שאלה: מאת אלירן: למוהרא"ש שלום רב. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויחי ו' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל אלירן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. היה טוב מאוד אם היית לומד את הפירוש "שפת הנחל" על התורה הזו, ואז היית רואה נפלאות מה שיוצא מהתורה שאתה מדבר ממנה. רביז"ל אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') "צריך כל אדם למעט בכבוד עצמו ולהרבות בכבוד המקום", ובאמת זה תלוי בזה – כפי שאדם מבטל את עצמו לגמרי ויודע שהוא כלום, על ידי זה בעצמו נתרבה כבוד המקום ברוך הוא, כי תיכף ומיד כשאדם הוא בטל ומבוטל בעיני עצמו, על ידי זה מאיר עליו האור הגנוז בעצמו, וזה נקרא 'כבוד אלוקי' שאף אחד לא יודע באיזו דרגה האדם אוחז וכו', כי מי שבטל לגמרי בעיני עצמו, ומאיר עליו אורו של הקדוש ברוך הוא בקביעות עצומה, אף אחד בעולם לא יודע את זה, ועל זה נאמר (משלי כ"ה) "כבוד אלקים הסתר דבר" כי הוא יושב בסתר עליון, ואף אחד לא יודע איך שהוא בטל ומבוטל באין סוף ברוך הוא, ואדרבה, על איש כזה שהוא תמיד בטל אל הקדוש ברוך הוא, חושבים עליו שהוא מלא ישות וגיאות, ולהיפך – אדם שהולך כפוף חושבים שהוא ענו גדול מאוד. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ז) כי בוודאי אין זה מעלת ענווה להראות את עצמו בכפיפת ראש בדרך שטות כאילו הוא ענו, כי זו ענווה פסולה וכו', כי העיקר הוא שאדם יהיה בטל ומבוטל באין סוף ברוך הוא לגמרי, ועל ידי זה שהוא ממעט בכבוד עצמו, ממילא נתרבה כבוד המקום, ודבר זה נעלם מעיני כל, כי מי יודע באיזו מדריגה הוא נמצא עכשיו שכל רגע מוכן למסור את נפשו בשביל הקדוש ברוך הוא, ודבר זה נעלם מעיני כל, כי מי יודע מה בלבו? וזה נקרא "כבוד אלקים הסתר דבר" – שהוא זוכה לכבוד הקדוש ברוך הוא, שמאיר עליו כבודו יתברך בגילוי רב ונפלא מאוד, ואף אחד לא יודע מזה, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קל"ו) שהאדם צריך לבטל כל מידה ומידה ממידות הרעות שנדבק בו וכו', עד שיתבטל לגמרי כאין ואפס. כי בתחילה צריך לבטל מידה זאת עד שתהיה כלא ממש, ואחר כך מידה אחרת עד שתהיה גם כן לא, וכן כל המידות עד שיהיו כולם כלא היו. וכפי מה שמבטלין כל מידה ומידה, כמו כן מאיר ומתגלה עליו כבוד השם יתברך, כי עיקר האור הוא כבודו יתברך, כמו שכתוב (יחזקאל מ"ג ב') "והארץ האירה מכבודו", אך כשמעמידין דבר גשמי כנגד דבר רוחני, עושה צל. וכפי גשמיות וגודל הדבר שעומד כנגד הדבר, כמו כן נעשה צל. כגון כשמעמידין מקל נגד אור השמש, עושה צל קטן כפי מידת המקל, אבל כשמעמידין דבר גדול יותר נגד השמש, עושה צל גדול ביותר. וכן כשמעמידין בית גדול עושה צל גדול יותר ויותר. והצל הוא הסתרת והעלמת האור כידוע. ועל כן כפי מה שהאדם משוקע באיזה מידה ותאווה רעה וכו', כמו כן עושה צל כנגד אור כבודו יתברך, וכמו כן נעלם ממנו אורו יתברך, אבל כשמבטל המידות והתאוות רעות וכו', כפי הביטול כן נתבטל הצל, וכמו כן נתגלה אור כבודו יתברך. עד שזוכה שיתבטל הצל לגמרי, עד שיהיה הכל לא ואין ואפס. ואז יתגלה כבודו בכל הארץ. כי לא יהיה שום דבר שיסתיר האור ושיעשה צל. וזהו "מלא כל הארץ כבודו" – היינו על ידי שמחזיק את עצמו כלא על ידי זה נתגלה כבודו בכל הארץ, כי אין דבר שיסתיר אור כבודו יתברך ויעשה צל. אשריך ואשרי חלקך שאתה לומד תורת רביז"ל בעיון רב, שכך תטעם ותרגיש את טעם רביז"ל.
|