שאלה:
מאת יחיאל: לכבוד הצדיק היקר, רפואה שלימה. שמעתי שהמון אנשים חגגו אתמול את השנה החדשה למניינם, ורציתי לשאול: לפי מה שהבנתי זה היום בו נולד מנהיג הנוצרים ימח שמו, האם יש לנו כיהודים עניין ביום הזה? ואיך צריכים להתייחס ליום הזה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר שמות י"ח טבת התשע"ג
שלום וברכה אל יחיאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הן להנוצרים והן להישמעאלים יש לוח אחר שבכלל לא שייך אל עם ישראל, אנחנו יהודים מאמינים בני מאמינים בו יתברך, אצלינו ראש השנה זה בתשרי, וחכמינו הקדושים אמרו (ראש השנה ח.) בתשרי נברא העולם, ואף שרבי יהושע אומר בניסן נברא העולם, כבר מובא תירוץ על זה בספר "בני יששכר", כי (ראש השנה י"א.) בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל, בניסן עלתה במחשבתו יתברך לברוא את העולם, ובתשרי נברא העולם בפועל, ואז הוא ראש השנה שהוא יום הדין, שאז דנים את כל העולם כולו, כמאמרם ז"ל (ראש השנה ח:) בראש השנה נידון מה יהיה בסופו, היינו בראש השנה הוא יום הדין והנורא שדנים את כולם כל הבריאה כולה, מה יהיה עם כל אחד ואחד בשנה זו, מי לחיים מי למוות וכו', מי בחניקה ומי בשריפה וכו', וכן אמרו (ביצה ט"ז.) כל מזונותיו של אדם קצובים מראש השנה, היינו שאז כותבים את התקציב לאדם על כל השנה, וכן אמרו (בראשית רבה פרשה נ"ו סימן י"ג) כל ימות השנה ישראל נאחזין בעבירות, ומסתבכין בצרות, ובראש השנה הן נוטלין שופר ותוקעין בו, ונזכרים לפני הקדוש ברוך הוא והוא מוחל להם. כשאדם חוטא בר מינן, אזי בלי שום ספק יקבל עונש, כי יש דין ויש דיין, אבל כשבא בראש השנה ומבקש סליחה, ומכניע את עצמו לפניו יתברך, מיד הוא מוחל לו, כמאמרם ז"ל (שוחר טוב תהלים ק"ב) "פנה אל תפלת הערער", אמר רבי יצחק, כלפי דורות אמרו, שאין להם לא נביא ולא כהן ולא בית המקדש שיכפר עליהם, אלא עוד תפלה אחת שנשתייר להם שהם מתפללין בראש השנה ויום הכפורים, ולא תבזה אותו מהם. הוי, ולא בזה את תפלתם. הרי שלך לפניך שבראש השנה אז הוא המשפט לכל העולם כולו, ואין לנו שום עסק עם הגויים כלל, שהם החליפו את הלוח שלהם כמה פעמים וכו', כמו שידוע ומפורסם למי שבקי בזה וכו', ובפרט הלוח של הישמעאלים זה בכלל אחרת לגמרי וכו', ולנו עם ישראל אין שום עסק עם הדבר הזה. בענין הולדת אותו האיש וכו', גם בזה יש מחלוקת אצלהם, וזה מה שקוראים אצלינו ליל ניטל, יש אומרים שזה בעשרים וחמש בחודש השתים עשרה למנינם, ויש שאומרים שזה בשישי לחודש הראשון למנינם, ובשביל זה מקובל אצל האשכנזים לא ללמוד באותו לילה וכו', כי הסטרא אחרא מתגברת אז מאד מאד וכו' וכו', אבל מובא בתשובת רש"י הטעם שאסרו בלילה הזה ללמוד, כי דרכם של עם ישראל הוא ללכת בלילה לבית הכנסת ללמוד והנשים לטבילה וכו' וכו', ומחמת שאז ביום הולדתו הגויים משתכרים, וידוע שהם רוצחים ארורים, והיו נותנים מכות רצח ליהודים, וגם השתוללו, ולא פעם אחת הרגו בלילה ההוא יהודים על לא דבר וכו'. ולכן כדי שעם ישראל לא יבואו בסכנה, אמרו שאז הוא זמן השתלטות הטומאה בעולם וכו', וזה הסיבה האמיתית שבמשך הדורות לא למדו בלילה ההוא, עם כל זאת אצל כל מיני חסידים זה נעשה קדוש מפי רבותיהם, שבלילה זו לא לומדים כי הטומאה לוקחת את הלימוד וכו', וזה כל כך נכנס בהם וכו', בברסלב מעולם לא החזיקו מזה, ולא דיברו מזה, כי בימי רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל הלכו לישון תיכף ומיד אחר ערבית, והיו קמים בחצות, אזי ממילא לא היה כל השקלא וטריה בזה אם כן מותר ללמוד אותו לילה או אסור ללמוד אותו לילה וכו' וכו'. מי שחי על פי התורה הקדושה, ונושם את האמונה הקדושה בו יתברך וחי עמה, זה בכלל לא משנה לו מה שהגויים אומרים, מה שהגויים אוחזים וכו', אצלינו יודעים שהכל הבל הבלים וכו', ולא כדאי אפילו לדבר מזה וכו', מה יש לנו איתם, עם ישראל לא שוכח לרגע את הרציחות והאכזריות שהנוצרים הפעילו נגד עם ישראל במשך אלפיים שנה מאז שהוא נולד וכו', מילי מליונים יהודים קיפחו את חייהם במיתות משונות מיתות אכזריות שאי אפשר לתאר ולשער כלל, והכל תחת השם כס הקדוש וכו', אוי להם ואוי לנפשם, וכבר אמר רבי שמעון בן יוחאי (ספרי בהעלותך) הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב; ואמרו צדיקים שעל ההלכה הזו אין שום חולקים, וגם לישמעאלים לא חסר חלק ברציחות והאכזריות נגד עם ישראל במשך כל הדורות וכו', אזי למה לנו להתייחס לגמרי לכל זה? אם התורה הקדושה הזהירתנו (ויקרא י"ח ג') "ובחוקותיהם לא תלכו", (שם כ' כ"ד) "אני הוי"ה אלקיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים", וכתיב (שם) "והייתם לי קדושים כי קדוש אני הוי"ה ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי", זה אצלינו מספיק, ואנחנו לא מתערבים איתם, ואין לנו שום עסק איתם, עם ישראל יודעים טוב טוב את הרציחות והאכזריות שעברנו הן מהנוצרים והן מהישמעאלים במשך כל הדורות, ולכן מה לנו ולהם? הקדוש ברוך הוא יעזור שעם ישראל יחזרו בתשובה שלימה, ויחזרו אל התורה הקדושה שקבלנו בהר סיני, ונתחזק ביתר שאת ביתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, ואנחנו יודעים שכל מה שעובר עלינו וכו', הכל נסיונות לנסות אותנו איך נהיה חזקים באמונה פשוטה בו יתברך, (דברים ח' ט"ז) "למען ענותך ולמען נסותך להיטבך באחריתך", תהלה לאל עם ישראל הם עם קדוש, מסרו את נפשם על קידוש השם בכל התקופות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן פ') שאפילו פושעי ישראל וכו', מצינו שמסרו את נפשם על קידוש שמו יתברך, ולא המירו את דתם, אשריהם ישראל שהם בני הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (דברים י"ד) "בנים אתם להוי"ה אלקיכם.
|