שאלה: מאת נפתלי: לכבוד הצדיק מיבנאל. אני חש זכות גדולה מאוד לשאול אתכם שאלה באופן אישי. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב י"ז כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל נפתלי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אצל רביז"ל היה העיקר לימוד שולחן ערוך, ומאוד מאוד הקפיד שכל בר ישראל ילמד בכל יום שולחן ערוך, ובפירוש אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שחוב גדול על כל בר ישראל ללמוד בכל יום שולחן ערוך, ושלא יחסר לו יום אחד מבלי לימוד שולחן ערוך, וכמובן לקיים את כל מה שכתוב בשולחן ערוך. וידוע מה שאמר החזון איש זי"ע בשעה ששאלו אותו: האם יש היום אורים ותומים? ענה ואמר: אצלי האורים ותומים הוא השולחן ערוך, וכל מה שאני צריך לדעת אני מסתכל בשולחן ערוך. ואנשי שלומינו רגילים לומר למי ששואל על הנהגות, איך התנהג רביז"ל, פתח את השולחן ערוך ותראה איך שרביז"ל התנהג, כי אצל רביז"ל היה יסוד היסודות לימוד שולחן ערוך. ולכן אשרי אדם שמתמיד בכל יום בלימוד שולחן ערוך, ומשתדל שלא יעבור לו יום אחד מבלי לימוד שולחן ערוך, ולהשתדל לקיים את כל מה שמובא בשולחן ערוך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח') שעל ידי לימוד פוסקים מבררים את הטוב מהרע וכו', וכן אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) על ידי לימוד פוסקים זוכים לאמונה ברורה ומזוככת, ונעשה שלום בעצמיו. מה אומר לך, כל דבר שמובא בדברי רביז"ל זה יסוד גדול מאוד, כי בזה תלויים כבר שאר דברים, כגון שיסוד היסודות בחסידות ברסלב הוא תמיד להיות בשמחה עצומה, ולהפוך את היגון והאנחה אל תוקף השמחה, ולשמוח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, ולא להתייאש אפילו שעשה מה שעשה, אלא לזכור שגדול אדונינו ורב להושיע, והקדוש ברוך הוא מוחל על כל העוונות של האדם אם הוא חוזר בתשובה, כי הוא יתברך מרחם על בריותיו, וכיון שאדם שב בתשובה שלימה עליו רק לשמוח, וככל ששמח יותר סימן שתשובתו נתקבלה בשמים. ולכן צריכים לעשות כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה עצומה, ולחפש ולבקש ולמצוא בעצמו את הטוב שיש בו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרימון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון. וכן צריכים להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו שזה נקרא אצל רביז"ל התבודדות, וצריכים להיות כל כך רגילים לדבר אל הקדוש ברוך הוא עד שלא יוכל להיפרד ממנו יתברך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכול. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפילה ושיחה זו תהיה בלשון שמדברים בו וכו', והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאוד מאוד, והוא דרך ועצה טובה מאוד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך. ושני הדברים האלו הם יסוד היסודות בחסידות ברסלב – מצד אחד רק לשמוח תמיד עם כל נקודה טובה שיש בו, ומצד שני רק לדבר עמו יתברך, ויפרש את כל שיחתו וכל אשר עם לבבו עמו יתברך, ומי שמרגיל את עצמו בשתי העצות האלו, מצד אחד שמחה ומצד שני התבודדות, אזי הוא כבר לא צריך את אף אחד וחי חיים טובים ומאושרים. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתזכה להתמיד בספרי רביז"ל ושם תמצא מרגוע לנפשך.
|