שאלה: מאת דינה: למוהרא"ש שלום וברכה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תולדות כ"ד חשוון ה'תשע"ה שלום רב אל דינה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אשריכם ואשרי חלקיכם שאתם זוג נפלא מאוד שכל הרצונות שלכם זה רק לבנות בית על טהרת הקודש, ושתהיה השכינה שרויה בביתכם, ומי יתן שכל הזוגות יהיו כמוכם, שכל המגמה שלהם תהיה רק דבר אחד – איך יכולים לעשות רצונו יתברך, ולכן ראוי לכם לשמוח מאוד מאוד עם זה. בענין פרנסה וכו', עליכם לדעת שככל שתשמחו יחד ותכבדו ותייקרו אחד את השני, ולא תבקרו אחד את השני וכו' וכו', כך יומשך עליכם שפע גדול מאוד, כי עליכם לדעת אשר השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון אתם צריכים להשתדל להיות מאוד מאוד בשמחה, ולשמח את עצמכם, ואף שאני יודע שמאוד מאוד קשה לכם ומרים לכם החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר, ולכן הדבר הראשון רק להיות בשמחה. ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח? הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לך שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת; עיקר העניות תלוי בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה; ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשני גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה האלו תפתחנה לכם את כל צינורי השפע והפרנסה. אתם צריכים לדעת אשר איש ואישה צריכים להיות ותרנים אחד לשני, ולתת תשומת לב אחד לשני, וזו שלימות הבית, ועל ידי זה ממילא יש אהבה והבנה הדדית, אבל הרגע שרוצים אחד להשתלט על הזולת, דעו לכם שזה הס"מ שבא לשבור את הבית. הזוהר הקדוש קורא איש לבדו פלג גופא – חצי גוף, נמצא כשאדם מתחתן זה גוף שלם, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ד) "ודבק באשתו והיו לבשר אחד", היינו שניהם חצי חצי, וביחד הם שלם, מה שאין כן כשאחד רוצה להשתלט על הזולת, זה הס"מ, היינו שישים על ארבעים, אני יותר ממך וכו', והרגע שהבעל או האשה חושבים שאחד יותר מהשני עם עשרה אחוזים, וההוא פחות ממני עם עשרה אחוזים, זה כבר נקרא ס"מ – שישים על ארבעים. ולכן כל מי שרוצה שלום בית אמיתי צריך לדעת שהאיש והאישה הם גוף אחד, וכמו שאמר החכם מכל האדם (קהלת ד') "טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם: כי אם יפלו האחד יקים את חבירו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו: גם אם ישכבו שנים וחם להם ולאחד איך יחם", ולכן אם רוצים שלום בית אמיתי, זה צריך להיות משני הצדדים, הן מהבעל והן מהאשה, ולוותר אחד לשני, ואז הם חצי חצי שותפים שלמים, ותמיד יחיו ביחד באהבה ובהבנה הדדית, ויצליחו בחיי נישואיהם. אם תקיימו את זה שתוותרו אחד לשני, ולא תתווכחו אחד עם השני, ותאהבו אחד את השני, ותכבדו אחד את השני, אז השכינה תהיה בביתכם, כי (סוטה יז.) איש ואישה זכו – שכינה ביניהן; ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אישה ואי אפשר לאישה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולים מאוד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדכם שתהיה לכם הצלחה מרובה ובכל אשר תפנו תשכילו ותצליחו.
|