שאלה:
מאת אסף: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר שמות י"ד טבת התשע"ה שלום וברכה אל אסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קט"ז) את הצדיק אי אפשר להכיר מבחוץ כלל; אין דבר כזה, מבחוץ הוא נראה ממש כמו אדם פשוט, כמו כל אדם, כי העיקר היא הפנימיות, ומי יודע מה בליבו של חבירו? ואמר רביז"ל שהעין מטעה מאוד, ולכן אסור לכתוב או לומר שהוא בעל רוח הקודש כי מאין יודעים דבר זה? הרי זה כלל גדול: "מי שאומר – אינו יודע כלום, ומי שיודע – אינו מדבר". ולכן אסור להתבטאות בביטוי כזה על שום בריה שבעולם, כי זו סתם עבודה בעיניים, והיום יכולים לעבוד על בן אדם ובקלות להוליך אותו שולל. עכשיו, אם יש אדם שיכול לעזור לך באמת למה לא ללכת אצלו? העיקר שיהיה אחד שיחזק אותך ויוציא אותך מהצרה שלך והדיכאון שלך, ויכול לקרב אותך אל הקדוש ברוך הוא, ולשמח אותך ולתת לך עצות איך להיות תמיד שש ושמח ובמצב רוח טוב, ושתוכל ללכת שלוש פעמים לבית הכנסת ולהתפלל את השלוש תפילות – שחרית, מנחה וערבית במניין דייקא, וכן שתוכל להתחיל ללמוד בכל יום מקרא, משנה וגמרא וכו' וכו' ולקיים את המצוות בשמחה עצומה, וכן להיות מעורב בין הבריות וכו', ושתוכל להסתדר בחיים הן עם האישה והן עם המשפחה וכו'. ואם רב יכול להראות לך את זה, אזי אדרבה, למה לא ללכת אליו ולאלף כמותו? וכו' העיקר שיוכל להביא אותך אל כל זה, שזה עיקר השלימות בחיים, וכך ראוי לבלות את הזמן בזה העולם העובר וכו'. ולכן אשרי מי שמוצא רב כזה שיכול לחזק אותו בחיים, כי בזה העולם עובר על כל אחד מה שעובר וכו' ואשרי מי שמחזיק מעמד, ואל זה צריכים צדיק שיוכל לשמור עליו שלא יפול מהדביקות בו יתברך ואף על פי כן יוכל להיות מעורב בין הבריות, ואת זה מקבלים רק על ידי ההקדמות של רביז"ל שמגלה לנו את עניין ההתבודדות – לדבר עמו יתברך, ומצד שני להחזיק מעמד בזה העולם העובר.
|