שאלה:
מאת אברהם: תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר נצבים וילך כ"ג אלול ה'תשע"ד שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אנחנו תלמידי רביז"ל יודעים יסוד גדול בהתקרבות אליו, והוא מה שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו – לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות חס ושלום מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין תציית אותו, ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות, ואם רביז"ל מקפיד מאד מאד שנבוא בראש השנה, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אליי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר, כי כל ענין שלי הוא רק ראש השנה, והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה. ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; אחר דיבורים כאלו איך אחד שנקרא חסיד ברסלב ועוד נקרא 'מנהיג' מפורסם בעולם שיתפאר שלא רק שהוא לא נוסע אל ציון רביז"ל על ראש השנה, אלא שלא צריכים לנסוע אל ציון רביז"ל על ראש השנה וכו' וכו', האם אין זה מפורסם של שקר? וידוע מה שאמר הצדיק רבי אברהם בן רבי נחמן ז"ל (בעל מחבר ספר "ביאור הלקוטים") שגם בדבר רביז"ל יש מפורסמים של שקר. ובאמת איך יודעים מי שהוא מפורסם של שקר? מי שמונע את אחד מאנשי שלומינו בכל מיני תואנות וטענות וכו' וכו' מלנסוע אל ציון רביז"ל – הוא מפורסם של שקר בלי שום ספק, וכן מי שהוא נגד סדר דרך הלימוד של רביז"ל המובא (שיחות הר"ן סימן ע"ו), ועל ידי זה הוא מונע תורה מישראל – הוא מפורסם של שקר בלי שום ספק, ומי שאומר שלא יכולים לדבר אל הקדוש ברוך הוא אלא בזמן מיוחד וכו' או שלא יכולים סתם ככה לדבר אל הקדוש ברוך הוא וכו' – זה מפורסם של שקר וכו', צריכים לזכור אשר דברי רביז"ל הם בתמימות ופשיטות, כמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל התמימות והפשיטות של רביז"ל זה עמוק עמוק מי ימצאנו. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות), שהיה מדבר הרבה ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות, ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע. ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאוד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר "איי איי פראסטיק". גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמורה בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו', ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. אשרי מי שמתמיד בספרי "שיחות הר"ן" ו"חיי מוהר"ן" שהם שיחותיו הקדושות של מוהרנ"ת ז"ל שרשמם לעצמו מה ששמע מפי רביז"ל, ומקיים את כל הנאמר שם בלי שום חכמות והשכלות כלל – זה נקרא חסיד ברסלב אמיתי, וצריכים לזכור שאם רביז"ל אמר לבוא אליו בראש השנה, אף שזה קשה מאד מאד וכו' וכו', צריכים לקחת את הגוף שלו ולהביאו אל רביז"ל על ראש השנה באומן, וכן מי שקשה הבנה ולא יכול ללמוד, שילמד על פי סדר דרך הלימוד של רביז"ל המובא בדבריו ז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ו), וכן בענין התבודדות אדם צריך לדעת שמלא כל הארץ כבודו, ותמיד יכולים לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמורה כאשר ידבר איש אל רעהו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) ובאמת, אם היה יודע האדם ידיעה בלב שלם שמלא כל הארץ כבודו (ישעיה ו'), והקדוש ברוך הוא עומד בשעת התפילה ושומע התפילה, ודאי היה מתפלל בהתלהבות גדול והיה מדקדק מאד לכוון את דבריו. ובשביל שהאדם אינו יודע זאת ידיעה בלב שלם, בשביל זה אינו מתלהב כל כך ואינו מדקדק כל כך. וכל אחד לפי מיעוט שכלו וידיעתו, כן התלהבותו ודקדוקו. והידיעה היא מהיצר הטוב שבלב, והסתרת הידיעה היא מהיצר הרע שבלב. והסתרת הידיעה, הן הן אפיקורסות וקשיות, שהיצר הרע מקשה את לבו ליפול ברעה. ולכן אם אדם לא יכול לדבר בביתו או ברחוב וכו', או בכל מקום שהוא הולך אל הקדוש ברוך הוא, סימן שאין לו אמונה, כי רביז"ל רצה שתמיד נדבר עמו יתברך, ואז בכל מקום שרק הולך הוא יכול להתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, כאשר ידבר איש אל רעהו, וזו שלימות ההתבודדות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן צ"ח) הלא אם אדם זוכה, הדיבור שמדבר להקדוש ברוך הוא זה כדבר איש אל רעהו. אשרי מי שמשליך את שכלו המדומה, ומתמיד ביותר בשיחותיו הקדושים של רביז"ל שרשמם מוהרנ"ת ז"ל, ואז טוב לו כל הימים.
|