כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויגש א' דראש חודש טבת ו' דחנוכה ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ותכניסי את כל כולך בתוך האמונה הקדושה בו יתברך, שהוא נמצא ואין בלעדו נמצא, וככל שאדם מכניס בעצמו דבר זה, אזי כל החיים שלו הולכים כבר בצורה אחרת לגמרי, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתזכרי טוב טוב שאת צריכה להתחזק ביתר שאת ביתר עוז בבטחון עצמי, שזה זוכים על ידי תוקף האמונה, שצריכים להאמין רק בהקדוש ברוך הוא שהוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ועל ידי תוקף האמונה שמאמינים בו יתברך, על ידי זה נבנה גם האמונה בעצמו, היינו הבטחון עצמי, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) כמו שאדם צריך שיהיה לו אמונה בהקדוש ברוך הוא, כך צריך שיהיה לו אמונה בעצמו שהוא גם כן שווה וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ו) שכל הכשלונות של האדם רק כשלא מאמין בעצמו, אז הוא צריך לעבוד מאד מאד קשה, ולכן את צריכה לבנות את הבטחון העצמי שלך, ואז לא תצטרכי לפחד מאף אחד, יעזור הקדוש ברוך הוא שנשמע תמיד בשורות משמחות, ולזכות לזה להגיע לבטחון עצמי, זה תלוי רק כפי שמתאחדים יחד, ככל שיש אחדות בין נשמות ישראל, כמו כן נבנה האמונה והבטחון העצמי, וזכרי היטב מה שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה ל"ח סימן ו') דור הפלגה על ידי שהיו אוהבים זה את זה, לפיכך נשתייר מהם פליטה, רואים אפילו רשעים כאלו אבל היה ביניהם אחדות, נשאר מהם פליטה, על אחת כמה וכמה מידה טובה מרובה כשיהודים מאמינים בו יתברך, מתאחדים יחד, בזה מקרבים את הגאולה, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה צ"ח סימן ב') נעשו בני ישראל אגודה אחת, התקינו עצמן לגאולה, ולכן אנחנו צריכים למסור את נפשינו להוציא את כל הדמיונות שיש לנו אחד על השני, ולהתאחד יחד באחדות אחד אשר אין למעלה מזה, ולהוציא את הקנאה והשנאה ואת הדמיון שיש אחד על השני, כי זה הורג את האדם לגמרי וכו', רואים בני אדם אוכלים את עצמם וכו', על ידי הדמיון שנדמה להם כאילו הזולת רוצה להרוס אותו וכו', הזולת מסתכל עליו וכו', הזולת מתנכל אליו וכו', תמיד הוא עסוק רק עם הזולת, והוא שוכח מעצמו, ואת זה רביז"ל רוצה לעקור מאתנו שרק נזכה להסתכל על נקודת עצמינו, ובזה דייקא נזכה לחיות חיים טובים חיים נעימים חיים מאושרים.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויגש ב' דראש חודש טבת ז' דחנוכה ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך להיות רק בשמחה, ותוציאי את כל הדאגות מלבך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין ק:) לא תעיל דויא בלבך דגברי גיברין קטל דויא; [לא תכניס דאגה בלבך, כי הרבה גיבורים הרגה הדאגה], ורביז"ל אמר (ספר המדות אות עצבות סימן א') מי שלא תיקן חטאות נעורים על ידי זה באים לו דאגות; ולכן צריכים לברוח מכל מיני דאגות שרק הורס את האדם לגמרי, וכבר אמר החכם "העבר אין והעתיד עדיין – אם כן הדאגה מנין", כי אסור לבלבל את עצמו מהעבר או מהעתיד, רק צריכים לראות להחיות את עצמו עם היום הזה, והשעה הזאת שיש לו, וכך תהיה האשה הכי מאושרת בחיים, תעשי לעצמך חשבון, חזרת בתשובה להקדוש ברוך הוא, אזי זה צריך להיות עם כל הלב, ולכן אני מאד מבקש אותך שתשמרי על הצניעות שזה היופי והחן של בת ישראל, ואת צריכה לדעת שזה יצר הרע גדול מאד מאד להמשך אחר נשים שפורקות עול מעצמן וכו', הן ששותות משקה המשכר וכו', הן שמעשנות וכו', והן שעושות מסיבות פרוצות וכו', שזה הדבר הכי גרוע, כי זה כבר מביא אחר כך הדברים הכי מכוערים, ואל תחשבי שאת לא יכולה להלכד בזה וכו', כי הס"מ שם מלכודת לכל אשה וכו', מתחילה עם דבר פעוט, ולאט לאט היא נמשכת אחר הזבל והלכלוך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קידושין פ:) ונשים דעתן קלות עליהן, ולכן אני מאד מקפיד שאף אשה בקהילתינו הקדושה לא תתחבר עם נשים פרוצות בשום פנים ואופן, כי בקלות יכולים ליפול בנוקבא דתהומא רבה, כי הס"מ אורב על כל אשה בכל זמן ובכל מקום, כי כך מובא בספרי מוסר (ארחות צדיקים שער הגאוה) אל יתעצל מלנצח יצר הרע יום יום, וזה נקרא מלחמה גדולה. כמו שמצינו באחד מן החסידים. שפגע באנשים הבאים מן המלחמה ושללו שלל גדול. אמר להם, שבתם ממלחמה קטנה, ועדיין אתם עתידים למלחמה גדולה. אמרו לו, מה היא המלחמה? אמר להן, היצר וחילותיו! כי כל אויב שיש לך, שתנצח אותו פעם אחת או שתים או שלש, אז יניח אותך; אבל היצר אינו פוסק ממך אף אם יהיה נצוח מאה פעמים, כמו שאמרו רבותינו (אבות פרק ב') ואל תאמן בעצמך עד יום מותך, כי כל ימיך יארב לך אולי תעלים עיניך ממנו, ואם ינצחך בקל שבקלות – סוף ינצחך בחמור שבחמורות; ולכן אני מאד מבקש אותך אל תתחברי עם נשים קלות דעת, כי כן מובא בדברי חכמינו הקדושים (שבת ק"ה:) שכך אומנתו של יצר הרע היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד; וזה רואים בחוש איך אשה שחוזרת בתשובה מדרדרת עד התהום וכו', מתחילה להתחבר עם נשים קלות דעת וכו', ומתחילה לחקות אותן הן בעישון סיגריות, והן בשתיית משקה חריף, עד שמזלזלות מאד מאד במדת הצניעות, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך תשמרי מנשים כאלו ותברחי מהן כמו שבורחים מאש שורף, ואת צריכה לדעת כי אשה צריכה מאד מאד לשמור על מדת הצניעות שרק בזכותה נגאל, כמאמרם ז"ל (מדרש זוטא רות פרשה ד' סימן י"א) אמר רבי אחא כל הנושא אשה כשרה כאילו קיים כל התורה כולה, מראש ועד סוף, ועליו הוא אומר (תהלים קכ"ח ג') "אשתך כגפן פוריה" וגו', ולפיכך נכתבה "אשת חיל" מאל"ף ועד תי"ו, ואין הדורות נגאלים אלא בזכות נשים צדקניות שבדור, שנאמר (תהלים צ"ה ט') "זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל", לבני ישראל לא נאמר אלא לבית ישראל, שזה סובב על הנשים, שבזכות הצניעות והתמימות שלהן הן נקראות "אשת חיל", השירה ששר שלמה המלך, והוא על סדר הא' ב', ומי שזוכה להתחתן עם אשה כשרה כזו שהיא צנועה ותמימה, כאילו קיים את כל התורה כולה, כי אשה שיש לה את התמימות והצניעות, זה החן והיופי שלה, והקדוש ברוך הוא מתפאר עמה, שזה כל השבח ששלמה המלך משבח את האשה (משלי ל"א) "אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה, בטח בה לב בעלה ושלל לא יחסר" וכו' וכו'.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויגש ב' טבת זאת חנוכה ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' היום הזה זה זאת חנוכה ואמרו צדיקים שכל התיקונים שהתחילו בימי אלול, וראש השנה ויום הכיפורים, וחג הסוכות, והושענא רבה, ושמיני עצרת, ושמחת תורה, נגמרים היום הזה, ולכן דייקא ביום הזה יכולים לפעול אצל הקדוש ברוך הוא כל מה שרק רוצים, ולכן אני מאד מבקש אותך אל תהי בטלנית, תבקשי ממנו יתברך היום כל מה שאת צריכה, ובלבד שתקבלי על עצמך קבלות טובות, כי באופן לפעול אצל הקדוש ברוך הוא, מוכרחים לקבל על עצמה כל מיני קבלות טובות, ועיקר הקבלות טובות של אשה היא מדת הצניעות, שזה הכתר והיהלום של בת ישראל שהולכת בצניעות ומתנהגת בצניעות, ואין לה שום שייכות אל שום עניני הפקירות ופריצות כלל, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתקפידי מאד מאד שלא יראו את השערות שלך בחוץ שזה מאד מאד חמור, כמאמרם ז"ל (כתובות ע"ב.) אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש וכו', וזה דת יהודית וכו', ואשה שמפרה את זה מגיע לה גט ויוצאת בלא כתובה, ואפילו אשה שהולכת עם פאה, צריכה לשמור מאד מאד שהפאה תהיה פאה צנועה וכו', לא ארוכה כמו שידה וכו', ולא עם צמות וכו', שזה באמת לא צנוע, וראוי לבת ישראל להתרחק מזה, ואני מאד מבקש אותך שתשמרי על דבר זה מאד מאד, ודעי לך שהסמ"ק מצוה נ"ז כותב שהצניעות בהאשה היא מצוה דאורייתא, וזה לא רק חומרא, ולכן תשמרי מאד מאד לא ללכת עם בגדים קצרים או צמודים או שקופים וכו' וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא וישלח) על הפסוק (תהלים מ"ה) "כל כבודה בת מלך פנימה", אמר רבי יוסי כשהאשה מצנעת את עצמה בתוך הבית ראויה להנשא לכהן גדול ותעמיד כהנים גדולים, שנאמר "כל כבודה" וגו', אם תכבד עצמה בתוך הבית, "ממשבצות זהב לבושה", תנשא למי שכתוב בהן "ושבצת הכתונת שש", אמר רבי פנחס הכהן בר חמא בזמן שהיא צנועה בתוך הבית כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה, שנאמר (תהלים קכ"ח) "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך" ואין ירכתי אלא מזבח, שנאמר (ויקרא א') "ושחט אותו על ירך המזבח", דבר אחר "אשתך כגפן פוריה" אימתי היא "כגפן פוריה", בזמן שהיא "בירכתי ביתך", ואם עשתה כן, "בניך כשתילי זתים" תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה "סביב"; ואני מאד מאד מבקש אותך שתצייתי אותי בזה, כי עכשיו הדור מאד מאד פרוץ, ואשה שהולכת בצניעות דייקא בזכותה נגאל, ולכן אני מבקש ומתחנן אלייך, הקמתי קהילה ביזע ובדם, תראי שיקויים בהד' אמות שלנו מה שכתוב (דברים כ"ג) "כי הוי"ה אלקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך", את צריכה לזכור שהקהילה שלנו היא קהילה קדושה, קודש הקדשים, חממה של אמונה, יסוד של חסד, והס"מ רוצה רק להכניס בנו הפקירות וכו', ופריצות וכו', ולכן אני מאד מתחנן אליך חוסי וחמלי עלי, כי כל הבריאות שלי תלוי בזה, שיהיה צניעות וחסד בקהילתינו, והקדוש ברוך הוא יעזור לך שתקיימי את רצוני, ואז תהי הכי מאושרת בחייך, וכל זה את צריכה לקבל על עצמך היום דייקא זאת חנוכה ואז נכון לבך יהיה בטוח שהקדוש ברוך הוא ימחול לך על הכל, ותזכי לחתימה טובה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויגש ג' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי במדת השמחה לשמוח עם הטוב שיש בך, ואף שאני יודע שעובר עליך כל מיני משברים וגלים וחלישות הדעת וכו', עם כל זאת גילה לנו רביז"ל שמוכרחים להתחזק בכל הכוחות, כי הנסיונות כל כך קשים לכל אחד ואחת מאתנו שאין עצה אחרת רק להתחזק, ועיקר ההתחזקות צריך להיות במדת הסבלנות, ולכן אני מאד מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך רק להיות סבלנית, כי את צריכה לדעת אשר עיקר השלימות של אשה הוא לקנות לעצמה מדת הסבלנות, שאין עוד מדה יותר יפה מזו, ואשרי האשה שקונה לעצמה את מדת הסבלנות שזה עיקר גדול בהחיים, וזה המתנה הכי יפה שאשה צריכה להגיע אל זה, כי החיים מלאים קשיים ונדמים כים הסוער וכו' וכו', ומי המצליח בחייו? זה רק הסבלן! ואמר החכם "אין דבר שמחסר מן הרעה כמו הסבל", כי הסבלן הוא המנצח בכל תחום, ואמר החכם "הסבל מעלה גדולה, והיא תחבולה למי שאין לו תחבולה", ולכן תראי להתאזר במדת הסבלנות הן לגבי ילדיך, והן לגבי בעלך, ואז תהי המוצלחת הכי גדולה בעולם, וזה עיקר גבורת הגיבור להתאזר במדת הסבלנות, וכך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ד') איזהו גיבור הכובש את יצרו, שנאמר (משלי ט"ז) "טוב ארך אפים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר", רואים מפסוק זה שמדבר מסבלנות שזה עיקר הגבורה, שיכול לכבוש את יצרו של כעס, שלא יכעס יותר, כי הסבלן הוא המנצח תמיד, ולכן אני מאד מבקש אותך רק תהי שמחה ועליזה, וזה יביא לך אל מדת הסבלנות, שהיא המדה הכי יקרה בהחיים, כי ימינו כצל עובר וכו', וכל כך חבל לבלות את היום בעצבים ובצעקות על הילדים, ולהתעצבן על השכנות וכו' וכו', עדיף רק להיות בשמחה תמיד ולשמח את אחרים, ואז את עולמך תרגישי בחייך, ואף שאני יודע שזה עבודה הכי קשה לאדם, כי מרוב הצרות והיסורים והמרירות והדחקות שרק עובר עלינו וכו' וכו', קשה מאד להגיע לכל זה, עם כל זאת הזהירנו רביז"ל להכריח את עצמינו להיות רק בשמחה, ולהחדיר בנו אמונה פשוטה בו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדו נמצא, ועל ידי זה נזכה לקנות לעצמינו מדת אריכות אפים, שהוא המדה היקרה של סבלנות.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויגש ד' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהי רק שמחה ועליזה כל השבת, ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך כי עובר עליך מה שעובר צרות ויסורים ומרירות מבית ומבחוץ, עם כל זאת אם את רוצה להתפטר מהצרות, העצה היא רק להיות בשמחה בשבת, וכך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודעת מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיקה לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאת יהודיה מאמינה בו יתברך, והיה השבת יקר בעיניך מאד מאד, ורואים איך שהס"מ בא לאדם דייקא בשבת להפריע לו את השבת, ותמיד נעשה קטטה או ויכוח בבית ביום השבת דייקא, כדי להפר מהבית קדושת השבת, ולכן צריכים למסור את נפשו שכל השבת יהיה רק שמחה ואהבה, ולשמור על השבת שלא יהיה בו שום עצבות או מריבה וקטטה, או ויכוח, או להכשל חס ושלום באיזה איסור של חילול שבת, ולכן זה דבר גדול מאד ללמוד תמיד הלכות שבת, כדי שיהיה בקי בדיני שבת, כדי שלא יבוא אף פעם להקל בקדושת השבת, והיום יש קיצורי הלכות בהלכות שבת, וגם תמונות מאד יפות ומעניינות לנשים ולילדים מה זה ל"ט מלאכות שאסור לעשות בשבת, וכן כל הפרטים והפרטי פרטים שיוצאים מהל"ט מלאכות, הכל יש היום ספרים בציורים שמביאים את כל הלכות שבת מה שמותר ומה שאסור קרוב להבנת האדם, כי ממחישים דרך התמונות הכל, וראוי שכל אשה שיהיה לה בבית ספר כזה שממחיש חי מה זה הל"ט מלאכות האסורות לעשות בשבת, ומה יוצא מהל"ט מלאכות כדי להקל הבנת הלכות שבת, ומי שיש לו בבית ספר כזה הוא אף פעם לא יבוא לידי חילול שבת.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויחי ו' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ואף שנפלת כבר במקום שנפלת וכו', ונכשלת כבר במה שנכשלת וכו', עם כל זאת אמר מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות נותן טעם לפגם הלכה ב') מכל המקומות יכולין לחזור להשם יתברך על ידי האמת, דהיינו כשיודעין האמת לאמיתו וכל אחד מכיר את מקומו, כי עיקר הפגם הוא על ידי שקר, שזה בא מהיכלי התמורות, שממירין טוב ברע ורע בטוב, היינו שיש אשה שחושבת שהיא כבר חזרה בתשובה שלימה וכו', אבל עדיין היא לא שמה לב שהיא קלת דעת וכו', ובקלות יכולים לעבוד עליה וכו', ואחר כך היא רוצה שכר, שזה ממש 'עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפינחס', ובשביל זה עובר על כל אשה מה שעובר וכו', כי חושבת שחזרה כבר בתשובה, אבל לצערינו הרב יכולים להטעות את עצמה מאד מאד, כי כל זמן שמתחברים עם נשים קלות דעת שלא מקפידות בכלל על ענין צניעות, והן נשים שהולכות דווקא עם בגדים צמודים מאד וכו', שקופים וכו', צווארון פתוח וכו', ממש גועל נפש, ועל כולם עם פאה ארוכה למטה מהכתפיים שזה איסור חמור מאד ופריצות גדולה, וכן איפור באופן מאד משונה וכו', שלא מתאים לבת ישראל, ובפרט איפור בעינים שנקראים איפור עינים מעושן עם כל מיני צבעים וכו', שזה איסור חמור מאד מאד, ומלבד זאת יש בזה איסור חמור של חציצה לענין טבילה וכו', וכן נשים צעירות התחילו ללכת עם בגדים קצרים למעלה מהברך וכו', ואם מתחברים עם נשים כאלו, סימן שעדיין לא חזרו בתשובה בשום פנים ואופן, ואחר כך מתחיל לעבור עליהן מה שעובר וכו', יש להן טענות על הקדוש ברוך הוא וכו', אבל אם אשה היא מכרת את מקומה וחוזרת בתשובה באמת ומתחילה להסתכל שעדיין היא רחוקה לגמרי מהקדושה וכו', אזי היא אוחזת כבר באמת, כי כל זמן שאשה חושבת שהיא כבר בסדר, ומגיע לה כל השכר בעולם, זה הטעות הכי גדולה שלה, אבל כיון שאשה מכירה את מקומה ויודעת שהיא עדיין מחוברת אל נשים קלות דעת וכו', ועושה כל מיני פעולות שבעולם להתנתק מהן, אזי נכון לבה יהיה בטוח שהיא הולכת כבר בדרך האמת, ולכן אני מאד מבקש אותך שלא יהיה לך שום שייכות עם נשים שעדיין לא שומרות על הצניעות וכו', ואני מאד מאד רוצה שהקהילה הקדושה שלנו יהיה קהילה כזו שלא נצטרך להתבייש מאף אחד בעולם, כי תהלה לאל החסד מה שנעשה עכשיו בקהילתינו שאשה עוזרת להזולת, וכן עזר ליולדות, וכן בבית התבשיל – אהל אברהם, אין דבר כזה בכל העולם חסד שעושים אחת עם השניה, ולכן אני מאד מבקש אותך שתעזרי לי שהקהילה שלנו תהיה קהילה שמורה הן בעניני צניעות, הן בעניני חסד.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויחי ז' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני שמח שנשות אנשי שלומינו מתאחדות יחד, ומקבלות על עצמן קבלות טובות הן בצניעות והן בשמחה והן בשלום בין אשה לרעותה, אשר דבר זה גורם נחת רוח גדול בשמים, ולכן תמשיכו לעזור אחת להשניה, והקדוש ברוך הוא ישפיע עליכן שפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיכן, כי מה שאדם עושה בזה העולם להזולת, על ידי זה מקבל חזרה מלמעלה, כמו שגילה המגיד ממעזריטש זי"ע על דברי התנא (אבות פרק ב') 'דע מה למעלה ממך' אם אתה רוצה לדעת מה קורה למעלה בעולמות העליונים, תסתכל על עצמך, כי כפי שאתה תתנהג, כן מתנהגים איתך למעלה, ולכן אני מאד מבקש אותך תראי להתחזק ולחזק אחת את השניה, ולא לזרוק את האשמה על הזולת שהיא חייבת וכו', או היא חייבת וכו', כי כולנו צריכים לחזור בתשובה שלימה, וכולנו צריכים לדעת שהעוון תלוי רק בנו ולא בהזולת וכו', ודייקא אם כל אחת תסתכל רק על עצמה, אז יהיה לנו עולם מתוקן מאד מאד.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויחי ח' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להחזיק מעמד לא להשבר משום דבר כי גדול אדונינו ורב להושיע, והעיקר מה שאת צריכה להתחזק הוא בצניעות שזה הכתר של בת ישראל ללכת עם בגדים צנועים כראוי לבת ישראל, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי למען הקדוש ברוך הוא ללכת בצניעות כמו שראוי לבתו של הקדוש ברוך הוא, תקפידי מאד ללכת עם כיסוי ראש שזה היופי והחן של אשה יהודית, ואפילו אם את הולכת עם פאה, תקפידי מאד מאד שהפאה תהיה פאה צנועה וכו', לא ארוכה כמו שידה וכו', ולא עם צמות וכו', שזה באמת לא צנוע, וראוי לבת ישראל להתרחק מזה, ואני מאד מבקש אותך שתשמרי על דבר זה מאד מאד, ודעי לך שהסמ"ק (מצוה נ"ז) כותב שהצניעות בהאשה היא מצוה דאורייתא, וזה לא רק חומרא, וכן תשמרי מאד מאד לא ללכת עם בגדים קצרים מעל הברך, או בגדים צמודים, או שקופים וכו' וכו', שזה מגעיל מאד ומגרש את השכינה מסביבותיך וכו' וכו', ואשה שלא מקפידה על זה אזי היא מסובבת עם אלפים ורבבות קליפות ומשחיתים וכו', ולכן אני מאד מבקש אותך תהי אשה צנועה כמו שראוי לבת ישראל, ועל ידי זה תמשיכי על עצמך חן וחסד, ולא יחסר לך שום דבר, וכן לשמור לא לעשות שטויות בעניני איפור וכו', כגון איפור בעינים שנקראים איפור עינים מעושן עם כל מיני צבעים וכו', שזה איסור חמור מאד מאד, ומלבד זאת יש בזה איסור חמור של חציצה לענין טבילה וכו'.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' היום בלילה זה ההילולא של מוהרנ"ת ז"ל, וראוי לנו לשמוח מאד מאד שאנחנו יודעים מרבי אמת כזה ומתלמיד כזה, שמחזק ומעודד ומשמח אותנו, מה היינו עושים בלעדיהם? ולכן אנחנו צריכים מאד מאד לשמוח ולא להשבר משום דבר.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויחי עשרה בטבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז במדת הצניעות, שזה היופי של בת ישראל, ואחד מעיקרי הצניעות שאשה צריכה מאד מאד לשמור לא לדבר עם גבר זר, ומכל שכן לא להתייחד איתו שזה איסור חמור מאד מאד, אשר רוב הפוסקים אומרים שהוא איסור מדאורייתא, ואחרים אומרים שהוא רק מדרבנן, אבל יחוד אשה בין גברים זה בוודאי חמור מאד מאד, כי בקלות יכולים להכשל בעוונות חמורים מאד מאד, וכן אמרו (עבודה זרה ל"ו:) שאין אחד מתייחד עם כל עריות שבתורה כי אשת איש אסור להתייחד עם גברים שהוא דאורייתא וכו', ואתא דוד וגזר אפילו אייחוד דפנויה, שזה גם כן אסור. וזה לא חומרא אלא איסור חמור מאד מאד שסופו רע, ורואים שהיום נשים מאד מזלזלים בזה, ובפרט בעלות תשובה וכו', שהיו רגילות עד עכשיו להתערב בין גברים וכו', ולצחוק ולשחוק איתם וכו', ושוכחות שעכשיו חזרתן בתשובה נגמר כל העידן הזה וכו', וצניעות של אשה זה מהיסודות של היהדות, ואסור להקל בזה בשום פנים ואופן.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויחי י"א טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז להיות כל השבת בשמחה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודעת מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיקה לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאת יהודיה מאמינה בו יתברך, והיה השבת יקר בעיניך מאד מאד, ורואים איך שהס"מ בא לאדם דייקא בשבת להפריע לו את השבת, ותמיד נעשה קטטה או ויכוח בבית ביום השבת דייקא, כדי להפר מהבית קדושת השבת, ולכן צריכים למסור את נפשו שכל השבת יהיה רק שמחה ואהבה, ולשמור על השבת שלא יהיה בו שום עצבות או מריבה וקטטה, או ויכוח, או להכשל חס ושלום באיזה איסור של חילול שבת, ולכן זה דבר גדול מאד ללמוד תמיד הלכות שבת, כדי שיהיה בקי בדיני שבת, כדי שלא יבוא אף פעם להקל בקדושת השבת, ואת צריכה לדעת שגם אשה מחוייבת לאכול את השלוש סעודות בשבת, שזה דבר גדול מאד מאד, כמאמרם ז"ל (שבת קי"ז:) על הפסוק (שמות ט"ז כ"ה) "ויאמר משה אכלוהו היום כי שבת היום להוי"ה היום לא תמצאהו בשדה", יען שכתוב שלוש פעמים היום, אזי מחוייבים לאכול בשבת שלוש סעודות, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח) כל המקיים שלוש סעודות בשבת ניצול משלוש פורעניות, מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנום, וממלחמת גוג ומגוג, שהשלוש פורעניות האלו עוברים על כל אחד ואחד מאתנו כל יום ויום, ועל ידי שנקפיד לאכול את השלוש סעודות בשבת נתפטר מהפורעניות האלו, ואת צריכה לראות לשמח את בעלך כל השבת, וכן לשמח את הילדים, ובכלל טוב מאד שבבית ישרה אוירה של שמחה כל יום השבת, כי עיקר העשירות בא לאדם רק בזכות שבת, כמו שסיפרו לנו חכמינו הקדושים (שבת קי"ט.) על הפסוק (דברים י"ד כ"ב) "עשר תעשר" עשר בשביל שתתעשר, במה הן זוכין לזה? בשביל שמכבדין את השבת, דאמר רבי חייא בר אבא פעם אחת נתארחתי אצל בעל הבית בלודקיא, והביאו לפניו שולחן של זהב משוי ששה עשר בני אדם, ושש עשרה שלשלאות של כסף קבועות בו, וקערות וכוסות וקיתוניות וצלוחיות קבועות בו, ועליו כל מיני מאכל וכל מיני מגדים ובשמים, וכשמניחים אותו אומרים (תהלים כ"ד) "להוי"ה הארץ ומלואה" וגו', וכשמסלקין אותו אומרים (תהלים קט"ו ט"ו) "השמים שמים להוי"ה והארץ נתן לבני אדם", אמרתי לו בני במה זכית לכך? אמר לי קצב הייתי, ומכל בהמה שהיתה נאה אמרתי זו תהא לשבת, אמרתי לו אשריך שזכית וברוך המקום שזיכך לכך; ולכן ראי גם את לשמוח כל השבת, ואם תזכי לומר בשבת את "יום תהלים" של שבת אין למעלה מזה, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ג) תהלים מסוגל לתשובה, ולמצוא את השער להכנס אל השורש שלו, ולכן אשרי האשה שזוכה לומר בכל שבת את היום תהלים השייך לשבת, ואז תמשיך על עצמה שפע ברכה והצלחה.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר שמות י"ג טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, ותמיד תזכרי שהקדוש ברוך הוא מסתכל עליך וכו', ולכן ראוי לך להתבייש לפניו יתברך לא ללכת בבגדי פריצות וכו', בגדים צמודים וקצרים וכו' וכו', וכן הפאה שלא תהיה יותר ארוכה מהכתפיים וכו', כי כל זה נקרא פריצות והפקירות וכו', שראוי לכל בת ישראל להתרחק מזה, ועל גילוי שער אני כבר לא מדבר שזה עוון חמור מאד מאד, וחכמינו הקדושים אמרו (כתובות ע"ב.) אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש וכו', וזה דת יהודית וכו', ואשה שמפרה את זה מגיע לה גט ויוצאת בלא כתובה, ולכן צריכים מאד מאד להקפיד על דבר זה, כי הזוהר הקדוש (נשא קכ"ה) מקלל את האשה והבית איפה שרואים את שערות האשה בחוץ, ואל תסתכלי שיש נשים קלות דעת שלא מקפידים על זה וכו', הן סתם חצופות ומתנהגים נגד ההלכה, ולא יאבה הקדוש ברוך הוא לסלוח להן.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר שמות י"ד טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתתזקי רק להיות בשמחה עצומה, והקדוש ברוך הוא ימשיך עליך ברכה והצלחה בזכות השמחה, ובפרט בעת שאת מתפללת ומתבודדות עמו יתברך, אז תהי בשמחה עצומה, כי אין עוד שמחה כמו שבר ישראל בא אליו יתברך מכל צרותיו וכו' וכו', ושופך את לבו לפניו יתברך, שדבר זה עושה רעש גדול בשמים, וכך אמרו חכמינו הקדושים (מדרש תהילים מזמור ק') על הפסוק (תהלים ק') "עבדו את הוי"ה בשמחה", וכתוב אחד אומר (תהלים ב' י"א) "עבדו את הוי"ה ביראה", אמר רבי איבו בשעה שאתה עומד ומתפלל יהא לבך שמח כי לאלקים עליון אתה עובד; הרי שלך לפניך כשאפילו אדם מתפלל להקדוש ברוך הוא שזה בחינת יראה, כי סוף כל סוף כשעומדים לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא צריך ליפול על האדם יראה, עם כל זאת העיקר הוא שמחה בעת התפלה, כי מתפלל לאלקים עליון, ורביז"ל אמר (ספר המדות אות תפלה סימן ע') על ידי שמחה תבוא תפלתך בהיכל מלך; ואמר (שם סימן פ"א) תפלה שהיא בשמחה היא עריבה ומתוקה להשם יתברך.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר שמות ט"ו טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך להתחזק, ואל תהיי שבורה מכל מה שעובר עליך, כי החיים לא קלים לאף אחד, כל אחד יש לו את הניסיונות הקשים והמרים שלו, ולכן אני מאד מבקש אותך תתחזקי באמונה פשוטה בו יתברך ותדעי שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט ודבר גדול ודבר קטן לא מתנהג לבד אלא בהשגחתו הפרטית, ולכן תחזיקי מעמד לא להישבר מכל הניסיונות הקשים והמרים שעוברים עליך.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר שמות י"ז טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך להיות בשמחה, עם כל זאת תראי מה שעובר עלי וכו', ואף על פי כן אני מתחזק ומחזק אחרים, ואני יודע שזה לא קל אבל מי שמוסר את נפשו עובר השמחה הקדוש ברוך הוא משפיע עליו שפע רוחני ושפע גשמי, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות שמחה ועליזה.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר שמות י"ח טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שהיום לפני הדלקת נרות שתשפכי את נפשך לפניו יתברך, כי זה העת רצון הכי גדול לאישה, והתפילות והדמעות שהיא שופכת לפניו יתברך זה מאד מאד מרוצה ומקובל בשמים, ולכן אל תהיי בטלנית יש לך מצווה נדירה שמסרו זאת רק לאישה, ולכן תנצלי את זה ותבקשי ממנו יתברך בעת הדלקת הנרות כל מה שאת צריכה, ובפרט על הצלחת הבעל ועל הצלחת הילדים תשפכי דמעות כמים.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר וארא כ' טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' תעשי כל מה שבידך רק להיות בשמחה ולא לפחד משום דבר ותתחזקי במידת הבטחון, כי כך אמר רביז"ל (ספר המידות אות בטחון סימן ז') מי שבוטח בהשם יתברך הקדוש ברוך הוא מצילו מכל הצרות ובפרט מהריגה, יש כל כך הרבה אסונות בעולם וכו', כל כך הרבה תאונות דרכים וכו', כל מיני משחיתים ומחבלים וכו' וכו', רביז"ל אמר על ידי שמתחזקים במידת הבטחון לבטוח בו יתברך על ידי זה לא צריך לפחד מהריגה, ולכן אני מאד מבקש אותך תבטחי רק בהקדוש ברוך הוא ותצייתי אותי מה שאני מבקש ממך, כי כך אמר החכם מכל האדם, (משלי י"ט) שמע עצה וקבל מוסר למען תחכם באחריתך, רביז"ל הזהירנו מאד מאד לדבר אל הקדוש ברוך הוא כל מה שמעיק ומציק לך שהוא שומע תפילת כל פה, וזה דבר כל כך קל, את רק צריכה לפתוח את הפה שלך ולדבר עמו יתברך ובזה את מתקשרת בעולמות העליונים, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתהיי חזקה מאד בדבר זה לדבר עם הקדוש ברוך הוא כאשר מדברים עם חברה טובה וכו' וכו', ואי אפשר להסביר את גודל העניין הזה, כי כל אחד עובר בחיים שלו משברים וגלים ואין לו למי לספר את זה, אבל אם מדברים עם הקדוש ברוך הוא על ידי זה בא הישועה, כמו שאמר רביז"ל (ספר המידות אות ישועה סימן ג') על ידי התבודדות בא ישועה, ולכן זאת עשי תדברי אל הקדוש ברוך הוא ותספרי לו כל מה שמעיק ומציק לך ותראי איך שהחיים שלך ישתנו לגמרי לטובה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר וארא כ"א טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מצטער להגיד לך שהוצרכתי תיכף ומיד לנסוע חזרה ואף שהיה לי עוד המון עבודה בקהילתנו הקדושה שהיא חממה של אמונה אבל אישתי תחי' נמצאת במצב מאד מאד קשה ובמצבים האלו אני מוכרח להיות על ידה ולכן עם כל הנשים הסליחה.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר וארא כ"ב טבת ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה ולא להיות שבורה משום דבר, ואני מאד מאד מבקש אותך שתתחזקי יותר ויותר בעניני צניעות, כי זה המשמר שלנו ששומר את נשות ישראל מכל מיני מחלות וחלאים רעים, ואני תולה את מחלת אשתי תחי' מפני שלא עוררתי אותך יותר ויותר בעניני צניעות, ולכן אני מאד מבקש אותך לקבל על עצמך להתחזק בצניעות, ותעשי למען הקדוש ברוך הוא ללכת בצניעות כמו שראוי לבת ישראל, תקפידי מאד ללכת עם כיסוי ראש שזה היופי והחן של אשה יהודית, ואפילו אם את הולכת עם פאה, תקפידי מאד מאד שהפאה תהיה פאה צנועה וכו', לא ארוכה כמו שידה וכו', ולא עם צמות וכו', שזה באמת לא צנוע, וראוי לבת ישראל להתרחק מזה, ואני מאד מבקש אותך שתשמרי על דבר זה מאד מאד, ודעי לך שהסמ"ק (מצוה נ"ז) כותב שהצניעות בהאשה היא מצוה דאורייתא, וזה לא רק חומרא, וכן תשמרי מאד מאד לא ללכת עם בגדים קצרים מעל הברך, או בגדים צמודים, או שקופים וכו' וכו', שזה מגעיל מאד ומגרש את השכינה מסביבותיך וכו' וכו', ואשה שלא מקפידה על זה אזי היא מסובבת עם אלפים ורבבות קליפות ומשחיתים וכו', ולכן אני מאד מבקש אותך תהי אשה צנועה כמו שראוי לבת ישראל, ועל ידי זה תמשיכי על עצמך חן וחסד, ולא יחסר לך שום דבר.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר וארא כ"ג טבת ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואפילו שעובר עליך עכשיו מה שעובר צרות ויסורים מרירות ומכאובים, תשתדלי לראות איך שאני מתחזק אחר צרות ויסורים שאני סובל מבית ומבחוץ, ובוטח רק בו יתברך, ולכן גם את תראי להתחזק בכל מה שעובר עליך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב תהלים כ') אמר הקדוש ברוך הוא בשעה שמגעת צרה לישראל ומבקשין אותי והן משתפין בכבודי, כבודי עמהן באותה שעה אני עונה אותן; רואים כשאדם בא להצרה הכי גדולה בהחיים שלו, ועם כל זאת אם הוא מחזיק מעמד הקדוש ברוך הוא לא עוזב אותו, וכן אמרו (שם) כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל, אם ראיתם שהצרות מכסות אתכן, באותה שעה אתן נגאלים, ולכן תראי להחזיק מעמד בכל מה שעובר עליכם, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אתכם, עוברים על כל אחד ואחת נסיונות קשים ומרים מאד, ואשרי מי שמחזיק מעמד ולא נשבר מכל הצרות והיסורים שרק עוברים עליו, אני עברתי כבר בהחיים הרבה צרות ויסורים, אני מאד מבקש אותך תלמדי ממני איך שאני יכול להתחזק בהצרות והיסורים הכי קשים והכי מרים שעוברים עלי וכו', עם כל זאת אני מחזיק מעמד ולא נשבר, אלא בורח אל הקדוש ברוך הוא, ומשתדל מאד מאד להיות בשמחה, ולכן גם את תברחי אליו יתברך, ואני מבקש אותך מאד מאד ראי להיות בשמחה עצומה, ותשתדלי מאד מאד לא לתת את העצבות והדכאון שיתפוס אותך, כי הס"מ רוצה רק לשבור את האדם ולהפילו בעצבות ובמרירות ודכאון, כי זה כל כוחו, ורביז"ל הזהירנו מאד מאד על מדת השמחה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שצריכים להכריח את עצמו עם כל הכוחות להיות בשמחה, ואת צריכה לדעת שלהיות בשמחה זה בא במסירות נפש הכי גדולה, ולכן אשרי מי שמכריח את עצמו להיות בשמחה, ואז טוב לו כל הימים, וכן הרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר אין טוב מזה, כי כל דיבור ושיחה שאדם מדבר ומשיח לפני הקדוש ברוך הוא, נשמע ונתקבל בכל העולמות, וגורם נחת רוח למעלה, אשרי האשה שחזקה בזה בכל יום.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר וארא כ"ד טבת ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' ראי להיות חזקה מאד מאד באמונה הקדושה, אשר בפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר פשוט וקל, אבל אצלי העיקר הוא אמונה, להחדיר בעצמו אשר הקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, וכן צריכים להחדיר בעצמו את הידיעות האלו שכל מה שקורה עם האדם בגשמיות וברוחניות הכל ממנו יתברך, ואף שלפעמים אדם עובר צרה צרורה שגונבים וגוזלים ועושקים אותו וכו' וכו', עליו להתחזק, כי שלם ישלם הגנב כפל כפליים וכו', אדם חושב שהעולם הוא הפקר, אבל התנא הקדוש מלמדינו (אבות פרק ב') על דאטפת, אטפוך וסוף מטיפיך יטופון; אדם חושב שהוא יכול לעשות עוולות להשני, והוא לא יודע שהוא ישלם על זה חזרה, ולכן צריכים מאד מאד להזהר לא לצער את הזולת, כי יקבלו את זה חזרה וכו' וכו', ולכן אשרי מי שמחזיק מעמד ולא נשבר משום דבר, ובורח מגנבים ונואפים וכו' וכו'.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וארא כ"ה טבת ה'תשע"ה שלום רב אל תחי' רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודעת מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיקה לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאת יהודיה מאמינה בו יתברך, והיה השבת יקר בעיניך מאד מאד, ורואים איך שהס"מ בא לאדם דייקא בשבת להפריע לו את השבת, ותמיד נעשה קטטה או ויכוח בבית ביום השבת דייקא, כדי להפר מהבית קדושת השבת, ולכן צריכים למסור את נפשו שכל השבת יהיה רק שמחה ואהבה, ולשמור על השבת שלא יהיה בו שום עצבות או מריבה וקטטה, או ויכוח, או להכשל חס ושלום באיזה איסור של חילול שבת, ולכן זה דבר גדול מאד ללמוד תמיד הלכות שבת, כדי שיהיה בקי בדיני שבת, כדי שלא יבוא אף פעם להקל בקדושת השבת, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) כי שבת כביכול הוא העין של הקדוש ברוך הוא, שהוא מסתכל עלינו דייקא על ידי שבת, בסוד (שמות ט"ז כ"ט) "ראו כי הוי"ה נתן לכם השבת", ומובא בתיקוני זוהר (תיקון ע') ש' תלת ענפי תלת גוונין דעינא, ב"ת דשבת דא בת עין; היינו שבת הם שתי אותיות, ש' יש בו שלוש קווין כנגד שלוש צבעים שיש בתוך העין, ב"ת זה בת עין השחור שבעין, היינו כביכול שעל ידי שבת הקדוש ברוך הוא שומר ומסתכל עלינו בששת ימי השבוע, כי כל השפעה על האדם נמשך רק על ידי שבת, ולכן שבת כל כך חמור וכו', ולהיפך שבת כל כך קדוש, כי כביכול דרך שבת הקדוש ברוך הוא מסתכל עלינו, ולכן עלינו רק לשמוח כל השבת שאנחנו זוכים לשמור את השבת.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר בא כ"ז טבת ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואף שאני מחזק אותך בכל יום, עם כל זאת כפי פגעי ומקרי הזמן שעוברים על כל אחד ואחת, מוכרחים להתחזק עוד פעם ועוד פעם, כי אין עצה אחרת רק להתחזק, והס"מ עושה כל מיני פעולות שבעולם לשבור את כל אשה ולהכניס בה עצבות ומרירות ודכאון, ולכן אשרי האשה שזוכה להתחזק בכל מיני אופנים שבעולם, ועיקר ההתחזקות לחזק נשים אחרות, ואני מאד מאד מבקש אותך שתנקי את עצמך מכל מיני לשון הרע ורכילות וכו' וכו', לא לרכל ולא לדבר רע על שום אשה וכו', כל אשה צריכה להסתכל רק על עצמה, ולא להסתכל בעין רעה על הזולת כלל, רק לחפש תמיד את הטוב של הזולת, ולא לשמוח ששומעים או רואים את הרע של הזולת וכו' וכו', ואחר כך מרכלים ומדברים לשון הרע וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תענית ח.) מאי דכתיב (קהלת י' י"א) "אם ישך הנחש בלוא לחש ואין יתרון לבעל הלשון", לעתיד לבוא מתקבצות ובאות כל החיות אצל הנחש ואומרים לו ארי דורס ואוכל זאב טורף ואוכל אתה מה הנאה יש לך, אמר להם "ואין יתרון לבעל הלשון" ולי אתם שואלים, תשאלו את זה שמדבר לשון הרע על הזולת שאין לו מזה שום הנאה, סתם אחד מדבר על השני והוא לא יודע שבהלשון הרע הזה שמדבר על הזולת, הוא הורג אותו, כי גורם לו הרבה צער ומחלוקת בחינם וכו', ומזה יוצא מריבות וכו', והכל מחמת הלשון החדה שלו כחרב, כמו שכתוב (ירמיה ט' ז') "חץ שחוט לשונם מירמה דיבר בפיו שלום את רעהו ידבר ובקרבו ישים ארבו", אדם מדבר כאילו בתמימות וכאילו הוא מספר סיפור על חבירו, אבל הלשון שלו זה כמו חץ שהורג את השני, ולכן כל אשה צריכה מאד לשמור לא לרכל, ולא לדבר רע על הזולת כלל, כי מקבלים אחר כך על זה עונש מאד חמור, ולמה את צריכה את זה?
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר בא כ"ח טבת ה'תשע"ה שלום רב אל תחי' את צריכה להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ואפילו שאת מגיעה למצבים שנדמה לך שזה סוף העולם, עם כל זאת אסור לך להשבר משום דבר, רק לברוח אל הקדוש ברוך הוא ולהרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לו יתברך את כל מה שעובר עליך בתמימות ובפשיטות גמור, ואת זה קיבלנו מרביז"ל, ואת צריכה לזכור אשר אשה בטבעה שלבה שבורה, על ידי זה התפלות שלה מתקבלת בשמים, ומובא בספרים על מאמרם ז"ל (קידושין מ"ט) עשרה קבין שיחה ירדה לעולם, תשעה נטלו נשים, וסתם בני אדם מפרשים את זה שטבע של האשה שיש לה תשעה קבין שיחה, אבל באמת לפי דברי חכמינו הקדושים (ברכות כ"ו:) מושג שיחה זה תפלה, כמו שכתוב (בראשית כ"ד ס"ג) "ויצא יצחק לשוח בשדה" ואין שיחה אלא תפלה, שנאמר (תהלים ק"ב) "תפלה לעני כי יעטוף ולפני הוי"ה ישפוך שיחו", נמצא לפי זה שאשה קרובה מאד אליו יתברך להשיח ולספר את כל אשר עם לבבה אליו יתברך יותר מגבר, ובפרט שלאשה יש רגש יותר חזקה מגבר, כמאמרם ז"ל (בבא מציעא נ"ט.) אשה דמעתה מצויה, ואמרו חכמינו הקדושים (שם) אף על פי ששערי תפלה ננעלו שערי דמעות לא ננעלו, ולכן יש לנשים כח עצום לבקוע רקיעים על ידי תפלתן, כי תפלתן מלאים רגש עד כדי בכיה, ולכן תנצלי את הכח שלך ותתפללי הרבה אל הקדוש ברוך הוא, ותבקשי ממנו יתברך כל מה שאת צריכה, וזה המתנה שקיבלנו מרביז"ל שגילה לנו את כל הענין של תפלה, אשרי האשה שחזקה בדבר זה תמיד לבוא ולהתפלל אל הקדוש ברוך הוא, וכמובן שצריכים הרבה להתפלל על שמחה ולשמח את עצמך בכל המצבים הכי קשים שרק עובר עליך, ואני מאד מאד מבקש אותך שתעזרי לי לבנות את הקהילה הקדושה שלנו שהיא חממה של אמונה, שיהיה אצלינו רק חסד לעזור אחת להשניה, וכך סיפרו לנו חכמינו הקדושים (שבת קנ"ו:) רבי עקיבא היה לו בת שהחוזי כוכבים אמרו שביום חתונתה היא תמות, והנה הגיע ליל החתונה והיו כל התלמידים שמחים בהחתונה של בתו של רבי עקיבא, רק הוא היה עצוב ולא ידעו למה, והנה בלילה אחר החתונה הסתובב רבי עקיבא סביב הדירה של הזוג הטרי, ובבוקר הבת פתחה את הדלת ורואה את אביה מסתובב שם, אזי אמרה לו בוקר טוב אבא מה אתה עושה פה? אזי הוא שאל בתי מה עשית אתמול בלילה בהחתונה כשכולם שמחו ורקדו? ענתה ואמרה ראיתי שנכנס עני ומחמת גודל השמחה שהיה שמה לא היה מי שיתן לו לאכול, אזי ירדתי מהבמה ונתתי לו את המנה שלי שיהיה לו מה לאכול, ענה ואמר רבי עקיבא אה בתי מצוה עשית, כתיב (משלי י' ב') "וצדקה תציל ממות", ונכנס בהדירה והתחיל לחפש ומצא נחש מת, רואים מכל זה מה זה לעשות צדקה וחסד עם עניים, הרי שלך לפניך אם עושים צדקה וחסד עם הזולת, ניצולים ממוות בטוח, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך תשתדלי שיהיה בקהילתינו רק חסד, ובזכות זה נזכה להגאל גאולת עולם.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר בא כ"ט טבת ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' ראי להתחזק מאד מאד לקיים את כל המצוות בשמחה עצומה, ויש מצוות ששייכת רק לנשות ישראל, והן צריכות להיות מאד מאד שמחות בקיום מצוות מעשיות, וכך אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו; ובפרט מצוות חלה שזה מצוה גדולה מאד מאד, ובעת הפרשת חלה אז היא עת רצון גדול להאשה, ולכן אשרי הנשים שמתקבצות יחד ועוסקות במצוות הפרשת חלה, וכך אמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה חלק ב' סימן י"ד) אשה הזהירה בחלה, בניה בעלי אמונה; והמצוה הזה מסוגלת לעקור את העבודה זרה מן העולם, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ט"ו סימן ו') אמר רבי יוחנן למה נסמכה פרשת חלה לפרשת עבודה זרה לומר לך שכל המקיים מצות חלה כאילו בטל עבודה זרה וכל המבטל מצות חלה כאילו קיים עבודה זרה; ואמרו (בראשית רבה פרשה א' סימן ד') שאחד מהדברים שבזכות זה נברא העולם זה מצות הפרשת חלה, ואמרו (קהלת רבה פרשה ב' סימן י"ד) על הפסוק (קהלת ב' י') "כי לבי שמח מכל עמלי", זו הפרשת חלה; וכן אמרו (במדבר רבה פרשה י"ז סימן ב') על הפסוק (קהלת ט') "לך אכול בשמחה לחמך", זו פרשת חלה; הרי שלך לפניך שאין עוד שמחה אצלו יתברך כמו מצות הפרשת חלה, וחכמינו הקדושים אמרו (בבא קמא י"ב) שעזרא הסופר תיקן שאשה תקום בערב שבת בבוקר ותאפה חלות לכבוד שבת, וכך היו נוהגות נשים כשרות בדורות הקודמות שהיו אופות חלות בערב שבת בבוקר מוקדם (עיין מגן אברהם סימן רמ"ב סעיף קטן ד'), והגאון היעב"ץ זי"ע אמר טעם שהיו אופות הנשים חלה בערב שבת בבוקר, שזה זכר ללחם הפנים שהיו אופים את זה בבית המקדש בערב שבת דייקא, ומובא בספר (אשל אברהם סימן ר"ס) הטעם שהלחם של שבת נקרא חלה ולא פת, כדי להזכיר להנשים שהן צריכות להפריש חלה מן העיסה שזה מצוה גדולה מאד ששייכה לה, ומובא מצדיקים כשהאשה מפרשת חלה מן העיסה ושורפת את החלה שהפרישה, אזי תהיה בטוחה שהילדים שלה לא תצאו לתרבות רעה, ומי יתן שמפעם לפעם יתאספו נשות אנשי שלומינו ויפרישו חלה מן העיסה, וכל אחת ואחת תאמר את הברכה בקול גדול, ואחר כך יאמרו תפלה כל אחת ואחת מה שהיא צריכה וכו', כי אז הוא עת רצון גדול בשמים להאשה, והעיקר צריכים לזכור שאת שיעור החלה שהפרישו שצריכים לשרוף את זה מיד ולא להשאיר את זה (היינו עושים מדורה ושורפים את זה).
|