שאלה: מאת אריה: זכיתי לחזור בתשובה, ואני מחפש רב שינחה אותי בעבודת השם. ברוך השם יש המון רבנים ולכל אחד יש דרך משלו. איך אדע לאיזה רק להתקרב? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר בחוקותי י"א אייר ה'תשע"ד שלום וברכה אל אריה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך ידידי היקר, קודם תהיה מאד מאד שמח שזכית לחזור בתשובה שלימה שאין למעלה מזה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד) במקום שבעלי תשובה עומדים – שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, כי הם כבר היו בשיא הטומאה וכו' ואף על פי כן עלו ונתעלו וכו', עד שחזרו אליו יתברך, וזה מאד מאד יקר בכל העולמות, ולכן חזק ואמץ מאד להישאר בקדושה. והנה בענין מציאת רב וכו', עליך לדעת שחכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק א') עשה לך רב, אבל צריכים לשמור מאד מאד מי הוא הרב, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה, והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאווה, ועל כן הכל רצים אחריו כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו', ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום וכו'. כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד, עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאוותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו; וכן הוא אצל רבנים וכו' – אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלויה ברב זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', ואיך שסתם בילה את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלו בימי חייו, ומאומה אין בידו וכו' וכו', אבל זה כבר מאוחר וכו'. ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד, היינו אם לא מקבלים מהרב תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו', צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדולה וכו', ומה צריך אדם? שכל ודעת, ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו" – שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא, שאת זה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח" – כי למדתי אצל הצדיק הזה איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק את הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי. וכן הרב צריך להכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה, ולכן צריך לזכור "מה שביד בטוח" – אם התחלתי ללמוד בכל יום מקרא, משנה וגמרא וכו' בזכות הרב הזה, ולא החסרתי יום אחד מבלי לימוד תורה הקדושה וכו', אזי עלי לדעת "מה שביד בטוח", וכן אם הרב מוסר את נפשו שיהיה שלום בית ביני לבין אשתי, צריכים לזכור "מה שביד בטוח", ואם חס ושלום לא מקבלים את זה מהרב, צריכים לדעת שהכל דמיון גדול מאד, ולבסוף אפתח את היד ואראה שאין בידי שום דבר, וסתם רצתי אחריו ימים ושנים, ואיבדתי את שנותיי היקרות. ולכן עליך להתקרב אל רב כזה שיחדיר בך אמונה פשוטה בו יתברך שגם אתה תוכל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, וכן יעורר אותך על שלום בית, וילמד אותך עצות איך לא לריב עם אשתך וכו', שתהיה חכם ולא צודק וכו', והעולה על הכל שיחדיר בך התמדת לימוד התורה הקדושה – שתתחיל ללמוד בכל יום מקרא משנה וגמרא וכו', רב כזה תחזיק עם שתי הידיים כי אצלו תקנה רק טוב אמיתי ונצחי, טוב הגנוז והצפון, ותהילה לאל יש רבנים יראי השם וחושבי שמו כאלו, אשרי מי שמחפש אחריהם וימצאם. כלל זה דע לך – בלי התחזקות על לימוד התורה הקדושה ועל שיחה בינו לבין קונו, הכל הבל הבלים ודמיון אחד גדול, וכל הענין של רביז"ל זה רק תורה ותפלה, כמו שהתבטא פעם רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רפ"ז) מה יש לאדם לעשות בזה העולם? אין צריך כי אם להתפלל וללמוד ולהתפלל. הקדוש ברוך הוא יעזור שתבשר לי בשורות משמחות.
|