שאלה:
מאת דוד: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א מאיר עינינו ומיישר דרכנו. השם יתברך יאריך ימיו ושנותיו ברוב נחת ושמחה ויזכה לקבל פני משיח צדקנו בחייו במהרה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב ט"ז כסליו ה'תשע"ד שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אצל אנשי שלומינו בכלל לא התייחסו אל כל זה וכו', ושמעתי את הטעם מהרב החסיד רבי לוי יצחק בנדר ז"ל כי אנשי שלומינו תמיד הלכו לישון תיכף ומיד אחר ערבית, אז ממילא לא יצא לעשות עסק מכל ענין ליל ניטל, כי עד חצות ממילא ישנו, ולכן לא יצא לעשות מזה איזה עסק. כל הענין מובא בתשובת רש"י הקדוש שעוד לפני כאלף שנים הגויים היו שיכורים ומשוגעים בליל הולדת האותו האיש וכו', ולכן כשיצאו מהכנסיה אחר שהכומר הסית אותם נגד היהודים וכו', הם היו מכים כל יהודי או יהודיה שמצאו על הרחוב במכות רצח ממש, ולכן גזרו שבלילה הזה אסור ללמוד תורה וכו', כדי שלא יעלה להסטרא אחרא וכו', ועיקר הכוונה של האיסור הזה כדי שלא יסתובבו אז יהודים על הרחובות ללכת לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ללמוד תורה, כי זו פשוט היתה סכנת נפשות, ומשם נובע כל המנהג, כך מובא בתשובת רש"י הקדוש.
אבל במשך הדורות כן לקחו את זה רציני ואסרו ללמוד בלילה הזה, ולכן אצלינו שמדברים כל כך הרבה מאמונה בו יתברך ומגילוי אלקות וכו', אזי יתפרדו כל פועלי אוון ואין לנו מה לפחד מכל הדמיון הזה שהוא פשוט שקר מצוץ מן האצבע, ואין לזה שום מקור, ואין כאן המקום להאריך איך הוא נולד וכו', ולכן לא כדאי לעשות עסק מזה, ומכל שכן לא לדבר מזה, כל אחד ילך לדרכו, והקדוש ברוך הוא ישמור אותו מכל רע. עם כל זאת אם יש לאדם איזה ספק וספק ספיקא, אז עדיף שילך לישון ולא יבלבל את עצמו משום דבר, וכך יצא חובת ידי שניהם.
|