מאת ישי: קשה לי מאוד בחיים מכל הבחינות. בשביל מה אלוקים ברא אותי בכלל – בשביל לסבול?
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר תולדות כ"ו חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל ישי נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת שבזה העולם צריכים להכניס עצמו באמונה פשוטה בו יתברך, ואז
כל החיים שלו הולכים כבר באופן אחר לגמרי, כי הוא חי עם אלוקות, ונושם אלוקות,
ומהפך את זה העולם לאלוקותו יתברך שזה מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נשא) שמיום
שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו נתאווה שיהיה לו דירה בתחתונים, וזו התכלית האמיתית
– שעוד בזה העולם יגלה את אלוקותו יתברך, ולכן לא בחינם שרביז"ל שם את הדגש
על "שמחה" – כי הרגע שאדם יודע בידיעה ברורה ומזוככת שהכל זה אלוקות,
ואלוקות זה הכל, אזי הוא תמיד בשמחה, כי אין עוד שמחה כשמחה זו שיודע שהכל לכל
אלוקות גמור, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי אין סוף ברוך הוא.
ואי אפשר להגיע אל זה רק על ידי תוקף האמונה הקדושה, ולא בחינם שהרבה
רביז"ל לדבר עמנו מ"אמונה", ואמר (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן
ה') העיקר הוא האמונה, וכל הסובלי חולאים שסובלים – זה רק מחמת חסרון האמונה,
ובפרט מחלת העצבים וכו' זה בא מחמת חסרון אמונה, כי מי שחזק באמונה על ידי זה הוא
קונה לעצמו את מידת הסבלנות ויש לו סבלנות לכל, כי יודע ועד אשר הכל הוא ממנו
יתברך, ולכן מה לו להתעצבן? ולמה לו להיות בכעס ורציחה מכל מה שקורה איתו דברים
בלתי רצויים וכו'? מאחר שהוא יודע בידיעה ברורה שבכל תנועה ותנועה שם אלופו של
עולם והכל ממנו יתברך בהשגחה פרטי פרטית.
ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן סד) אשר כדי להבין
ולהשכיל ולהתבונן שגם בתוך החלל הפנוי נמצאת אלוקות – על זה צריכים אמונה, כי על
ידי אמונה עוברים מעבר לעבר אשר בשביל זה אברהם אבינו שהיה ראש למאמינים נקרא
אברהם העברי, כי על ידי אמונה האדם עובר מעבר לעבר ואין לו כבר שום קושיות, ויודע
אשר הכל אלוקות גמור הוא, ואז הוא עושה להקדוש ברוך הוא דירה בתחתונים והאדם עובר
את העולם מסובב עם אלוקות וחי עוד בזה העולם כדוגמת העולם הבא, כי אצלו הכל אחד בסוד
אתה הוא קודם שבראת את העולם ואתה משבראת העולם, כמובא בדבריו ז"ל (לקוטי
מוהר"ן חלק א' סימן נא) שזו שלימות האמת שאינו מפריד מקודם הבריאה אל אחר
הבריאה, כי הכל אחד אחדותו יתברך, וזו התכלית אשר בשבילה קיבלנו את התורה – כדי
לגלות את האלוקות שנמצאת בפרטי הבריאה – דומם, צומח, חי ומדבר, שיש בהם הלכות
מלשון אל תקרי הליכות עולם אלא הלכות עולם, כי בכל פרט ופרט מפרטי הבריאה יש בהם
הלכות התורה לדעת איך להתנהג ואיך למצוא את האלוקות בתוך פרט זה מפרטי הבריאה,
ולכן אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב') על ידי לימוד הלכות
ממשיך על עצמו עריבות עולם הבא בעולם הזה, ותמיד ייתן תודה והודאה להקדוש ברוך
הוא, שזה נקרא שעשוע עולם הבא.
ואל כל זה רביז"ל רוצה להביאנו, ולכן אשרי מי שמתמיד בספרי
רביז"ל מדי יום ביומו, כי בפירוש גילה לנו (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן
קצב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך ספרו, ולכן כל מי שמתמיד בספרי רביז"ל
שם ימצא את רביז"ל בעצמו, ולכן עיקר ההתקרבות אליו זה רק על ידי שקידה רבה
בספריו הקדושים ולא יתבלבל מאחרים כלל.