שאלה:
מאת אלי: האם כשלומדים ליקוטי מוהר"ן או ליקוטי הלכות צריכים ללמוד אותם עם פירוש כלשהו? והאם יש חילוק בין ליקוטי מוהר"ן וליקוטי הלכות בעניין זה? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל אלי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת אשר לימוד "לקוטי הלכות" שחיבר מוהרנ"ת ז"ל, אין למעלה מלימוד זה, כי בפירוש גילה לנו מוהרנ"ת ז"ל, ואמר: מי שאינו חושב בכל יום מהתכלית הנצחית שיצטרך פעם לעזוב את זה העולם הוא נדמה בעיניי כבהמה ממש, אבל מי שכן חושב על יום האחרון וכו', עליו בוודאי עובר מה שעובר וכו', ועל אדם כזה חיברתי את ספרי "לקוטי הלכות" כדי לחזקו ולאמצו ולעודדו ולשמחו, שידע איך לעבור את זה העולם בקלות; ולכן אשרי מי שקובע לעצמו ללמוד בכל יום שיעור בספרי "לקוטי הלכות", שבפירוש אמר מוהרנ"ת ז"ל שזה הגן עדן של הקדוש ברוך הוא, ולכן אשרי מי שמטייל בגן עדן הזה בכל יום. בהתחלה זה קשה רק עד שמתרגלים ללשון שלו שזו לשון קלה מאוד מאוד (ומה שמבלבל את האדם זה שכתוב הרבה 'וזה בחינת' וכן כתוב הרבה 'כנ"ל', ומי שלא רגיל בזה זה מבלבל אותו, ונדמה לו כאילו זה ספר קשה, אבל צריכים לדעת ולחשוב בעצמו איפה שכתוב 'וזה בחינת' כוונתו 'וזה סוד' ומה שכתוב 'כנ"ל' כי דבריו מקושרים זה בזה, ולכן כותב בכל פעם 'כנ"ל' היינו 'כנזכר לעיל', ומי שיודע את זה אזי כבר קל לו מאוד ללמוד בספרי "לקוטי הלכות"), ובאמת מי שקובע את עצמו בקביעות חזקה בלימוד "לקוטי הלכות" תהיה לו התחזקות על כל החיים, כי ההתחזקות והמשיכה למשוך את נשמתו אליו יתברך על ידי דבריו הקדושים, אין בשום ספר חסידי אחר למי שמודה באמת ומסתכל בעין האמת. אבל הספר הקדוש "לקוטי מוהר"ן" זה עמוק עמוק מי ימצאנו, ותהילה לאל הקדוש ברוך הוא עזר לי לחבר פירוש על כל ה"לקוטי מוהר"ן" בשם "שפת הנחל", ונדפס כבר עד תורה נ"ז, ומי יתן שאזכה להדפיס את כל שאר החלקים, וזה פירוש פשוט וקל מאוד להבין פשוטן של דברים של הספר הקדוש "לקוטי מוהר"ן", ולכן אשרי מי שלומד בכל יום מאמר אחד מ"לקוטי מוהר"ן" ואומר עליו את התפילה מ"לקוטי תפילות", שזה גם כן פירוש על ה"לקוטי מוהר"ן", ואתה צריך לדעת שרביז"ל הזהירנו מאוד מאוד ללמוד בספרו "לקוטי מוהר"ן", ואמר (חיי מוהר"ן סימן שמ"ו) שהספר הקדוש שלו לקוטי מוהר"ן שיצא בעולם הוא אתחלתא דגאולה, ואמר: מאחר שיצא בעולם אני חפץ מאוד שילמדו אותו, כי צריכים ללמוד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה, כי הוא מלא מוסר והתעוררות גדול מאוד להשם יתברך אשר אין ערוך אליו. אחר כך אמר בפירוש שהלימוד בחיבוריו הקדושים הוא אתחלתא דגאולה. ואמר, שטוב לקבוע לעצמו שני שיעורים ללמוד ספריו הקדושים: שיעור אחד פשוט – ללמוד במהירות הרבה מאוד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושיעור אחד ללמוד בעיון גדול, כי יש עמקות גדולה ונפלאה בספריו, ולכן אשרי מי שלומד הרבה את ה"לקוטי מוהר"ן", כדי שיהיה שגור על פיו, וזוכה לסיים כל חודש את כל ה"לקוטי מוהר"ן", ומלבד זאת לומד שיעור אחד בעיון גדול מאוד, ויחדש בו חידושים כפי מוחו והשגתו, ואמר (חיי מוהר"ן סימן שמ"ט) שיכולין להיות נעשה בעל תשובה גמור על ידי לימוד הספר שלו וכו', ואמר שיהיו בני אדם שילמדו ויתפללו על ידי הספר הזה וכו', ואמר שמי שישב ויעסוק בספריו רק בלי קינטור ונצחון, ויסתכל בו באמת אז בודאי יהיו נבקעין אצלו כל גידי קשיות לבבו. ואמר בזו הלשון: "סע וועט אים אלע אדערן טרענען" [שיפתח קשיות גידיו]. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתתמיד בספרי רביז"ל אשר אין למעלה מזה, ומי שקובע לעצמו קביעות חזקה בלימוד בספרי רביז"ל כגון "לקוטי מוהר"ן", "סיפורי מעשיות", "ספר המידות" ושיחותיו הקדושות שבספרי "שיחות הר"ן" ו"חיי מוהר"ן" – ירגיש טעם אחר בחייו, כי אין דבר יותר חשוב כמו להתמיד בספרי רביז"ל.
|