שאלה: מאת אליאור: שלום עליכם כבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר תצוה ה' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אליאור נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שאצל רביז"ל היה שלום בית עיקר גדול מאד מאד, ואמר (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו' [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותן מאד מאד. ולכן אתה צריך מאד מאד לכבד את אשתך, ולא להתווכח אתה אף פעם יהיה מה שיהיה, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. חכמינו הקדושים אמרו (יומא עב:) על הפסוק (תהלים יט) "יראת הוי"ה טהורה עומדת לעד" – אמר רבי חנינא: זה הלומד תורה בטהרה. מאי היא? נושא אשה ואחר כך לומד תורה; כי כשיש לאדם אשה הרי יש לו פת בסלו, ולכן למה אתה צריך לריב ולהתווכח עם אשתך וכו', ואחר כך תיפול בנוקבא דתהומא רבה, ותפגום את העיניים שלך בהסתכלויות מכוערות, ותסתכל על נשים אחרות, שבזה אתה מנתק את עצמך משורשך וכו', כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מה.) אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות; ואמר החכם "אין חוצץ בפני התאוה כעצימת העינים" ואמר "אין לך אבר באברי האדם שיגרום לו מכשול כמו העינים". ולכן אתה מוכרח מאד מאד לשמור על העינים שלך, ומה אתה צריך ללכת לרעות בשדות אחרים כשיש לך אשה טובה, אשה צדקת וכו'?
רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) שגם בעבודת השם יתברך יש יצר הרע גדול של ריבוי אור, שאדם מתלהב יותר מדי בבחינת (שמות י"ט כ"א) "פן יהרסו אל הוי"ה לראות ונפל ממנו רב" אם אדם רוצה יותר מדי וכו', אזי אחר כך אינו עושה שום דבר, שזה נקרא 'ריבוי אור' – שרוצה יותר מדי וכו' ואזי לא עושה אחר כך שום דבר וכו', ולכן גם בעבודת השם יתברך ובפרט בלימוד התורה, אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ד) צריכים מדת ההסתפקות, לצמצם את עצמו, ואז אף פעם לא יפול.
מה אומר לך, כל הירידות והנפילות שיש לאדם, זה רק מחמת העצבות והעצלות שתופסות אותו, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות; ולכן תעשה כל מה שביכולתך להיות רק בשמחה ולשמח את אשתך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ראש השנה ו') אשה – בעלה משמחה.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|