שאלה: מאת שמעון: שלום וברכה ואיחולי בריאות לצדיק. אחרי תקופה ארוכה של בעיות בזוגיות, אשתי החליטה שהיא רוצה להתגרש ממני, ולמרות שביקשתי ממנה סליחה אמיתית על כל מה שעשיתי לה, היא נחושה בדעתה ורוצה להתגרש בהקדם האפשרי. היא החלטית ולא מוכנה לשמוע את הצד שלי. מה הצדיק מציע לי לעשות כדי ליישר את ההדורים ולתקן את המצב? תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר צו ח' ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל שמעון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שלא על חינם אשתך רוצה להתגרש ממך, כי אני מבין שאתה לא טלית שכולה תכלת, כי אם היית מראה אהבה גדולה לאשתך, לא היית בא לידי זה שאשתך תרצה להתגרש ממך, וזה פשוט. ולכן אתה צריך לשנות את כל הגישה שלך לאשתך, ואתה צריך לזכור שאשה צריכים לכבד מאד מאד, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא'. ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, הדבר הראשון עליו לעזור לאשתו בכל המובנים, ולא כמו אלו החדשים מקרוב באו שמסלפים את דברי רביז"ל, ומהפכים דברי אלקים חיים, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט) לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו, שמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה; וצריכים מאד מאד לשמור על זה, כי זה עוון חמור מאד מאד לצער את האשה, שהיא מוסרת את עצמה כל כולה לבעלה, אבל טבע של גברים שהם צריכים להראות את הגבריות שלהם, ולהתנשאות על נשותיהם וכו' וכו', ולבסוף זה תופח להם על הפנים חזרה וכו' וכו', ואחר כך בוכים ומבכים שמים וארץ, אשתי רוצה להתגרש ממני, ולא רוצה להתפייס וכו' וכו. ולכן החכם עיניו בראשו יודע מראש מה יקרה בסוף, אזי הוא מכבד ומייקר את אשתו, ומפנק אותה וכו', וכך חיים ביחד באהבה ואחווה גדולה מאד, ויש שלום בית אמיתי. מובא (ספר מנורת המאור נר ג' כלל ו' חלק ד' פרק א') אם האשה נוהגת כראוי, מצוה על בעלה לכבדה ולשמחה, ושלא יכניענה יותר מדאי, וזהו טוב לו, גם יזהר שלא יענה אותה באונאות שלא כדין או באונאת דברים (דברי צער) ויהא זהיר בתבואה בתוך ביתו כדי שלא יבואו למריבה על זה, ואם יתנהג עמה כראוי, יהיה שלום ביניהם, והשכינה מגן בעדם, ואם יאהבנה כגופו מקיים את התורה, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ד) "והיו לבשר אחד" שהיא צלע מצלעותיו, ודרכו לחזר אחריה ולפייסה בכל דבר, כמו שאמרו במסכת נדה (לא:) שאלו תלמידיו את רבי דוסתאי בר ינאי מפני מה איש מחזר על האשה ואין האשה מחזרת על האיש? אמר להם משל לאדם שאבדה לו אבדה, מי מחזר על מי? בעל אבדה (שנאבדה הצלע מהאיש) מחזר על אבדתו, מפני מה איש מקבל פיוס ואין אשה מקבלת פיוס? זה ממקום שנברא (אדמה רכה סופגת) וזו ממקום שנבראת (עצם קשה של הצלע שאינה סופגת). הקדוש ברוך הוא הנותן חכמה ודעת, יתן גם לך דעת ושכל, ומהיום והלאה תדע איך להתנהג עם אשתך.
|