שאלה: מאת מתניה: שלום לכבוד קדושת מוהרא"ש. ברצוני לשאול בעניין מה שרבינו אמר שצריכים להתעקש בעקשנות דקדושה: האם זה כמו שאנשים חושבים, שאם אדם יתעקש בתפילה יקבל את מה שרוצה לבסוף? הרי רבינו ז"ל כותב, שצריך להשוות הלאו וההן, דהיינו שבין אם ייתן לו הקדוש ברוך הוא את מבוקשו ובין אם לא ייתן לו, יהיה אצלו הדבר שווה. למה אדם צריך להשלות את עצמו שלבסוף יקבל, גם אם זה בעניין דקדושה, אולי יותר טוב עבורו שלא יקבל את הדבר שהוא מבקש? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שמות י"ט טבת התשע"ג
שלום וברכה אל מתניה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך לדעת שהוא בן של הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (דברים י"ד א') "בנים אתם להוי"ה אלקיכם", וכמו שהבן לא מתבייש לבקש מאביו מה שהוא רוצה וכו', הוא לא עושה חשבון כאילו הוא ממונה על האוצרות של האבא וכו', הוא צריך משהו, הוא הולך ומבקש את האבא, ואם האבא לא רוצה לתת לו מאיזה סיבה וכו', אזי הוא לא עוזב את האבא ומבקש עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכו', עד שהאבא לבסוף נותן לו, וזה מה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות לב:) אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל שנאמר (תהלים כ"ז י"ד) "קוה אל הוי"ה חזק ויאמץ לבך וקוה אל הוי"ה", כי בוודאי אם מתעקשים אצלו יתברך פעם אחר פעם ולא מתעייפים בתפלה, אזי רואים ישועות גדולות, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא יכול לפעול. ואם תאמר למה באמת לא נותן הקדוש ברוך הוא לאדם בתפלה הראשונה? על זה כבר אמרו חכמינו הקדושים (יבמות ס"ד.) אמר רבי יצחק מפני מה היו אבותינו עקורים, מפני שהקדוש ברוך הוא מתאוה לתפלתן של צדיקים; כי הקדוש ברוך הוא מתאווה לשמוע את תפלותינו, ולכן מונע מאתנו דברים וכו', שרוצה שנבקש ממנו, ולא נעזוב אותו, ונהיה עקשנים גדולים בתפלה, לא לקחת בחוזקה, אלא לבקש בתחנונים תפלה אחר תפלה, ולא להתייאש, כי סוף כל סוף התפלה מהפכת את הגזירה שנגזרה עליו שלא יקבל, כמאמרם ז"ל (שם) אמר רבי יצחק למה נמשלה תפלתן של צדיקים כעתר, מה עתר זה מהפך התבואה ממקום למקום כך תפלתן של צדיקים מהפכת מדותיו של הקדוש ברוך הוא ממדת רגזנות למדת רחמנות. את סוד התפלה גילה לנו רביז"ל, ועלינו לשמוח מאד מאד שזכינו להתקרב אליו, וללמוד ממנו איך להתפלל, ועל מה להתפלל וכו', וזו המתנה הכי יפה שרק קבלנו בחיינו, וכל העולם יקבלו את זה על ידי משיח צדקינו, כמו שכתוב (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד", והלוואי והלוואי שענין שיחה בינו לבין קונו יכנס בעולם, אז יטעמו טעם גן עדן, אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו.
|