שאלה: מאת ליאור: שלום רב לצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בהר ט' אייר ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ליאור נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל הבעיה שלך זו רק בעיה אחת – שאתה לא שמח, כי אם היית תמיד שמח לא היה קורה לך שום מקרה רע, ואפילו שהיית נופל וכו' וכו', היית קם, כי כך החיים הנה יורדים והנה עולים, הנה נופלים והנה קמים וכו', כל החיים מלאים נסיונות קשים ומרים, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) שמי שתמיד שמח הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר אותו מפגם הברית, שלא יפול בפגם המגונה הזה של הוצאת זרע לבטלה, כי יש קליפה הנקראת על שם יללה – לילי"ת שהיא מכניסה עצבות ומרירות ודיכאון באדם, וככל שאדם ממורמר יותר כי נכנסת בו התאווה הידועה וכו' וכו', כי כשאדם שש ושמח ומוסר את נפשו רק על מדת השמחה, ולא איכפת לו שום דבר, והוא שש ושמח על נקודת יהדותו, אפילו שמרגיש שלא יהיה לו עולם הבא וכו', ומכל שכן כשרואה שאין לו עולם הזה וכו', עם כל זאת הוא מחיה את עצמו עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו וכו', על ידי זה נתבטלת ממנו התאווה הזו של תאוות ניאוף רחמנא לישזבן שהורגת את האדם לגמרי ומשבשת לו את המוח והדעת וכו'. עליך להרגיל את עצמך להחיות את עצמך עם כל נקודה ונקודה טובה, כמו שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שצריכים לדון את עצמו לכף זכות, ולחפש ולבקש בעצמו נקודות טובות, ועל ידי שימצא בעצמו את הטוב, בזה יזכה תמיד לצאת מהרע אל הטוב, שזה (תהלים ל"ז) "ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו", היינו הפסוק מזהירנו מאד לחפש ולבקש בעצמו עוד מעט טוב ששם אינו רשע, ואז "והתבוננת על מקומו ואיננו" – הוא כבר לא אותו אדם, כי על ידי שדנים את עצמו תמיד לכף זכות, על ידי זה יוצאים מכף חוב לכף זכות. ובאמת אמרו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון; ולכן תעשה כל מיני פעולות שבעולם להיות רק בשמחה עצומה, כי אין עוד דבר ששורף את כל הקליפות כמו השמחה, אפילו שאתה מרגיש שאתה כבר מתגלגל כמו כדור שלג וכו' וכו', על ידי שמחה כל השלג ימס וכו', כי השמחה זו החמימות הרוחנית של הקדוש ברוך הוא, כי למה אדם שמח? מפני שאני נולדתי מזרע ישראל ולא עשני גוי כגויי הארצות, והשמחה הזו עולה על כל השמחות, ושורפת את כל הקליפות שנדבקו באדם על ידי פגם הברית – הוצאת זרע לבטלה. נא ונא ראה לומר את התפלה הזאת כמה פעמים בכל יום ויום, וזה יעזור לך מאד מאד לצאת מהעצבות והמרירות והדיכאון: רבונו של עולם! זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ובשס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך, אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להיכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמיתת מציאותך תתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה. תרגיל את עצמך לומר בכל יום הרבה פרקים משניות, ואם תוכל לגרוס ח"י פרקים משניות אין למעלה מזה, כי זה הורג את היצר הרע לגמרי, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן י"ט) נכספתי מאד להמשיך את העולם אל עשיה, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור וכיוצא. ואמר, שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכח של התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה כי כח התורה גדול מאד; וקבלה אצל אנשי שלומינו שמה שאמר רביז"ל 'כך וכך' זה סובב על להיות חזק באמירת ח"י פרקים משניות שזה הורג את היצר הרע הבוער בו בתאוות ניאוף לגמרי, אשרי מי שמציית את רביז"ל, ואז יזכה לבסוף לצאת מהחושך הזה שנפל אליו. העיקר הרגל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא ותדע שהקדוש ברוך הוא אב הרחמן ומחכה אל הדיבורים שלך שתצעק אליו יתברך, כמו שאמר רביז"ל העיקר הוא 'מבטן שאול שיוועתי אליך', שאדם צריך הרבה לצעוק להקדוש ברוך הוא שיוציא אותו מהפח הזה שנפל אליו, ורק זו העצה, ואסור להתייאש בשום פנים ואופן, כי כל תפילה וכל תחינה מאד מאד חשובים בשמים. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתזכה להיות תמיד שמח ותיפטר מהיצר הרע הגדול הזה שבוער בך, ותרגיל את עצמך לשיר בינך לבין עצמך ניגונים של שמחה, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רע"ג) טוב להאדם להרגיל את עצמו שיוכל להחיות את עצמו עם איזה ניגון. כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאד מאד, ויש לו כח גדול לעורר ולהמשיך את לב האדם להשם יתברך. ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו ובינו לבין עצמו יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אין לשער ואין לתאר כלל. ומובא (סיפורי מעשיות מעשה י"ג מהשבעה בעטלירס מיום ו') אשר שם מרומז קצת מעלת הניגון, כי מבואר שם שעיקר רפואת הבת מלכה שנפלה חלשות הוא על ידי ניגון, היינו על ידי עשרה מיני נגינה וכו', כי המלך האכזר שהוא היצר הרע תופס את הנשמה בתוך עצבות ודיכאון פנימי, ומכניס את האדם במרירות עצומה שזה החיצים שיורה המלך האכזר שהוא הס"מ בתוך נשמת האדם שנקראת בת מלך, כי הנשמה הקדושה של כל אחד מישראל היא נקראת בת מלך כידוע, והיא מונחת במקום שמונחת אצל כל אחד ואחד וכו' וכו', עייפה ויגעה וחלושה בעוונותיה שהם העשרה מיני חיצים, שזרק וירה בה המלך האכזר שתפסה במצודתו וכו', וצריכין צדיק אמת בעל כח גדול שיוכל להיכנס לתוך כל המקומות שנפלה לשם ולהוציא ממנה כל העשרה מיני חיצים שירה בו המלך האכזר שהוא הס"מ שמכשיל את כל אחד בחטאים ועוונות וכו', ולנגן כל העשרה מיני נגינה, כי עיקר רפואתה של הנשמה שנקראת בת מלך, היא על ידי ניגון ושמחה; היינו כשמרגילים את עצמם לנגן בינו לבין עצמו ניגון של שמחה, אפילו שהוא לא בעל מנגן, עם כל זאת מפזז לעצמו איזה ניגון של שמחה או של התעוררות, וזה מכניס באדם התעלות שיעלה מהדיכאון הפנימי שתפס אותו, ולכן תראה לקיים את זה בתמימות ובפשיטות ותשיר בינך לבין עצמך איזה ניגון של שמחה, או שתשמע איזו קלטת של שמחה שזה דבר גדול מאד מאד, כי הכלי זמר והניגונים מעלים את האדם מהעצבות ומהמרה השחורה אל שמחה רוחנית. ולכן לא בחינם שהצדיקים מאד מאד הפליגו במעלת השמחה והניגונים, שזה יסוד גדול בחסידות – להגביה את הנשמה שנקרא בת מלך, ולהחזירה אל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, כי כל נשמה מאד מאד יקרה בעיניו יתברך כי היא חלק אלוק ממעל ממש, אבל להגיע אל זה צריכים להיות מקורב אל הצדיק האמת, שהוא יכול למצוא את הטוב של כל בר ישראל, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שמכל הנקודות טובות שמוצא אצל כל בר ישראל עושה מזה ניגון נפלא ונורא מאד, עד שהנשמה שהיא הבת מלך יוצאת מהבוץ והלכלוך והבור שנפלה לשם.
|