שאלה:
מאת משה: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר נצבים וילך י"ט אלול ה'תשע"ד שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה את התיקון הכללי שהוא תיקון גמור לפגם הברית, פגם המקרה שזה קורה לרוב העולם בשוגג וכו', מלבד זאת אמרו חכמינו הקדושים (כתובות מ"ו.) על הפסוק (דברים כ"ג י') "ונשמרת מכל דבר רע" – מכאן אמר רבי פנחס בן יאיר: אל יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה; אשר גם ההרהורים הרעים באים לאדם בשוגג, כי אף בר ישראל לא מהרהר במזיד, אלא הרוחות והשדים המסתובבים בעולם מתדבקים באדם, ומזה באים לו ההרהורים הרעים, וככל שהקליפות נאחזות בו כמו כן הוא נכשל בפגם הרהורים, ובלילה הוא בא לידי חימום ויוצא זרעו לבטלה, אשר מזה נבראות נשמות ערטילאין וכו' שמסתובבות בעולם וגורמים לו צער רב מאד, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ו.) תניא אבא בנימין אומר: אלמלי נתנה רשות לעין לראות אין כל בריה יכולה לעמוד מפני המזיקין. אמר אביי: אינהו נפישי מינן וקיימי עלן כי כסלא לאוגיא. אמר רב הונא: כל חד וחד מינן אלפא משמאליה ורבבתא מימיניה. ואמרו (זוהר בראשית י"ט:) על הפסוק (קהלת ב' ח') "ותענוגות בני האדם שידה ושדות" – תענוגי בני אדם דמתענגי בשינתא דליליא, נפקא מנייהו שידה ושדות וכו', והם צריכים תיקון גדול מאד, כי הם נוקמים באדם אחר מיתתו שהולכים אחר מיתתו, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"א) וזה לו לביזיון גדול מאד וכו', עיין שם. ולכן הבטיח רביז"ל שמי שיאמר את העשרה מזמורי תהלים האלו הנקראים תיקון הכללי שיועיל לו מאד לתקן את הפגם הזה, ומכל שכן כשיזכה לבוא אל ציונו הקדוש ויתן פרוטה לצדקה, אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו יוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו, כי הם הקליפות שברא מחמת עוונותיו שנוקמים בו בחייו ולאחר מותו, עם כל זאת אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) ולתקן כל העבירות בפרטיות הם רבים מאד, וכבד על האדם, ואי אפשר לתקן אותם כי יש דקדוקים ופרטים רבים בכל לאו ולאו, וכן צריך לתקן כלליות הגידין שהוא סוד (דברים ד') "ויגד לכם את בריתו", ואז על ידי תיקון הברית שהוא כלליות הגידין, נתתקן ממילא כל הלאוין שעבר, ונמשך להם לבנוניות, היינו שכל חדש, מוחין חדשים, כי מה שהיה מוציא זרע לבטלה שזה פגם חמור מאד, ואי אפשר להגיע לתיקון כי הם מקומות צרים ודקים שאי אפשר לבוא לשם שום תיקון כי אם על ידי תיקון הכללי, שהוא זורק תיקונים בכל מקום הצרים וכו'. ולכן אמירת "תיקון הכללי" מועילה לתקן את כל החטאים ששייכים אל תיקון הברית, ומכל שכן כשזוכה לבוא אל ציון רביז"ל ונותן פרוטה לצדקה ואומר שם את העשרה מזמורי תהלים האלו הנקראים תיקון הכללי, בוודאי אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו רביז"ל יוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו, על כל פנים איך שהוא ראוי לכל בר ישראל לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים האלו הנקראים תיקון הכללי, כי הם תיקון גמור לפגם הברית, ולבטל את השדים והרוחות שנבראו מחמת עוונותיו, אשר משם באות עניות ודחקות, ועל ידי שאדם אומר את התיקון הכללי זה גם סגולה נגד הקליפות שברא, ולהמשיך על עצמו פרנסה. ולכן מה טוב ומה נעים שאם אדם חזק בזה לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים שגילה רביז"ל, ואין לו מה לחשוב יותר, כמו שאמר רביז"ל שעיקר תיקון הברית לבל יהרהר ולבל יחשוב עוד בזה שקורין 'נישט איבער טראכטין', היינו תיכף ומיד כשאומר את העשרה מזמורי תהלים האלו שהם תיקון הכללי, שלא יחשוב יותר מזה, ויתחיל התחלה חדשה, ועל ידי זה יזכה למוחין חדשים, כי העשרה מזמורי תהלים אלו הם תיקון גמור לפגם הברית, ואין עוד לחשוב יותר מזה, אלא יתחיל מחדש לחזור בתשובה שלימה. ובענין חטא מזיד וכו' – אין דבר כזה, שום בר ישראל לא חוטא במזיד, כמובא בדברי רביז"ל (שיחות הר"ן סימן פ"ט) על מאמרם ז"ל (אבות פרק ד') עבירה גוררת עבירה; כשאדם עובר עבירה חס ושלום, אזי העבירה גוררת אותו לעבור עבירות אחרות וכו', ולכן אם נכשל פעם בשוגג באיזו עבירה, אז ממילא נמשך אחר כך שעושה עוד עבירה רחמנא לישזבן, על כל פנים אין דבר כזה שיהודי שנשמתו נמשכת ודבוקה בחי החיים בו יתברך שיחטא במזיד, אלא החטא הראשון שחטא בשוגג מושך אותו לחטוא עוד חטאים וכו', ועל ידי זה יש ללמד זכות על כל בר ישראל ולמצוא את הטוב שבו, כי הוא לא חטא במזיד כלל, אלא נכשל בעוון בשוגג, ועל ידי זה נמשך שיעשה עוד חטאים וכו'. על כל פנים עלינו לסלק את דעתנו ושכלנו המדומים ולהרגיל את עצמינו לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים שנקראים תיקון הכללי, ולא להתבלבל על שום דבר, ולא להסתכל על שום בן אדם שאומר אחרת, כי אין לנו אלא דברי רביז"ל. ידוע שהצדיק רבי אברהם ברבי נחמן ז"ל אחר שדיבר עם אדם אמר את העשרה מזמורי תהלים שנקראים תיקון הכללי, כי היה חושש על מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ג) שהדיבור שמדבר רשע יכול להזיק לו, כי הדיבורים של הרשע שהוא בר דעת מולידים ניאוף בהשומע וכו', ולכן היה אומר תמיד אחר דיבורו עם איזה בן אדם את התיקון הכללי.
|