מאז שהתרחקתי מכם הפסקתי ללמוד תורה. איך אני יכול לעשות התחלה חדשה?
בעבר הייתי מקורב אליכם, וזכיתי להרבה קדושה, תורה ותפילה, אך אחרי כמה שנים החלישו את דעתי כמה אנשים שמתנגדים עליכם, ומאז אני כמעט ולא לומד כלום ונפלתי בייאוש עמוק. איך אני יכול לעשות התחלה חדשה?
מאת נפתלי: לכבוד מוהרא"ש שליט"א. בעבר הייתי מקורב אליכם, וזכיתי להרבה קדושה, תורה ותפילה, אך אחרי כמה שנים החלישו את דעתי כמה אנשים שמתנגדים עליכם, ומאז אני כמעט ולא לומד כלום ונפלתי בייאוש עמוק. איך אני יכול לעשות התחלה חדשה?
תשובה:
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר חיי שרה כ"א חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל נפתלי נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת שאף פעם לא היית מקורב אלי, ואף פעם לא התרחקת ממני, כי מה אני ומה חיי, אני רק שמש אצל רביז"ל זה למעלה מחמישים שנה שאני מגלה ומפרסם את דעת רביז"ל בעולם, ותהילה לאל אלפים ורבבות כבר התקרבו אל רביז"ל בלי שום גוזמא, כי רואים בראש השנה כמה רבבות אנשים באים, והכל הודות לספרים שאנחנו מפיצים למעלה מחמישים שנה יום יום לילה לילה בלי הפסק כלל, ויש לנו שלוחים בכל העולם כולו פשוטו כמשמעו, ומתורגמים בשתים עשרה שפות, וכמעט שאין בית שלא יהיה שמה הקונטרסים והחוברות שהם תמצית דברי רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל, ומחזקים ומעודדים ומשמחים את נשמות ישראל, ומקרבים אליו יתברך.
ולכן אם פעם למדת זה סימן שהיית מקורב אל הצדיק, ועכשיו שהפסקת על ידי כמה לצים שלוחי הס"מ, אזי נתרחקת מרביז"ל ולא ממני, וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קנ"ג) מי שמקרב את עצמו להצדיק וקרבתו אינה בתמימות, על ידי זה מתהפך אחר כך לרודף; ומי אתה חושב שהוא רודף? הוא רודף רק את עצמו, כי מי שמתרחק מהצדיק על ידי זה שוכח לגמרי ממנו יתברך, כי אי אפשר להשיג רוחניות חיות אלקות אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך רק על ידי הצדיק, ואם הוא עזב את הצדיק, על ידי זה הוא עזב את הקדוש ברוך הוא, וממילא כבר עזב את התורה, ומבלה את הזמן בהבל וריק וכו', אשר יבוא היום שתתחרט אבל כבר יהיה מאוחר.
לצערינו הרב בחור תמים או אברך תמים מתעורר לפעמים לחזור בתשובה שלימה, ומתחיל להתמיד בלימוד התורה הקדושה, ולבסוף באים כמה מצורעים ליצנים שפגומים מאוד מאוד בפגם הברית ועושים ליצנות מהכל וכו', ומסכן הבחור התמים או האברך התמים שהולך אחריהם כשור לשחיטה ומאבד את הכל וכו' וכו'.
מה יכולים לעשות, נותנים לאדם אפשרות בכל יום להגביה יהלומים יקרים ששווים מילי מליונים וכו', אומרים לו הנה אתה צריך רק להתכופף וכו' ולהגביה כמה שאתה רק רוצה וכו', היש טיפש או שוטה או חסר דעה שלא יביא סלים וכו', ויתכופף ויאסוף שקים שלימים? והנה נותנים לנו בחירה בזה העולם לאסוף בכל יום מקרא, משנה וגמרא (בבלי ירושלמי תוספתא), מדרש רבה ומדרש תנחומא וכו', ספרי הזוהר והתיקונים, רמב"ם טור ושולחן ערוך וכו' וכו', והבחירה חופשית לכולם, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (מדרש שמואל כ"ג) תני רבי שמעון בן יוחאי: שלושה כתרים הם – כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות, וכתר שם טוב עולה על גביהן. כתר מלכות – זכה דוד ונטלו. כתר כהונה – זכה אהרן ונטלו. כתר תורה מונח לתוכחת לכל באי עולם, לאמר, שאילו היו כתר כהונה וכתר מלכות קיימין, הייתי זוכה בהם ונוטלן. והרי כתר תורה מונח, כל מי שיזכה בו מעלין עליו כאילו זכה בכולן. וכל מי שלא זכה בתורה – לא זכה באחד מהן.
הרי שלך לפניך – נותנים לנו רשות להתכופף ולהגביה את כתר התורה ולהלביש את זה על ראשינו, ולצערינו הרב אנחנו טיפשים ומניחים את כתר התורה כתר המלך על הריצפה וכו', ולא מעוניינים להתלבש בזה, היש שטות יותר גדולה מזו? הלא יבוא היום שנתחרט כל כך, היו בידינו אוצרות ואוצרי אוצרות כאלו ופספסנו את זה, אבל אז כבר יהיה מאוחר.
הקדוש ברוך הוא יכניס בך דעת ושכל, ותראה באיזה בוץ ולכלוך הכניסו אותך, ולכן מהר חזור אל שורשך וכו', ותעשה התחלה חדשה, ותתחיל מחדש ללמוד ולהתפלל ולקיים את מצוותיו יתברך בשמחה עצומה, ואז טוב לך לנצח נצחים.