שאלה: מאת יהודה: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א . תודה רבה לך על השו"ת הנפלא, אני קורא אותו בעקביות. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר מטות מסעי כ"ו תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בוודאי אם אחד מבזה את השני, הוא צריך תיכף ומיד לבקש ממנו סליחה, כמו שכתב הרמב"ם (פרק ו' מהלכות דעות הלכה ו') כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים (שמואל ב' י"ג כ"ב) "ולא דיבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון", אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך, ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר (ויקרא י"ט י"ז) "הוכח תוכיח את עמיתך", ואם חזר וביקש ממנו למחול לו, צריך למחול ולא יהא המוחל אכזרי, שנאמר (בראשית כ' י"ז) "ויתפלל אברהם אל האלקים". אבל רביז"ל מגלה לנו את סדר התשובה, (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') שעיקר התשובה שישמע בזיונו ידום וישתוק, ושלא יענה למחרפו ולמבזי נפשו כלום, ואם אדם יכול להחזיק מעמד לא לענות לזה שמבזה אותו, על ידי זה לא רק שהלב שלו לא מתפוצץ וכו', ושהוא לא יבוא לידי כעס וכו', אלא אדרבה, על ידי ששומע בזיונו ושותק, הדמים העכורים שיש אצלו מחמת עוונותיו יזדככו, כי עיקר התשובה שאדם צריך לשוב עד המכהו, וידע שזה שמכה בו הוא רק המקל מלמעלה וכו', ולכן הוא חוזר אל הקדוש ברוך הוא, ולא עונה למחרפי ולמבזי נפשו, ובזה הוא עולה עד מעלה מעלה וכו. בוודאי אם מדובר בכבוד שמים וכו', אדם צריך למחות ולא לשתוק, כי החכם מכל אדם אמר (קהלת ג' ז') "עת לחשות ועת לדבר", ואמרו חכמינו הקדושים (נדרים ל"ט:) שהקדוש ברוך הוא אמר לשמש ולירח: בכבודי לא מחיתם, בכבוד בשר ודם מחיתם? כי כשאחד גורם לרחק בני אדם מהקדוש ברוך הוא, ומתורתו הקדושה, ומקיום מצוות מעשיות וכו', והוא מסית ומדיח נגדו יתברך וכו', בוודאי אסור לשתוק וצריכים למחות למען כבוד שמים. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|