שאלה: מאת משה: לכבוד הצדיק שליט"א. מדוע הקדוש ברוך הוא ברא את העולם בצורה כזו שלכל אחד יש דעה שונה מחברו? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר טהרה א' דראש חודש אייר התשע"ג
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (תנחומא פנחס) ברוך חכם הרזים כשם שאין פרצופותיהם שוין זה לזה, כך אין דעתם שוין זה לזה, אלא כל אחד ואחד יש לו דעת בפני עצמו, וכן אומר (איוב כ"ח) "לעשות לרוח משקל ומים תיכן במדה" כל בריה ובריה יש לו דעת בפני עצמו, תדע לך שהוא כן, משה מבקש מן הקדוש ברוך הוא בשעת מיתתו, ואומר לפניו רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך דעתם של כל אחד ואחד, ואין בשל בניך דומה זה לזה, כשאני מסתלק מהן בבקשה ממך אם בקשת למנות עליהם מנהיג, מנה עליהם אדם שיהא סובל לכל אחד ואחד לפי דעתו, מנין? ממה שקראו בענין שנאמר (במדבר כ"ז ט"ו) "יפקוד הוי"ה אלהי הרוחות לכל בשר" וגו'. תסתכל על האצבעות שבידיך, אין אצבע אחת דומה לשניה, אחת גדולה, אחת קטנה, אחת בינונית ואחת נמשכת הצידה, ולמה עשה הקדוש ברוך הוא ככה שיהיו האצבעות שונות אחת מהשניה? אלא יש לכל אצבע כוונה אחרת ושימוש אחר וכו', כך ברא הקדוש ברוך הוא כל אחד עם תכונות הנפש אחרת, כי הרי הקדוש ברוך הוא מקבל נחת רוח מכל אחד באופן אחר לגמרי, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ד) שלכל אחד יש נקודה מה שאין בחבירו, והוא לא יכול להיות כמו חבירו, כמאמרם ז"ל (תענית כ"א:) אבא אומנא הוה אתי ליה שלמא ממתיבתא דרקיעא כל יומא ולאביי כל מעלי יומא דשבתא לרבא כל מעלי יומא דכיפורי, הוה קא חלשא דעתיה דאביי משום דאבא אומנא אמרו ליה לא מצית למיעבד כעובדי וכו', [אבא אומנא היה רופא נשים, ושמע כל יום בת קול מן השמים שאומרת לו שלום, אביי שמע רק כל ערב שבת בת קול מן השמים שאומרת לו שלום, ורבא שמע רק פעם בשנה בערב יום הכיפורים בת קול מן השמים שאומרת לו שלום. והיתה להם חלישות הדעת איך סתם רופא נשים שיזכה לדבר כזה לשמוע בת קול מן השמים כל יום שאומרת לו שלום, ענו להם אתם לא יכולים לעשות כמו אבא אומנא שהוא רופא נשים ומתנהג מאד בצניעות, וכן לא לוקח כסף ממי שאין לו, ועוד נותן אחר הטיפול סעודה שלימה], ומזה מלמד אותנו רביז"ל איך שכל אחד ואחד יש לו את הנקודה שלו, ולא צריך להתבלבל מנקודות של אחרים, ובכלל אדם צריך תמיד להסתכל רק על עצמו, לא להתבלבל מאחרים, והוא צריך לזכור שהוא נברא בזה העולם לתכלית מסויימת, וכן כל אחד ואחד נברא לתכלית אחרת, להוציא את נקודתו בזה העולם, ולכן אשרי האדם שלא מתבלבל מהזולת כלל, רק שש ושמח עם הנקודה טובה שיש בו, כי לכל אחד יש נקודה מה שאין בחבירו. ובאמת אם תתבונן למה נכנסת קנאה באדם על הזולת? זה בא מחמת הישות והגיאות שיש בו וכו', ולכן תראה דבר פלא, אף שהאצבעות של כל אדם לא דומות אחת לשניה, אחת גדולה, אחת קצרה, אחת נמוכה, אחת בינונית וכו', עם כל זאת כשכופפים את האצבעות לתוך כף היד, אז כל האצבעות שוות, היינו אם אדם מוריד את הראש, מוציא את הגאווה הסרוחה שיש בו ומתכופף וכו', אזי הכל ישר ואין לו קושיות על אף בן אדם, ואם הוא לא מתערב מה שקורה עם אדם אחר, וחי את החיים שלו, הוא הכי מאושר בחייו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|