שאלה:
מאת מיכל: תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר חיי שרה כ' חשוון ה'תשע"ה
שלום רב אל מיכל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא יודע מאיזה צדיק את מדברת וכו', ואת כותבת שאני מכיר אותו ואוהב אותו וכו', אני לא מכיר צדיק שמקלל וכו', ומכל שכן שאני לא אוהב אחד שהוא מתנגד על חסידי ברסלב וכו', כי בפירוש אמר מוהרנ"ת ז"ל בזו הלשון: "קודם שלומדים את ספרי רביז"ל מוכרח להיות לאדם הרהור תשובה גדול מאוד, וקודם שקורעים את ספרי רביז"ל רחמנא ליצלן, ומדברים על רביז"ל, מוכרח להיות שהאדם הזה עבר עבירה חמורה", ולכן אני לא יודע ממי את מדברת וכו. דבר אחד אני יכול להגיד לך שהכל הבל ורעות רוח, ואין לך מה לדאוג כלל, ולא צריכים לפחד משום קללות, כי כבר אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ו ב') "כצפור לנוד כדרור לעוף כן קללת חינם לא תבוא", ואמר רביז"ל (ספר המדות אות קללה סימן ו') סוף שקללת חינם ישוב על המקלל; ולכן אל תעשי עסק מכל הקללות שמקללים אותך, כי אין בזה כלום וכו', וחכמינו הקדושים אמרו (פסחים ק"י:) כללא דמילתא – כל דקפיד קפדי בהדיה, ודלא קפיד לא קפדי בהדיה; היינו אם מכניסים את עצמו בפחדים מכל מיני קללות ולחשים וכו', אזי הם יכולים להזיק לו וכו', אבל אם לא עושים שום עסק מזה, ואדרבה, יודעים שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, על ידי זה הוא לא מפחד משום דבר שבעולם, כי על ידי תוקף האמונה שיש באדם, לא יכולים לעשות לו שום דבר. חזקי ואמצי וכן תשתדלי לשמוח ולשמח את בעלך, ותחזיקו את עצמכם ביחד באהבה גדולה מאוד, כי (סוטה יז.) איש ואישה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אישה, ואי אפשר לאישה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה. ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאוד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
|