי גדולים, בשעה שהבן שלך הוא מצויין במידות ובהתמדה יוצאת מן הכלל יותר מכל הבחורים, שעל זה גם הראש ישיבה והמשגיח מודים, אבל החסרון הכי גדול שיש לו שהוא נוסע לראש השנה באומן…
ולכן לדעתי שכן יסע, ואם לא יחזירו אותו שילך לישיבה אחרת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה ז' סימן ב') תני רבי שמעון בן יוחאי: שלושה כתרים הם – כתר תורה, וכתר כהונה, וכתר מלכות. כתר כהונה זכה בו אהרן ונטלו, כתר מלכות זכה בו דוד ונטלו, כתר תורה הרי מונח לדורות. כל מי שזוכה לתורה כאילו זכה לשלושתן, וכל שלא זכה לתורה כאלו לא זכה לאחת מהן; הרי שלך לפניך שכתר תורה מונח וכל מי שרוצה לזכות בו יזכה בו, וכשזכה בו זכה לשלושתם. ולכן כל מי שרוצה ללמוד תורה באמת יכול ללמוד בכל מקום, וזה בכלל לא תלוי בישיבה כלל, ובפרט שהבן לומד תורה בהתמדה גדולה מאוד ומתנהג בדרך ארץ גדולה וכו', שזה כולם מודים וכו', והחטא היחידי שלו שהוא נוסע על ראש השנה באומן – אזי הישיבה לא ראויה שבחור מצויין כזה ימצא אצלם, וילך וימצא ישיבה אחרת.