שאלה: מאת עמרם: מה כוונתו של רבנו בזה שאמר "התורה שלי היא כולה הקדמות"? תודה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר טהרה כ"ח ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל עמרם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ר') כל התורה שלי היא כולה הקדמות; היינו בדרך כלל כשאדם מחדש איזה חידוש על פי פשט או על פי דרש, או על פי רמז, או על פי סוד, עיקר החידוש האמיתי הוא כשבנוי על יסודות והקדמות אמיתיים, ולא סתם על דברי רוח, כי על זה נאמר (איוב ט"ז ג') "הקץ לדברי רוח", כי יסוד גדול בחידושין דאורייתא, שהם צריכים להיות בנויים על יסודות חזקים ואמיתיים, ולכן אמר רביז"ל כל התורה שלי היא כולה הקדמות, היינו שעל פי הקדמותיו הקדושות יכולים לחדש בכל התורה כולה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן קל"א) שכל דבריו של רביז"ל הם כלליות גדול, וכל תורה ותורה כלול מכל התורה כולה, ומכל בני אדם שבעולם בכל דרגה ודרגה מן תכלית קצה העליון עד תכלית קצה התחתון. היינו שעם כל תורה ותורה ושיחה שלו יכול לעבוד את השם יתברך הגדול במעלה בתכלית המעלה, וכן אפילו הקטן והפחות בתכלית דיוטא התחתונה יכול גם כן לשוב להשם יתברך ולמצוא עצות לנפשו על ידי אותה התורה בעצמה, כי הם כלליות נפלא מאד. וכן אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ר"ד) שמי שבקי היטב בתורתו ובשיחותיו הקדושות דהיינו בספריו הקדושים, ראוי לו למצוא כל שיחות העולם בתוך תורתו הקדושה, ואין שום שיחה וענין בעולם שלא יוכל השלם למצוא בתוך תורתו (פירוש: כי בוודאי באמת בכל הדיבורים ושיחות של העולם, בוודאי יש בהם תורה בהעלם, אבל אין מי שיזכה לגלות זאת, לידע הנסתרות שנעלם בשיחות בני אדם, כי אם אנשים גדולים במעלה מאד מאד. אבל על ידי התגלות תורתו הקדושה והנוראה של רביז"ל מי שבקי בספריו היטב היטב, ויש לו שכל קצת, יוכל למצוא בכל שיחות העולם רמזים בהתורה הקדושה, אפילו אם לא יהיה גדול במעלה ביותר). הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|