שלושה עשר עיקרים:
(א) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֵׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים:
(ב) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים. וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹהֵינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה:
(ג) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גּוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל:
(ד) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן:
(ה) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל. וְאֵין לְזוּלָתוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל:
(ו) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת:
(ז) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית. וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים. לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו:
(ח) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְּיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם:
(ט) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁזֹּאָת הַתּוֹרָה לֹא תְּהֵא מֻחְלֶפֶת וְלֹא תְּהֵא תּוֹרָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ:
(י) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ יוֹדֵעַ כָּל מַעֲשֵׂה בְּנֵי אָדָם וְכָל מַחְשְׁבוֹתָם. שֶׁנֶּאֱמַר. הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם:
(יא) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ גּוֹמֵל טוֹב לְשׁוֹמְרֵי מִצְוֹתָיו וּמַעֲנִישׁ לְעוֹבְרֵי מִצְוֹתָיו:
(יב) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ. עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא:
(יג) אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁתִּהְיֶה תְּחִיַּת הַמֵּתִים בְּעֵת שֶׁיַּעֲלֶה רָצוֹן מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ וְיִתְעַלֶּה זִכְרוֹ לָעַד וּלְנֵצַח נְצָחִים:
מעלת אמירת שלוש עשרה עיקרים:
אני מאוד מבקש אותך שתחדירי בעצמך אמונה פשוטה בו יתברך, כי רבנו ז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן קמ"ב) כשנופל לאדם ספקות באמונת הבורא יתברך שמו, יאמר בפה מלא:
אני מאמין באמונה שלמה שהוא יחיד ראשון ואחרון. כי ידוע שהיצר הרע נמשך מגבורות הנפולין ויש גבורות דקדושה שבהם ממתיקים הגבורות דקליפה והדיבור הוא בחינת גבורות דקדושה כמו שכתוב (תהלים קמ"ה י"א) "וגבורתך ידברו". נמצא כשיאמר אני מאמין הוא גבורות דקדושה ובזה הוא ממתיק את הספקות שהוא בחינת גבורה דקליפה, ולכן זה טוב להרגיל את עצמו לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, שזה דבר גדול מאוד מאוד, עד כדי כך שאמר רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) שהאמונה תולה בפה של האדם, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי", ולכן הרגילי את עצמך לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, וזה יועיל לך מאוד לבוא לאמונה, ועל ידי אמונה אמר רבנו ז"ל (ספר המידות אות אמונה סימן ל"ג) ימחל לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך.
(א) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים. והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים:
(ב) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו הוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים. והוא לבדו אלוהינו. היה הוה ויהיה:
(ג) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו אינו גוף. ולא ישיגוהו משיגי הגוף. ואין לו שום דמיון כלל:
(ד) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו הוא ראשון והוא אחרון:
(ה) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל. ואין לזולתו ראוי להתפלל:
(ו) אני מאמין באמונה שלמה. שכל דברי נביאים אמת:
(ז) אני מאמין באמונה שלמה. שנבואת משה רבנו עליו השלום היתה אמיתית. ושהוא היה אב לנביאים. לקודמים לפניו ולבאים אחריו:
(ח) אני מאמין באמונה שלמה. שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבנו עליו השלום:
(ט) אני מאמין באמונה שלמה. שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו:
(י) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם. שנאמר. היצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם:
(יא) אני מאמין באמונה שלמה. שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצוותיו ומעניש לעוברי מצוותיו:
(יב) אני מאמין באמונה שלמה. בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה. עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא:
(יג) אני מאמין באמונה שלמה. שתהיה תחית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים:
והרב הקדוש מצאנז זי"ע בעל "דברי חיים" היה אומרו כמה פעמים ביום בקול רעש גדול, ואיתא מצדיקים שזה מסוגל לפרנסה בנקל, כי מי שיש לו אמונה פשוטה בו יתברך, הקדוש ברוך הוא זן ומפרנס אותו בקלות, וזה לי למעלה מחמישים שנה בשעה שאני קם מהשינה ואומר ברכת התורה ולומד פרק משניות אבות, אחר כך אני אומר את הי"ג עקרים האלו, וכן לפני שאני הולך לישון אחר שאמרתי קריאת שמע שעל המיטה אני אומר את הי"ג עיקרים האלו, ותאמיני לי שלא הפסדתי כלום בשביל זה, ולכן גם את תהי חזקה לומר את הי"ג עיקרים האלו, ותעוררי את הילדים שיגידו את זה, ותראי שהבית יהיה בשביל משכן לשכינת עזו יתברך.
אשר בנחל חלק ריא מכתב תרנד
להיות חזק באמונה – ולומר שלושה עשר עיקרים
ראה להיות חזק באמונה פשוטה בו יתברך, ותחזור תמיד לעצמך ולהזולת אשר יש אלוקים חיים ומלך עולם, אחד יחיד ומיוחד היה הווה ויהיה, ולזאת כדאי לומר כמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים שתיקן הרמב"ם לומר בכל יום, וכך נהג הרה"ק מצאנז זי"ע, שהיה אומר כמה וכמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, בהתלהבות גדול מאד, אף שהיה תמיד דבוק בו יתברך, עם כל זאת הרגיש בעצמו שעליו לומר את הי"ג עיקרים, וכבר אמר רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) האמונה תולה בפה של אדם, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי" הינו על ידי שמדברין האמונה בפה, זהו בעצמו אמונה, וגם על ידי זה באים לאמונה.
ומחמת זה צריך להיזהר מאוד מדיבורים של כפירה ואפיקורסות, אף על פי שאינו אומרם מלבו; הינו שהוא בעצמו מאמין ואינו כופר, חס ושלום, רק שהוא חוזר ואומר דברי אפיקורסות ששמע בשם אחרים, שהם אפיקורסים, והוא מתלוצץ מהם, אף על פי כן גם מזה צריך להיזהר מאוד, כי הדיבור הזה של כפירה מזיק לאמונה.
גם הוא איסור גמור, כי על השם יתברך, ברוך הוא, אסור לומר דברי הלצות, אפילו בדרך שחוק, ואסור לדבר עם בני אדם שחוזרים על דברי הבל וריק, דברי כפירות ואפיקורסות רחמנא לישזבן, אדרבה אדם צריך להיות כל כך חזק בדיבורי אמונה שתמיד ידבר רק ממנו יתברך, ועל ידי זה אפילו מי שרוצה להיכנס בויכוחים עמו וכו', הוא לא מתווכח עמו, רק מדבר בוודאות מהקדוש ברוך הוא.
אשר בנחל חלק קעה מכתב קצא
סגולה לפרנסה בשפע להגיד שלושה עשר עיקרים:
זכור זכור מה שאמר רבנו ז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה יסלח לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך, ולכן ראה להכניס את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, לידע ולהודיע ולהודע אשר אין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ותהיה רגיל לומר את הי"ג עיקרים שכתב הרמב"ם שהם התחזקות לאמונה, וראוי לומר את זה כמה פעמים ביום, ואמר הצדיק הקדוש רבי פינחס מקוריץ זי"ע, שמי שרגיל לומר את הי"ג עיקרים בכל יום על ידי זה הקדוש ברוך הוא ישפיע עליו פרנסה בשפע, חזק ואמץ ואל תשבר משום דבר, רק תהיה בשמחה וסבלן גדול על כל מה שעובר עליך ואז טוב לך כל הימים.
אשר בנחל חלק קעב מכתב אתתקצג
מנהג מהורא"ש באמירת שלושה עשר עיקרים:
היה צדיק שהיה מבולטא זה היה עיירה קטנה לפני עשרים שנה נתגלה הציון שלו פה בצפת הוא היה תלמיד של רבי פנחס מקוריץ זי"ע שרבנו ז"ל אמר עליו אשרי העינים שראו את רבי פנחס אצלו היה לדבר תמיד עם התלמידים שלו אמונה, אמר הדבר הראשון שקמים בבוקר אומרים ברכות התורה כבר יגידו את הי"ג עיקרים של הרמב"ם אמונה, להתחיל עם אמונה, וכך אני נוהג, כל בוקר או לפנות בוקר מתי שאני קם אני אומר ברכות התורה אומר פרק אבות כי אבות יש בזה שש פרקים וכתוב מצדיקים שאבות זה תיקון הברית תיקון אם אדם הרג את מישהו השם ישמר כשאדם פוגם בברית הוא הורג את הילדים שלו.
רבנו ז"ל אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמא) על ידי פגם הברית הורגים את הילדים שלו מכל טיפה יכול להיות, אז אומרים ברכות התורה ואחר כך פרק משניות אבות ומזה נתחבר לי כל כך הרבה פירושים יש כבר שש פירושים הודפסו ועכשיו מדפיסים השביעי, הלוואי שתלמדו כל יום פרק משניות ותסתכלו כל יום קטע באבות שמה יהיה לכם התחזקות, ואחר כך אני אומר את האני מאמין הי"ג עיקרים, ואחר כך אני אומר פתח אליהו קופץ למקווה ומתלבש ציצית ותפילין ואני אומר את התפילה של הרבי רבי אלימלך לפני התפילה כל יום ואחר כך מתפלל, בדרך כלל על פי רב יש לי שיעור בגמרא ובזוהר לפני התפילה, אבל אני אומר לכם הדבר הראשון בבוקר קמים אומרים ברכת התורה פרק אבות אני מאמין פתח אליהו הולכים למקווה והולכים להתפלל, זה לבחורים.
אשר בנחל חלק קעט עמ' רכג
אמונה תולה בפה של אדם:
צריכים הרבה לעבד על אמונה פשוטה בו יתברך, שעל זה הזהירנו רבנו ז"ל יותר מהכל, והעיקר להיות רגיל תמיד לומר בפה מלא, אני מאמין בהקדוש ברוך הוא שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, שאמר רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מד) שעצם הדיבור שהאדם מדבר מאמונה, זה אמונה, כי אמונה תולה בפה של האדם, כמו שכתוב (תהלים פט) "אודיע אמונתך בפי" על ידי שמדברים אמונה בפה זה בעצמו אמונה, וגם על ידי זה באים לאמונה, ולכן אשרי מי שמדבר עם אשתו ועם ילדיו ועם שכניו ומיודעיו תמיד דבורי אמונה, ומזכיר תמיד את שמו יתברך, שעל ידי זה ממשיך את השכינה בעולם, כי השכינה היא האמונה ואמונה היא השכינה, אשרי מי שחזק באמונה ומחדיר בעצמו את אמתת מציאותו יתברך, וידוע אשר הרה"ק מצאנז זי"ע בעל המחבר "דברי חיים" היה דרכו לומר כמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם ז"ל, ואמר שזה מסוגל לאמונה, ולכן תרגיל את עצמך גם אתה לומר כמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם ז"ל וזה יועיל לך מאוד מאוד.
כי כשאדם פוגם בבריתו על ידי זה נפגם אמונתו רחמנא לישזבן, ותכף ומיד כשנכנסים בו ספקות באמונה, על ידי זה דינים קשים שורים עליו, ולכן כדי להמתיק את הדינים צריכים להחדיר בעצמו אמונה פשוטה לידע ולהודיע ולהודע שהוא יתברך מחיה ומהוה ומקים את כל הבריאה כולה, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, (ברכות נח) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו ליה; (הינו זה שממנה על הביובים גם הוא נמנה מן השמים)
כי אין שום דבר שקורה לבד, ואת זה צריכים להחדיר בעצמו טוב טוב, ואמרו (חולין ז') אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; אדם לא מקבל מכה קטנה על האצבע הקטנה אם לא מכריזין קודם מלמעלה; כל כך מושגח כל אדם בהשגחתו הפרטי פרטית, ולכן אסור להתלונן על מצבו, אלא לזכור מאמרם ז"ל (יומא לח) בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך אין אדם נוגע במה שמוכן לחברו; ובידיעות אלו קונים לעצמו מידת הסבלנות לסבול את כל מה שעובר עליו.
על ידי אמונה נמחלים כל העוונות:
טוב להרגיל את עצמו לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, שזה דבר גדול מאד מאד, עד כדי כך שאמר רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) שהאמונה תולה בפה של האדם, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי", ולכן תרגיל את עצמך לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, וזה יועיל לך מאוד לבוא לאמונה, ועל ידי אמונה אמר רבנו ז"ל (ספר המידות אות אמונה סימן ל"ג) ימחל לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך.
אשר בנחל חלק רמ"ד מכתב דשסא
לו לבדו ראוי להתפלל – כיצד להתפלל?
אומרים חכמינו הקדושים שיצחק התפלל תפלות בעשירות מה זה תפלות בעשירות אלא בדרך כלל עשיר הכיסים מלאים כסף במכנסים כל כיס יש לו שמה חבילה של כסף במעיל שלו כל כיס מלא עם חבילות כסף ולא מקמץ זורק על ימין ועל שמאל כספים כך עשה יצחק הוא היה עשיר בתפילות זרק תפילות על ימין ועל שמאל לא קימץ בתפילות וכמובן גם רבקה שפכו תפילות בעשר בעשירות אדם שצריך ישועה צריך לזכור שאין לי רק את הקדוש ברוך הוא שום בשר ודם לא יכול לעזור לכן תזכרו את זה טוב אל תחיו באשליות שזה יעזור לכן או זה יעזור לכן אף אחד בעולם לא יעזור לכן רק הקדוש ברוך הוא וזה שתיקן הרמב"ם בי"ג עיקרים שאנחנו אומרים בכל יום עיקר אחד "אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל ואין לזולתו ראוי להתפלל" אם אדם רוצה להתפלל זה רק להקדוש ברוך הוא לא לבשר ודם בשר ודם לא יעזר לך אנשים לצערנו הרב הם כמו חיות טורפות אם החשבון יהיה נגד פלוני או נגד אלמוני הוא יתנהג כמו חיה טורפת ולכן אסור לבטח בבני אדם אין לנו בזה העולם רק את הקדוש ברוך הוא.