כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: ראש חודש | ב' כסליו | ג' כסליו | ד' כסליו | ה' כסליו | ו' כסליו | ח' כסליו | י' כסליו | י"א כסליו | י"ב כסליו | י"ג כסליו | ט"ו כסליו | ט"ז כסליו | י"ז כסליו | י"ח כסליו | י"ט כסליו | כ' כסליו | כ"ב כסליו | כ"ג כסליו | כ"ד כסליו | כ"ה כסליו | כ"ו כסליו | כ"ז כסליו | כ"ט כסליו |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים | ||
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויצא ראש חודש כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל מה שעובר עליך, ואף שעובר עליך כל מיני מצבים קשים עם כל זאת תחזיקי מעמד ואת זה אנחנו מקבלים מרביז"ל, כי הוא נותן לנו עצות איך להתחזק ואיך לברוח אל הקדוש ברוך הוא, ואת צריכה לזכור שהחיים לא קלים לאף אחד, כל אישה יש לה את הניסיונות הקשים והמרים שלה וכו', זאת מבעלה וכו', זאת מהילדים וכו', זאת מהשכנות וכו', זאת מעניות ודחקות וכו', עם כל זאת החכמה הכי גדולה איך להפוך את החושך לאור, את המר למתוק, וזה גדולת בר ישראל שלא נשבר משום דבר וכל הניסיונות הקשים והמרים שרק עוברים עליו הוא יוצא עם חיוך רחב על הפנים כאילו שום דבר לא קרה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויצא ב' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להחזיק מעמד ולא להיות עצבנית, ואל תוציאי את העצבים שלך על הילדים, כי עם ילדים צריכים המון סבלנות, והעיקר להסביר להם כל דבר בנחת, ורביז"ל אמר (ספר המידות אות בנים סימן ק"ז) הבנים שוטים כשאביהם כעסן, כי הרבה פעמים הילדים שואלים שאלות את ההורים שלהם ובמקום לענות להם בניחותא ובסבלנות וכו' וכו', אזי מתפרצים עליהם וצועקים עליהם ומוציאים את הכעס והרציחה עליהם, ואזי הילדים נשארים שוטים, ולכן עם ילדים צריכים הרבה הרבה סבלנות, ועלייך לדעת שחינוך הילדים זה יסוד היסודות ביהדות, והיום רואים כל כך הרבה נושרים ונושרות וכו', ילדים שיוצאים רחמנא ליצלן לתרבות רעה זה בא מפני שההורים לא נתנו להם שום תשומת לב.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויצא ג' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים שבעולם להגיע למעמד הנחת אבן הפינה שאנחנו זוכים היום להניח אבן הפינה לבניית גנים, אחר הסבל שאנחנו סובלים שנים על גבי שנים שאין לנו מבנים קבע לגנים אלא קרוונים סרוחים שיצאו מכלל שימוש לבדואים וישמעאלים וכו', והיום זה לנו יום בשורה שבונים לנו גנים לילדנו, ולכן אני רוצה מאד שתבואי שזה אצלי שמחה מאד גדולה כי בקרוב מאד יתחילו לבנות עוד כיתות לתלמוד תורה ולבית הספר כי תהילה לאל יש לנו כבר למעלה מאלף ומאתים תלמידים כן ירבו, ותהילה לאל אין שבוע שלא יהיה אצלנו שמחות שנולדים ילדים, כן ירחיב הקדוש ברוך הוא לנו.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויצא ד' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להיות חזקה ולא להישבר מכל מה שעובר עליך, כי את צריכה לדעת שמהשמיים מנסים את כל אחד ואחד זה בכה וזה בכה וכו' וכו', ואשרי האישה שיכולה להחזיק מעמד ולא להישבר, כי בזה נמדד גדולת הבר ישראל איך שהוא זוכה להחזיק מעמד ולא נשבר משום דבר בעולם, וזה זוכים על ידי תוקף האמונה, לדעת ולהאמין שכל דבר מה שקורה בזה העולם זה בהשגחה פרטית, כמאמרם ז"ל (חולין ז') אין אדם נוקף את אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה, אדם לא מקבל מכה קטנה באצבע הקטנה קודם שהכריזו בשמים שהוא הולך לקבל את המכה, כל כך מושגח האדם בהשגחה פרטית, וככל שמכניסים את זה בתוך הלב כן זוכים להחזיק מעמד ולא להישבר משום דבר, ולכן אני מאד מבקש אותך שתראי להחזיק מעמד ולא להישבר כי גדול אדוננו ורב להושיע, וסוף כל סוף נראה ישועות גדולות כמו שראינו עד עכשיו.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויצא ה' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשמרי במידת הצניעות שזה היופי והחן של בנות ישראל, כמאמרם ז"ל (במדבר רבה פרשה א' סימן ג') אישה שהיא מצנעת את עצמה אפילו היא ישראלית ראויה היא שתינשא לכהן ותעמיד כהנים גדולים, ולכן בת ישראל שמסורה להקדוש ברוך הוא ויש לה יראת שמים צריכה להיזהר מאד מאד לא לדבר עם גבר זר, ובפרט לא להתייחד עם גר זר, כי זה חמור מאד מאד, כי יחוד זה מדאורייתא ומגיע על זה גט, ולכן אישה צריכה להיות מאד מאד צנועה בדבר זה, שבשום פנים ואופן לא תתייחד עם גבר זר, כי זה עוון חמור, ויש על מה לחשוד חס ושלום, וזה לא סתם אמירות אלא סכנה גדולה מאד מאד, כי היום הדור הפקר ויש כל מיני נואפים שמסתובבים על הרחובות כמו עשיו הרשע שהיה צד נשים תחת בעליהם, וזה היום מצוי מאד מאד ובפרט בעירות קטנות, כפרים, ומושבות, ולכן צריכים מאד מאד להיזהר מזה, כמובא בשולחן ערוך (אבן העזר סימן כ"ב סעיף ב') שדוד ובית דינו גזרו על איסור ייחוד שזה מאד מאד חמור, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתשמרי מכל מיני מנובלים שבקלות יכולים להפיל אותך בפח.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויצא ו' כסליו ה'תשע"ה
שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שבשבת זו תתפללי עלי ועל אישתי תחי', שאנחנו צריכים רחמים רבים ורפואה שלימה, ואם תוכלי לומר יום תהילים "יום שבת" כי התהילים נחלקה לשבע חלקים כל ימות השבוע אז תעשי עמנו חסד מאד גדול כי אנחנו זקוקים לרחמי שמים מרובים ומי יתן שתזכי לומר בכל "יום תהילים" כי אי אפשר לתאר ולעשר את גודל הזכות של אישה שאומרת תהילים בשבת ובכל יום התהילים שלה בוקע רקיעים, ואל יקל בעיינך דבר זה סך הכל זה לוקח חצי שעה אבל זה עושה רעש גדול בשמים תפילה של אישה ובפרט שמורידה דמעות סוף כל סוף עובר עליך מה שעובר וכו' וכו', למה שלא תרגילי את עצמך לומר "יום תהילים" כל יום, ובפרט בשבת תאמרי את היום תהילים של שבת ועל ידי זה תזכי לטוב אמיתי ונצחי.נא ונא בעת הדלקת נרות לבקש עליך הרבה עליך ועל בעלך ועלי הילדים וגם עלי ועל אישתי תחי' כי התפילה שהאישה מתפללת בעת הדלקת הנרות זה מאד מקובל ומרוצה בשמים, ולכן אל תרשלי את העת רצון שנתנו לך שזה בעת הדלקת נרות.נא ונא תעשי כל מה שביכולתך להיות בשלום עם בעלך כל השבת ואל תיכנסי בלחץ זו הדחק וכו', ומכל שכן לא להיכנס בעצבים, כי כל הברכות של ששת ימי החול באים רק בזכות השבת ולכם תמסרי את נפשך להיות שמחה ועליזה ביום השבת, ותשמרי מאד מאד לא לדבר לשון הרע ורכילות בשבת ואף שבאמצע השבוע גם כן אסור אבל ביותר צריך להיזהר בשבת, כי אז לא עובדים ושובתים וכו', ולכן בא אז הס"מ להסית על לשון הרע שזה מאד מאד חמור, ולכן תשמרי מאד מאד לא לרכל וכן לברוח מנשים שמרכלות אחת על השניה, ומסתובבת ביננו איזה אישה שהיא ובעלה רק מדברים רע על קהילתנו הקדושה שבניתי ביזע ובדם, והנחשים המסוכנים האלו נושכים בארס שיניהם, ולכן אם תשמעי אישה אחת שמדברת נגד קהילתנו דעי לך שזו נחש שמתחבאת תחת הקש, ולבסוף היא תנשוך אותך, ולכן עלינו לרחק נחשים כאלו שמדברים על קהילתנו הקדושה, מי שלא אוהב את קהילה הקדושה שלנו שילך לחיים ולשלום לא מחזיקים את אף אחד בידים וכו' וכו', אני הולך לעשות מהפך בקהילה שיהיה אך טוב וחסד בקהילתנו, שנוכל פעם ולתמיד לגרש את הנחשים שמדברים נגד קהילתנו הקדושה.אני מאד מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתצייתי אותי, ולראות פעם ולתמיד לנקות את קהילתנו מבעלי לשון הרע ורכילות ובעלי מחלוקת, ונזכה שיהיה בקהילתנו שלום ואהבה ואישה תעזור לרעותה שדבר זה מאד מאד חשוב בשמים.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר וישלח ח' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתצטרפי עם נשות אנשי שלומינו בלילי שמחה שמתקיימת בין נשות אנשי שלומינו, כי השמחה זה הגאולה, אישה עוברת הרבה משברים וגלים בחייה וכו' וכו', הן בענייני פרנסה וכו', הן בענייני גידול הילדים וכו', והן בענייני שלום בית וכו', ולכן אשרי האישה שזוכה לדעת איך להתמודד עם הקשיים יום יום וכו', ואת צריכה לדעת שאין אישה שלא עוברת משברים כמו שאת עוברת עם כל זאת החוכמה העמוקה איך לעבור את החיים ולא להישבר, איך להיכנס בבוץ ולא להתלכלך וכו', כי ידוע הסיפור שבת רביז"ל אדל ע"ה הלכה לצדקה עם נשות מאנשי שלומינו ופתאום ירד גשם שוטף והכבישים נעשו בוץ וכל השמלות והנעלים של הנשים התלכלכו רק לא שמלת אדל בתו של רביז"ל, ושאלו אותה נשות אנשי שלומינו איך זה שכולנו התלכלכנו ואת לא? ענתה ואמרה להן אדל ע"ה האבא שלי לימד אותי איך הולכים בבוץ ולא מתלכלכים, וזה לימוד עמוק עמוק מי ימצאנו, שיכולים להיות בבוץ עמוק ולא להתלכלך, וזה על ידי שמחזקים מעמד ולא נשברים משום דבר.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח י' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק מעמד ולא להשבר משום דבר, כי בזה העולם צריכים הרבה התחזקות, וזה מה שאנחנו מקבלים מרביז"ל שהוא הצדיק שבדור הזה, שנשלח ממנו יתברך צדיק נורא ונפלא כמו רביז"ל שיוכל לחזק את כל הירודים והנפולים והמושכלים בתאוותיהם ובמדותיהם הרעים וכו', ולכן את צריכה מאד מאד לשמוח שאת זוכה לדעת מרבי אמת כזה, וגם זכית להיות כבר אצל ציונו הקדוש באומן, שבזה ראוי לך לשמוח כל יום ויום, כי הזכות הזה לדעת מרביז"ל אין לתאר ואין לשער כלל, כי עם ההקדמות הנוראות שקיבלנו מרביז"ל אנחנו יכולים לעבור את זה העולם בקלות וכו', כי רביז"ל מחדיר בנו את הענין של שיחה בינו לבין קונו, שכל מה שעובר עלינו שנוכל לדבר אליו יתברך, ולספר לו את הכל, ועל ידי זה כל העוונות שנחקקו על עצמותינו יוצאים, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצא מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם; והצדיק האמת הוא אשר מגלה לנו את העצה הזו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמור בלי שום חכמות כלל, שבזה אנחנו מכניעים את עמל"ק שעולה כמספר ספ"ק, כי כל הספיקות שיש באמונה בא רק מקליפת עמלק שאומר לאדם (שמות י"ז) "היש הוי"ה בקרבינו אם אין", ומשה רבינו שהוא הצדיק האמת לוחם נגד קליפת עמל"ק שמכניס ספ"ק באדם, ומגלה לו שתמיד יסתכל רק כלפי שמים, היינו כל מה שעובר עליו שיברח רק אליו יתברך, כמו שכתוב (שמות י"ז) "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו וגבר עמלק", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (ראש השנה כ"ט.) וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה, אלא לומר לך כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים ואם לאו היו נופלים; ומבואר בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שהצדיק מרמז רמזים לאדם שאין לנו רק את הקדוש ברוך הוא, ולכן הוא מגביה את ידיו כלפי מעלה להורות שאין לנו אל מי להסתכל אלא על אבינו שבשמים כי רק הוא יכול לעזור לנו, ואם אדם מבטל את עצמו לגמרי אל האין סוף ברוך הוא, אזי נשפע עליו שפע בפרנסה, והפרנסה אצלו ממש כמו המן, וזוכה לצאת מהגלות הפרטי שלו שזה גלות מצרים שעובר עליו, ועל זה אמרו חכמינו הקדושים (פסחים קט"ז:) בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, כי באמת כל בר ישראל נמצא בהגלות שלו, שזה המיצר ים שלו, שהמוחין שלו מצומצמים, אבל על ידי הצדיק האמת שהוא בחינת משה אנחנו זוכים לצאת ממצרים, שבשביל זה מזכירים בכל יום בקריאת שמע שהיא אמונת היחוד יציאת מצרים, להורות כי בזה שאדם מתחזק באמונה פשוטה אשר אין בלעדו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, בזה בעצמו מכניעים את קליפת עמלק וכן זוכים לצאת ממצרים מהגלות הפרטי שלו, ולכן אני מאד מבקש אותך בכל בוקר כשאת קמה תרגילי את עצמך לומר ברכת השחר וקריאת שמע וכו', ויותר מזה את לא צריכה, וכן לפני שאת הולכת לישון תקראי קריאת שמע שעל המיטה, וזה ישמור אותך מכל רע.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישלח י"א כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' ראי לחזק את עצמך במדת השמחה, ואף שאני יודע שזה בא לך מאד מאד קשה להיות בשמחה, מרוב פגעי ומקרי הזמן, עם כל זאת עליך לדעת שאצלו יתברך מאד מאד חשוב שמחה יותר מהכל, כי בזה שאשה ששה ושמחה שזכתה להבראות מזרע ישראל, השמחה הזו עושה רושם בכל העולמות, כי שמחה שבר ישראל שמח שנברא מזרע ישראל, זה יסוד האמונה הקדושה, ותיכף ומיד כשבר ישראל שש ושמח על נקודת יהדותו והוא חזק באמונה בו יתברך, על ידי זה הקדוש ברוך הוא מוחל לו על כל עוונותיו, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה יסלח לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך, ולכן אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה עצומה, כי אין עוד דבר שמרחיב את הדעת כמו שמחה, ולכן כל אשה ואשה מוכרחה להכריח את עצמה עם כל הכוחות להיות רק בשמחה עצומה, על אף שעובר עליה כל מיני משברים וגלים וכו', בבית מהבעל והילדים וכו', ומבחוץ משכנות וכו', וסתם נשים שאוהבות לרכל וכו', על ידי שתעשי כל הפעולות שבעולם להיות בשמחה, אזי יתפרדו כל פועלי אוון, לא תרגישי את כל אלו שמציקים לך, אדרבה תהי כל כך שמחה ועליזה, עד כדי כך שעוד תוכלי לחזק נשים אחרות, ובפרט בבית אשה צריכה לדעת שהיא נקראת 'עקרת הבית' כי היא עיקר הבית, ולכן אם היא רוצה שיהיה לה באמת שלום בית, עליה לעבוד הרבה על שמחה לשמח את בעלה, ואף שזה קשה להאשה מאד מאד, כי היא צריכה יותר את התשומת לב והתמיכה מבעלה וכו', עם כל זאת אשה חכמה שרוצה למנוע מחלוקת ומריבות בביתה, אין עצה אחרת אלא שהיא תיקח את המושכות בידיה וכו', והיא תהיה הבריה ותשמח את בעלה ואת הילדים וכו', כי בבית שיש שמחה יש שמה שלום ואהבה והרחבת הדעת.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישלח י"ב כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך לעזור לי להרחיב את גבולי הקדושה של קהילתינו הקדושה, שבכל שבוע ושבוע נכנסים משפחות חדשות ומצטרפים אל קהילתינו הקדושה, ולכן תקבלי את כל המשפחות החדשות בסבר פנים יפות, אשר זה בכלל הצדקה הכי גדולה, ואי אפשר לתאר ולשער את גודל הזכות של אשה שמקבלת את פני חברתה בשמחה ובפנים שוחקות אשר אין למעלה מזה, וכך סיפרו לנו חכמינו הקדושים (תענית כ"ב.) רבי ברוקא חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט, הוה שכיח אליהו גביה, אמר ליה, איכא בהאי שוקא בר עלמא דאתי? אמר ליה, לא. וכו' אדהכי והכי אתו הנך תרי אתי. אמר ליה: הנך נמי בני עלמא דאתי נינהו. אזל לגבייהו. אמר להו, מאי עובדייכו? אמרו ליה, אינשי בדוחי אנן, מבדחינן עציבי. אי נמי, כי חזינן בי תרי דאית להו תיגרא בהדייהו טרחינן ועבדינן להו שלמא; [רבי ברוקא מעיר חוזאה היה פעם בשוק בעיר לפט, והלך איתו אליהו הנביא, ושאל את אליהו הנביא האם יש בשוק הזה אחד שהוא בן העולם הבא, ענה לו אליהו הנביא לא, ופתאום הם רואים מרחוק באים שני אנשים, אמר לו אליהו הנביא אלו שני האנשים הם בני עולם הבא, ורבי ברוקא היה סקרן, אז הוא רץ אליהם ושאל אותם מה העבודה שלכם? ענו ואמרו אנחנו אנשים שמשמחים ומבדחים בני אדם, אם אנחנו רואים שני בני אדם רבים ביניהם, אנחנו משלימים ביניהם, ואם אנחנו רואים אנשים עצובים, אנחנו משמחים אותם], כי למעלה בשמים מאד מאד חשוב כשזוכים לחזק ולעודד ולשמח נפשות שבורות וכו', ולכן תרגילי את עצמך בעבודה הקדושה הזו לשמח נשים, והקדוש ברוך הוא ישלם לך חזרה.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישלח י"ג כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקבלי את השבת בשמחה עצומה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודעת מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיקה לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאת יהודיה מאמינה בו יתברך, והיה השבת יקר בעיניך מאד מאד, ורואים איך שהס"מ בא לאדם דייקא בשבת להפריע לו את השבת, ותמיד נעשה קטטה או ויכוח בבית ביום השבת דייקא, כדי להפר מהבית קדושת השבת, ולכן צריכים למסור את נפשו שכל השבת יהיה רק שמחה ואהבה, ולשמור על השבת שלא יהיה בו שום עצבות או מריבה וקטטה, או ויכוח, או להכשל חס ושלום באיזה איסור של חילול שבת, ולכן זה דבר גדול מאד ללמוד תמיד הלכות שבת, כדי שיהיה בקי בדיני שבת, כדי שלא יבוא אף פעם להקל בקדושת השבת.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר וישב ט"ו כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ולא להשבר משום דבר כי גדול אדונינו ורב להושיע, ואפילו שעובר עליך מה שעובר, ראוי לך להתחזק, כי למעלה בשמים מאד מאד מתפעלים מנשמה שעובר עליה מה שעובר בזה העולם ירידות ונפילות וכו' וכו', ואף על פי כן מחזקת מעמד, ולצערינו הרב אין אשה שלא תעבור עליה איזה משבר בהחיים וכו', עם כל זאת לימד אותנו רביז"ל שהעיקר להתחזק ולא לתת את העצבות והמרירות והמרה שחורה שיתפוס אותך, וצריכים להפוך את היגון והאנחה לשמחה, ולכן אשרי האשה שמצטרפת אל נשות אנשי שלומינו ששמחות ועליזות כי זה היה רצון רביז"ל שנתאחד יחד וביחד תתחזקו, ומובא בזוהר (הקדמה ד.) שכל יום יוצא בת קול מהשמים ואומרת, "מאן מנכון די חשוכא מהפכן לנהורא, וטעמין מרירא למתקא, עד לא ייתון הכא. מאן מנכון דמחכאן בכל יומא לנהורא דנהיר וכו' מאן דלא מצפה דא בכל יומא בההוא עלמא, לית ליה חולקא הכא"; [מי מכם יכול להפוך את החושך לאור ואת המרירות למתיקות עד שלא יבא לעולם הבא וכו', מי מכם שמחכה בכל יום לאור הגנוז שיתגלה בעולם וכו', מי שלא יכול להראות את זה בעולם הזה, אין לו חלק בעולם הבא] מכל זה רואים מעלת האדם שאפילו שעובר עליו כל מיני חשכות ומרירות וכו' וכו', אף על פי כן הכל הוא מהפך לטובה, ולכן אני מאד מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך להפוך את היגון והאנחה לשמחה, ותתחזקי ותחזקי נשים אחרות להיות בשמחה, כי אין לתאר ואין לשער את גודל הזכות של אשה שהיא בעצמה שמחה ועליזה עם הטוב שיש לה, וכן זוכה לחזק נשים אחרות, שדבר זה הוא הצדקה הכי גדולה, כי לצערינו הרב יש כל כך הרבה נשים שהן עצובות ממורמרות ומדכאות וכו' וכו', ואין מי שידבר איתן וכו', או יחזק אותן וכו', וסובלות מצפונים וכו', צרות ויסורים מבית ומחוץ וכו', ומחפשות איזה אשה לשפוך לפניה את לבה השבורה, ואמר רביז"ל לאנשי שלומינו אם אתם תהיו תמיד שמחים ועליזים ותלכו עם פנים שוחקות, ממילא תעשו טובה להעולם, כי יש כל כך הרבה אנשים שבורים שרוצים לשפוך את לבביהם הנשבר וכו', ואין להם למי לספר את מה שמציק ומעיק להם וכו', וכשרואים אדם שש ושמח והולך עם פנים שוחקות, זה מחיה אותם וכו', ולכן תראי לקבל את כל אשה בסבר פנים יפות, ותשתדלי לעזור לה לצאת ממצוקתה, וזה היה רצון רביז"ל.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישב ט"ז כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני שמח שזכית להתחבר אתמול עם נשות אנשי שלומינו לערב שכולה תורה כולה שמחה לזכות רפואת אשתי תחי', ובשמים זה מאד מאד חשוב כשהנשים אוחזות את עצמן ביחד באהבה גדולה בלב אחד, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נצבים) בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת, ואילו נוטל אחת אחת אפילו תינוק משברן, וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת שנאמר (ירמיה ג') "בימים ההמה ובעת ההיא נאם הוי"ה יבואו בני ישראל ובני יהודה יחדו" וגו' כשהן אגודים מקבלין פני שכינה; ואת צריכה לדעת שכל הגלות שעם ישראל סובלים זה רק מפני שאין אחדות בינינו, כי אם היה אחדות בין כלל נשמות ישראל, מזמן היינו נגאלים, אך הס"מ עובד שעות נוספות רק לעשות פירודים ומריבות ומחלוקות בין נשמות ישראל, שבזה הוא מעכב את הגאולה, עם כל זאת כתוב בזוהר (מדרש הנעלם זוהר חדש נח כ"ג) אי חדא קהילה או חדא כנישתא יתערון בתיובתא מיד אתי בן דוד; אם קהילה אחת או בית הכנסת אחד יתעוררו בתשובה, מיד בן דוד בא, ואני מאד מאד רוצה שזה יהיה מהקהילה הקדושה שלנו, ולכן אני מאד מבקש אותך ומתחנן אליך, ראי להשלים עם כל אשה ואשה שיהיה ביניכן שלום ואהבה, ואשה תעזור לרעותה, אשר זה הצדקה הכי גדולה, ולכן אני מאד מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, את תהי שמחה ועליזה ועוד תראי לשמח נשים אחרות, כי דייקא זה יביא את הגאולה, ואי אפשר להסביר את זה איך קטני ערך כמונו מסוגלים להביא את הגאולה אם רק נשמור על האחדות ועל האהבה בין הנשים שזה מאד מאד חשוב בשמים, ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ל"ט סימן ט') גדול השלום שכל הברכות והטובות והנחמות שהקדוש ברוך הוא מביאם על ישראל חותמין בשלום, ואמרו (שם) גדול שלום שכשמלך המשיח בא אינו פותח אלא בשלום; ולכן הולך לי בהחיים שיהיה רק שלום ואהבה בקהילתינו הקדושה שהיא חממה של אמונה, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתשתדלי להיות בשמחה עצומה שאת שייכת אל קהילה קדושה כזו חממה של אמונה, עמוד החסד, והולך לי בחיים להרחיב את הפעילות של הקהילה הקדושה שלנו בכל התחומים, ואני רוצה לבנות קהילה כזו שאין בכל העולם כולו, ומי שלא שייך להקהילה שלנו ממילא יצא, כי אצלי העיקר שיהיה שלום ואהבה בתוך קהילתינו הקדושה, ואחד יעזור להשני, ואני מקווה להקדוש ברוך הוא שאצליח להוציא את זה מכח אל הפועל, ותשואת חן על העזרה שאת עוזרת לי בזה, וכן בעניני צניעות אני רוצה מאד מאד לשפר את קהילתינו הקדושה שהנשים ילכו בצניעות כמו שראוי לבת ישראל, ואפילו אלו שהולכות עם פאה שזה לא יהיה יותר ארוך מהכתפיים, יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לעשות להקדוש ברוך הוא נחת רוח, ויהיה הקהילה הקדושה שלנו קהילה שתביא את הגאולה.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב י"ז כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ושום דבר בעולם שלא יוכל לשבור אותך, ואני מוכרח להגיד לך שמדת השמחה זה המדה הכי יפה שבר ישראל יכול לקנות לעצמו, כי הס"מ רק רוצה להפיל את האדם בעצבות ובמרה שחורה ובדכאון ובדאגות, ולכן אשרי האשה שזוכה להיות תמיד ושמחה ועליזה, וגם לשמח נשים אחרות שזה הצדקה הכי גדולה, ואי אפשר להסביר את גודל הזכות של אשה ששמחה ומשמחת אחרות, וזה היה הרצון של רביז"ל שתמיד נהיה שמחים ועליזים ולשמח אחרים, ויש המון סיפורים בין אנשי שלומינו מאנשי מעלה איך שזכו להתחזק במשך ימי חייהם אפילו שעבר עליהם משברים וגלים וכו' וכו', וסבלו סבל גדול הן עניות, והן מילדים, והן ממחלות וחלאים רעים וכו' וכו', ואף על פי כן היו תמיד שמחים ועליזים והחזיקו מעמד מאד מאד לא להשבר משום דבר, אשר דבר זה מאד חשוב בשמים שבר ישראל שש ושמח ומשמח את עצמו עם כל הכוחות, ולא נותן לעצמו ליפול, ובדרך כלל אשה עוברת עליה מה שעובר, והיא נמצאת תמיד בלב נשבר וכו', ובמצב רוח ירוד וכו', מכל מה שעובר עליה בבית ומבחוץ וכו', ולכן אשרי האשה שזוכה רק להיות בשמחה ועושה כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, והעיקר לשמח את הזולת, אזי על ידי זה יהיה לה גם כן שמחה, כי כשמחזקים נשים אחרות אזי יכולים לשמח גם את עצמה, כי אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ד) שיש אור ישר ואור חוזר, בזה שמחזקים את אחרים אזי הדיבורים קופצים חזרה אליהם, ולכן אני מאד מבקש אותך תראי להתחזק, ואף שאני יודע שעובר עליך מה שעובר, עם כל זאת תעשי כל מה שביכולתך להיות בשמחה, והקדוש ברוך הוא בוודאי לא יעזוב אותך.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישב י"ח כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתראי לקנות לעצמך את מדת הסבלנות לסבול את כל מה שעובר עליך, כי בזה שאת סובלת ולא מגיבה, בזה את מגלית את טוהר לבבך שאת מאמינה בו יתברך שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ואת צריכה לזכור טוב טוב שעיקר השלימות הוא לקנות לעצמו מדת הסבלנות, שאין עוד מדה יותר יפה מזו, ואשרי האשה שקונה לעצמה את מדת הסבלנות שזה עיקר גדול בהחיים, וזה המתנה הכי יפה שאשה צריכה להגיע אל זה, כי החיים מלאים קשיים ונדמים כים הסוער וכו' וכו', ומי המצליח בחייו? זה רק הסבלן! ואמר החכם "אין דבר שמחסר מן הרעה כמו הסבל", כי הסבלן הוא המנצח בכל תחום, ואמר החכם "הסבל מעלה גדולה, והיא תחבולה למי שאין לו תחבולה", ולכן תראי להתאזר במדת הסבלנות הן לגבי ילדיך, והן לגבי בעלך, ואז תהי המוצלחת הכי גדולה בעולם, וזה עיקר גבורת הגיבור להתאזר במדת הסבלנות, וכך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ד') איזהו גיבור הכובש את יצרו, שנאמר (משלי ט"ז) "טוב ארך אפים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר", רואים מפסוק זה שמדבר מסבלנות שזה עיקר הגבורה, שיכול לכבוש את יצרו של כעס, שלא יכעס יותר, כי הסבלן הוא המנצח תמיד, ולכן אני מאד מבקש אותך רק תהי שמחה ועליזה, וזה יביא לך אל מדת הסבלנות, שהיא המדה הכי יקרה בהחיים, כי ימינו כצל עובר וכו', וכל כך חבל לבלות את היום בעצבים ובצעקות על הילדים, ולהתעצבן על השכנות וכו' וכו', עדיף רק להיות בשמחה תמיד ולשמח את אחרים, ואז את עולמך תרגישי בחייך, ואף שאני יודע שזה עבודה הכי קשה לאדם, כי מרוב הצרות והיסורים והמרירות והדחקות שרק עובר עלינו וכו' וכו', קשה מאד להגיע לכל זה, עם כל זאת הזהירנו רביז"ל להכריח את עצמינו להיות רק בשמחה, ולהחדיר בנו אמונה פשוטה בו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדו נמצא, ועל ידי זה נזכה לקנות לעצמינו מדת אריכות אפים, שהוא המדה היקרה של סבלנות.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישב י"ט כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, וזכרי היטב מה שרביז"ל מזהירנו מאד מאד להיות רק בשמחה, כי השמחה היא מרחבת את הדעת בגשמיות וברוחניות, ותיכף ומיד כשאדם בשמחה אזי הוא זוכה להתחזק ולחזק את אחרים.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישב כ' כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקבלי את השבת קודש בשמחה עצומה שזה היה הרצון של רביז"ל, ואמר (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו; ולכן אשרי האשה ששמחה ועליזה כל השבת, ובזה מגלת את טוהר לבבה שכוונתה לשמים, וזה שלימות שמירת שבת ששמחים עם השבת, ומכל שכן וכל שכן כשנזהרים לא להיות בעצבות ועצלות ביום השבת, ומכל שכן וכל שכן לא להכנס בעצבים, זה מראה את טוהר הלב שבאמת מכוונים לעשות את רצונו יתברך בלי שום פניות כלל, ולכן אני מאד מבקש אותך שתראי להיות כל השבת שמחה ועליזה, ואם תזכי לומר "יום תהלים" את היום של שבת, אין לתאר ואין לשער את הזכות שיהיה לך, זה סך הכל לוקח חמש עשרה דקות, אבל התיקון שזה גורם למעלה זה אין להסביר במילים כלל.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"ב כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתמסרי את נפשך רק להיות בשמחה, ולא תניחי את העצבות והעצלות שיתפסו אותך, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) צריך להזהר מאד מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות בבחינת (ישעיה ס"ה) "ונחש עפר לחמו", עפר היא בחינת עצבות ועצלות שהם באים מיסוד העפר; ולכן אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה עצומה, כי אין עוד דבר שמרחיב את הדעת כמו שמחה, ולכן כל אשה ואשה מוכרחה להכריח את עצמה עם כל הכוחות להיות רק בשמחה עצומה, על אף שעובר עליה כל מיני משברים וגלים וכו', בבית מהבעל והילדים וכו', ומבחוץ משכנות וכו', וסתם נשים שאוהבות לרכל וכו', ועל ידי שתעשי כל הפעולות שבעולם להיות בשמחה, אזי יתפרדו כל פועלי אוון, יתבטל ממך כל הקליפות שמסבבים אותך על ידי העוונות של העבר וכו', וכבר לא תרגישי את כל אלו שמציקים לך וכו', אדרבה תהי כל כך שמחה ועליזה, עד כדי כך שעוד תוכלי לחזק נשים אחרות גם כן להיות בשמחה, ובפרט בבית אשה צריכה לדעת שהיא נקראת 'עקרת הבית' כי היא עיקר הבית, ולכן אם היא רוצה שיהיה לה באמת שלום בית, עליה לעבוד הרבה על שמחה לשמח את בעלה, ואף שזה קשה להאשה מאד מאד, כי היא צריכה יותר את התשומת לב והתמיכה מבעלה וכו', עם כל זאת אשה חכמה שרוצה למנוע מחלוקת ומריבות בביתה, אין עצה אחרת אלא שהיא תיקח את המושכות בידיה וכו', והיא תהיה הבריה ותשמח את בעלה ואת הילדים וכו', כי בבית שיש שמחה יש שמה שלום ואהבה והרחבת הדעת, ודעי לך שלשמח נשים אחרות זה החסד הכי גדול שרק יכולים לעשות עם הזולת, ואצל הקדוש ברוך הוא מאד מאד חשוב מדת החסד, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ילקוט הושע רמז תקכ"ב) אמר הקדוש ברוך הוא חביב עלי חסד שאתם גומלים זה לזה יותר מכל הזבח שזבח שלמה לפני אלף עולות.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר מקץ כ"ג כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשתדלי להחזיק את עצמך ביחד עם נשות אנשי שלומינו, ותבואי לערבי שמחה, ובפרט בחנוכה שמכינות נשות אנשי שלומינו ערבי שמחה מיוחדות במינן בהצגות מאד מיוחדות, ונעשה את זה גם בשביל הילדים, ותשמרי מאד לא לקחת את הילדים במקומות אחרים וכו', שמכין הס"מ מלכודת ללוכדינו במלכודת שלו וכו', כי הרשע הזה לא נח כרגע, וצריכים מאד מאד לשמור ממנו, כי זה נחש שהארס בלשונו, כמאמרם ז"ל (בבא קמא כג:) ארס נחש בין שיניו הוא עומד; ואמרו (זוהר חדש כי תשא) דא נחש דרכיב עליה סמאל; וצריכים מאד מאד לשמור מהטומאה הזו שלא ניפול בפח שלו, ולכן לנו יש את ההצגות שלנו, ואת הערבי שמחה שלנו, ואת ההתקבצויות של חנוכה שלנו, ולא צריכים ללכת לרעות בשדות אחרות וכו', שכל התרגיל שלהם לתפוס אותנו במלכודת שלהם, ותהלה לאל יש לנו רבי גדול שהוא מחייה ומחזק ומעודד אותנו בכל יום ויום, ומדריך אותנו איך להחזיק מעמד ולא להשבר מכל הנסיונות הקשים והמרים שעוברים עלינו, ולכן מספיק לנו את רביז"ל שהוא הרבי שלנו, לא צריכים לחפש רבי אחר, אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתביני אל מה שאני מתכוון, אנחנו צריכים לשמור מאד מאד שלא יכנס בינינו שום רוחות זרות וכו', יהיה ממי שזה רק לא יהיה וכו', ואני מאד מקפיד שאף אשה לא תלך במקומות שלא שייך אלינו כלל, אנחנו צריכים להתחזק יחד, וזה סוד הצלחת קהילתינו שאנחנו מתאחדים יחד כמאמרם ז"ל (תנחומא נצבים) בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת, ואילו נוטל אחת אחת אפילו תינוק משברן, וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת שנאמר (ירמיה ג') "בימים ההמה ובעת ההיא נאם הוי"ה יבואו בני ישראל ובני יהודה יחדו" וגו' כשהן אגודים מקבלין פני שכינה; ולכן אם נשות אנשי שלומינו תהיו מאוחדות יחד, אזי שום רוח רעה מבחוץ לא יוכל לנו בשום פנים ואופן, ולכן אני מאד מאד מקפיד שיהיה שלום ואהבה ואחדות בין נשות אנשי שלומינו, ואשה תעזור לרעותה בכל המובנים, כי אצלו יתברך יותר חשוב חסד שאחת עושה עם השניה יותר מכל מה שרק יש, ולכן הולך לי בחיים שיהיה ביניכן רק שלום ואהבה גדולה מאד.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר מקץ כ"ד כסליו ה'תשע"ה שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם להיות בשמחה, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ובפרט היום הזה הוא אצלי יום מיוחד במינו כי בדיוק לפני חמישים ואחד שנה הקמתי את הקהילה הקדושה שלנו וכן מתיבתא "היכל הקודש", ומאז אני מתכתב עם בני ובנות ישראל ומחזק ומעודד ומשמח אותם ומשיב על שאלותיהם וכו' וכו', ולכן אצלי היום הזה יום מיוחד, ולכן ראוי לך גם כן לשמוח שיש לך חלק בקהילתינו הקדושה שהוא חממה של אמונה, ואני מאד מבקש אותך שתראי לחזק ולעודד ולשמח את שאר נשות אנשי שלומינו, שזה היה הרצון של רביז"ל שאיש את רעהו יאמר חזק, ורביז"ל אמר לאנשי שלומינו היקרים 'מדוע אתם לא עושים את נשותיכם חסידות'? כי רביז"ל רצה מאד מאד שגם את הנשים לקרב אליו, כי באמת אשה יש לה כוחות הנפש בלתי רגילים, ורביז"ל הפליג מאד מאד במעלת תפלת הנשים, וידוע הסיפור אשר פעם נחלה בנו של רבי שמעון זצ"ל התלמיד הראשון של רביז"ל, והילד בער מחום וכבר היה בלי הכרה, וכשראה את צרתו נכנס אל רביז"ל שיבקש רחמים על בנו החולה, אבל רביז"ל לא ענה לו וכו', והבין מהתנועות של רביז"ל שרפואת בנו הוא בכי רע וכו', ובא לביתו ואמר לאשתו "אם את רוצה שיהיה לנו בן, אל תישני הלילה", כי אני מבין מדברי רביז"ל שאין מה לעשות כבר וכו', ונעמדה ליד עריסת בנה החולה ובכתה והתפללה כל הלילה לרפואתו, למחרת כשבא רבי שמעון זצ"ל ונכנס לרביז"ל כדרכו, כי הוא היה מאד מאד מקורב אל רביז"ל, והיה איש בית וכו', ואיך שרק נכנס אל דירת רביז"ל, ענה ואמר לו רביז"ל "לא ידעתי שתפלת הנשים כל כך חשובה אצל השם יתברך, אשתך לא רק שפעלה בתפלתה רפואה לבן, אלא גם אריכות ימים ושנים רבים אף שכבר נגזירה גזירה", ואז ראו ושמעו והבינו מרביז"ל את גודל מעלת תפלת הנשים, ולכן אל תהי בטלנית, תבקשי את הקדוש ברוך הוא כל מה שאת צריכה, ובפרט בעת הדלקת נר חנוכה שאז הוא עת רצון גדול בשמים, וראוי שכל בן ובת שידליקו את הנרות וביחד ישבו עם האבא וישירו את סדר זמירות חנוכה, ולבקש אז ממנו יתברך כל מה שצריכים, והקדוש ברוך הוא השומע תפלות ישראל ישמע תפלתינו שנזכה לראות בישועתם ובגאולתם של עם ישראל.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר מקץ כ"ה כסליו א' דחנוכה ה'תשע"ה שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק עכשיו בימי חנוכה הקדושים, ולהיות רגילה לתת תודה והודאה להקדוש ברוך הוא כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב') שימי חנוכה הם ימי תודה והודאה לתת תודה והודאה להקדוש ברוך הוא על הנסים נגלים שעושה איתנו, כי כך אומרים חכמינו הקדושים (נדה ל) לעולם אפילו בעל הנס אינו מכיר בניסו, הקדוש ברוך הוא עושה עם כל אדם נסים בכל יום, והוא לא שם לב אל הנסים שעושה איתו הקדוש ברוך הוא, שומעים בכל יום מקרים מזעזעים מה שקורה לבני אדם וכו' וכו', ואדם חושב שזה לא יקרה לו וכו', והוא לא יודע את הנסים שעושה איתו הקדוש ברוך הוא, שהוא בריא, ואשתו בריאה, והילדים בריאים, לא קולטים את הנסים ונפלאות שהקדוש ברוך הוא עושה איתנו, ולכן מזלזלים ולא נותנים להקדוש ברוך הוא תודה על החסדים והרחמים גמורים שעושה איתנו, כי אם אדם היה מרגיש את הנסים והנפלאות שהקדוש ברוך הוא עושה איתו, תמיד היה נותן תודה להקדוש ברוך הוא, כי כל אדם הוא מלא נסים ונפלאות, כמאמרם ז"ל (שוחר טוב תהלים ק"ו) אי אפשר לעולם בלא ניסין ובלא פלאין. כיצד, אדם נתון על גבי המטה והנחש בארץ לפניו ובא לעמוד והרגיש בו הנחש, כיון שבא ליתן רגלו עליו ברח הנחש מפניו. ואינו יודע מה פלאי עשה הקדוש ברוך הוא עמו. ומי יודע, הקדוש ברוך הוא. שנאמר (תהלים קל"ו ד') "לעושה נפלאות גדולות לבדו". הוא לבדו יודע ניסים ונפלאות שעושה עמנו; וזה לא מוכרח להיות בדיוק נחש שימצא תחת מיטתו וכו', אפילו הוא הולך על הכביש חס ושלום יכול לבוא רכב ולדרוס אותו וכו', או אדם נוסע ברכב ויכול להתנגש עם משאית ויהרג חס ושלום וכו', ואם זה לא קורה אדם לא שם לב אל הנסים והנפלאות שעשה איתו הקדוש ברוך הוא והוא לוקח את זה דבר טבעי שכך צריך להיות, ובאמת הכל נסים ונפלאות מהקדוש ברוך הוא, ולכן דייקא בימי חנוכה הקדושים עלינו להסתכל על האור אין סוף ברוך הוא, שהקדוש ברוך הוא עשה איתנו בימי היוונים שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה ב' סימן ד') "וחושך" זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן, שהיתה אומרת להם כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל; כי הם רצו להחשיך את עם ישראל כאילו הכל טבע מקרה ומזל, והסוד של נס חנוכה שהאיר עלינו האור אין סוף ברוך הוא פח שמן קטן שהיה חתום בחותמו של כהן גדול שזה הדעת של הצדיק האמת, האיר לנו האור על כל החיים, ומאז ועד עכשיו מאיר לנו הארה של חנוכה נגד היוונים והמתיוונים בכל דור ודור שרוצים להשכיח מאתנו את הקדוש ברוך הוא, שנחשוב שהכל טבע מקרה ומזל, ולכן ראי להתחזק דייקא בימים אלו ימי חנוכה הקדושים, ואני מאד מאד שמח שיש פעילות בכל יום לנשות אנשי שלומינו הצגות וכו', וריקודים וכו', העיקר שיהיה שמחה, כי היוונים רוצים רק להכניס אותנו בעצבות ובמרה שחורה ובדכאון, ועלינו רק לשמוח מאד מאד על נועם חלקינו שאנחנו מקורבים אל צדיק כזה שמאיר לנו את האור אין סוף ברוך הוא שנתחזק בהמצבים הכי קשים שרק עובר עלינו.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר מקץ כ"ו כסליו ב' דחנוכה ה'תשע"ה
שלום רב אל … תחי'
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר מקץ כ"ז כסליו ג' דחנוכה ה'תשע"ה
שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקחי את השבת הזה אל תשומת לבך יותר מכל השבתות של השנה, כי שבת חנוכה זה שבת מיוחדת מאד, כי הרי כל הנס של חנוכה היה על ידי אשה 'יהודית' שכרתה את הראש של הרוצח וכו', ולכן אשה צריכה מאד מאד לשמוח בכלליות ובפרטיות ובפרטי פרטיות, כי לאשה יש כוחות הנפש בלתי מוגבלות, ורואים שהן בפורים היה הנס על ידי אשה 'אסתר', והן בחנוכה היה הנס על ידי אשה 'יהודית', ולכן אני מאד מאד מבקש אותך תצאי מהקטנות שלך ותהי רק שמחה ועליזה, ותשמרי מאד מאד על מדת הצניעות שזה יסוד גדול אצל בנות ישראל, כמאמרם ז"ל (במדבר רבה פרשה ח' סימן ט') על הפסוק (תהילים קכ"ח ג') "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך בניך כשתלי זיתים סביב לשלחנך", היינו "אשתך כגפן פוריה" מתי? כשהיא "בירכתי ביתך" בזמן שהיא נוהגת בעצמה דת יהודית שהיא צנועה, זוכה שיוצאין ממנה בנים בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי מעשים טובים, הדא הוא דכתיב "בניך כשתילי זיתים" מה הזית הזה זיתים לאכילה, זיתים ליבש, וזיתים לשמן, ושמנו דולק מכל השמנים, ואין עליו נושרין לא בימות החמה, ולא בימות הגשמים, כך באות בנות ישראל מהם בעלי מקרא, מהם בעלי משנה, מהם בעלי משא ומתן, מהן חכמים, מהם נבונים, ומהם יודעי דבר בעתו, ויש להם זרע קיים לעולם, "סביב לשולחנך" שלבניך יעמוד זכותך שמשלחנך יזכו בניך למעלות גדולות; הרי שלך לפניך מה זה כשאשה הולכת בצניעות ושומרת מאד מאד שלא יראו את שערות ראשה, שזה עוון חמור מאד מאד ללכת בגילוי שער, כי על ידי זה היא עוברת על דת יהודית, והיא צריכה מאד מאד לשמור על זה שלא יראו את שערות ראשה, ואשרי האשה שמקפידה על זה שאז נכון לבה יהיה בטוח שיהיה לה ילדים בעלי יראה וחן ובעלי תורה, ויהיה הברכה מצויה בתוך הבית, כי הזוהר מקלל את הבית ששם מסתובבת אשה בגילוי שער, (עיין זוהר נשא קכ"ה), ולהיפך כל הברכות בבית בא כשהאשה שומרת שאף פעם לא יראו קורות ביתה את שערות ראשה, ואסור להקל בזה, כי כל המיקל בזה מיקל בחייו.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויגש כ"ט כסליו ה' דחנוכה ה'תשע"ה
שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי עכשיו בימי חנוכה הקדושים להיות בשמחה, ולהתאסף יחד עם נשות אנשי שלומינו, ולשמוח יחד, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב') אשר ימי חנוכה הם ימי תודה והודאה שעלינו רק להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא על הנסים והנפלאות שעשה ועושה ויעשה איתנו, כי באמת כל בר ישראל מלא נסים, כמאמרם ז"ל (נדה ל"א.) לעולם אפילו בעל הנס אינו מכיר בניסו; ואמרו (שוחר טוב תהלים ק"ו) אי אפשר לעולם בלא ניסין ובלא פלאין. כיצד, אדם נתון על גבי המטה והנחש בארץ לפניו ובא לעמוד והרגיש בו הנחש, כיון שבא ליתן רגלו עליו ברח הנחש מפניו. ואינו יודע מה פלאי עשה הקדוש ברוך הוא עמו. ומי יודע, הקדוש ברוך הוא. שנאמר (תהלים קל"ו ד') "לעושה נפלאות גדולות לבדו". הוא לבדו יודע ניסים ונפלאות שעושה עמנו; אדם לא תופס ולא קולט את הנסים שנעשה עמו ועם אשתו ועם ילדיו בכל רגע ממש, שומעים כל כך הרבה אסונות שקורה בעולם וכו', והקדוש ברוך הוא מציל אותו, והוא אפילו לא קולט שזה נסים שהקדוש ברוך הוא עושה איתו, ואמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה כ"ד סימן א') בוא וראה כמה נסים עושה הקדוש ברוך הוא עם האדם והוא אינו יודע, שאלולי היה אוכל פת כשהיא חיה, היתה יורדת בתוך מעיו ומשרטת אותו, אלא ברא הקדוש ברוך הוא מעיין בתוך גרגרתו שהוא מוריד את הפת בשלום; אדם חושב שזה טבע שאוכל ובולע את האוכל וכו', ואינו שם לב את הרטיבות שיש בתוך פיו וכו', שעולה לו רוק וכו', וזה כמו מעיין שברא לו הקדוש ברוך הוא בגרונו, כדי שהאוכל תרד בשלום, וזה נס בתוך נס, אדם חושב שזה טבע, וכן אמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב תהלים י"ח) לא כל מי שהוא אומר שירה אומר, אלא כל מי שנעשה לו נס ואומר שירה בידוע שמוחלין לו כל עוונותיו; זאת אומרת כשאדם מכיר את מקומו ויודע שהקדוש ברוך הוא שומר עליו ועושה איתו נסים ונפלאות בכל יום בכל שעה ובכל רגע, ואומר שירה להקדוש ברוך הוא על זה, על ידי זה מובטח לו שימחלו לו על כל עוונותיו, ולכן אני מאד מבקש אותך שתראי להרגיל את עצמך לשיר שירות ותשבחות להקדוש ברוך הוא, ולתת לו תודה על החסדים והרחמים גמורים שעושה איתך ועם בעלך ועם הילדים, ואני מאד מבקש אותך שתעזרי לי לעשות חסד, כי הקהילה הקדושה שלנו בנויה רק על עשיית חסד, שזה מציל את האדם מכל רע, ולכן אני לא רוצה שיהיה בקהילתינו אשה אחת שמציקה להשניה וכו', ואני לא רוצה שימצא בין נשות אנשי שלומינו אשה אחת שלא שומרת על גדרי הצניעות וכו', שהיא מביאה דינים בעולם, וצריכים היום לשמור מאד מאד מכל מיני פושטקים וכו' ותמהונים וכו', ומופקרים וכו', שמתחילים עם נשים וכו', אשה נשואה צריכה לשמור מאד מאד מאיסור יחוד, ולא לדבר עם גבר זר שזה מאד מסוכן וכו', אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניסי את הדיבורים האלו בתוך לבך ותתחילי לעשות חסד עם הזולת, וכך מספרים חכמינו הקדושים (שבת קנ"ו:) רבי עקיבא היה לו בת שהחוזי כוכבים אמרו שביום חתונתה היא תמות, והנה הגיע ליל החתונה והיו כל התלמידים שמחים בהחתונה של בתו של רבי עקיבא, רק הוא היה עצוב ולא ידעו למה, והנה בלילה אחר החתונה הסתובב רבי עקיבא סביב הדירה של הזוג הטרי, ובבוקר הבת פתחה את הדלת ורואה את אביה מסתובב שם, אזי אמרה לו בוקר טוב אבא מה אתה עושה פה? אזי הוא שאל בתי מה עשית אתמול בלילה בהחתונה כשכולם שמחו ורקדו? ענתה ואמרה ראיתי שנכנס עני ומחמת גודל השמחה שהיה שמה לא היה מי שיתן לו לאכול, אזי ירדתי מהבמה ונתתי לו את המנה שלי שיהיה לו מה לאכול, ענה ואמר רבי עקיבא אה בתי מצוה עשית, כתיב (משלי י' ב') "וצדקה תציל ממות", ונכנס בהדירה והתחיל לחפש ומצא נחש מת, רואים מכל זה מה זה לעשות צדקה וחסד עם עניים.
|