שאלה: מאת אלעד: שלום וברכה למורנו ורבנו שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תצוה ז' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אלעד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שכל הנהגה שנלקחה מהגויים אין לבר ישראל להתעסק בזה, תקרא הקבוצה איך שרק תקרא וכו', כי זה היפך דברי חכמינו הקדושים שאמרו (ברכות לד:) אמר רב כהנא: חציף עלי מאן דמפרש חטאיה, שנאמר (תהלים ל"ב) "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה"; אפילו לדברי רביז"ל שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים שמתוודה לפני תלמיד חכם יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם וכו', זה סובב על צדיק תלמיד חכם שדבוק בו יתברך ובטל ומבוטל לגמרי באין סוף ברוך הוא, שאז בשעה שאדם מספר לו את כל אשר עם לבבו וכו', ואת כל מה שעשה וכו', הצדיק והתלמיד חכם מקשר אותו אז אליו יתברך, שהוא חושב שהוא מדבר אל הצדיק והתלמיד חכם, אבל באמת מרוב הביטול שהצדיק והתלמיד חכם מבטל את עצמו אליו יתברך אזי בזה שמתוודה ומספר את כל אשר עם לבבו, בדקות הוא מדבר אליו יתברך וכו', אבל לא שאדם יושב עם חבורה שלימה ומדברים יחד, וכל אחד מספר מה שעובר עליו בפרטיות וכו', וכן מה שעובר עליו עם אשתו וכו', זו עזות וגועל נפש ששייכת רק לגויים, ואין לזה שום מקור אצל עם ישראל. ולכן על זה אמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה י' סימן ח') לך לך אמרין לנזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב; זה בכלל לא שייך ליהודים בכלל, ולחסידי ברסלב בפרט, כי הרי אנחנו קיבלנו מרביז"ל את דרך ההתבודדות – שהאדם צריך להתבודד אל הקדוש ברוך הוא ולספר לו יתברך את כל מה שמעיק ומציק לו, ורביז"ל הירבה לדבר עמנו מהנהגה הקדושה הזו, ואמר על עצמו (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שהעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) – שהיה מדבר הרבה ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע. ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד). והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר: איי, איי, פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם – עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו', ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. ולכן צריכים להתרחק מכל אלו עם המוחות הפגומים וכו', חדשים מקרוב באו שמלמדים הנהגות הגויים וכו', ואין לזה שום מקור בקדושה, ולכן אשרי מי שמתרחק מאלו הקוראים עצמם מנהיגים, ועליהם אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שיש מפורסמים ומנהיגים שאינם יכולים להנהיג את עצמם, ואיך ינהיגו את אחרים? ולכן צריכים מאד מאד לשמור מאנשים כאלו וכו', ויותר טוב ללכת בדרך הפשוטה של רביז"ל להתבודד עמו יתברך, ולהתוודות רק לפניו יתברך, שזה עיקר שלימות התשובה, כמובא ברמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א'): כל מצות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו – חייב להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין? אומר: אנא השם, חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה. וזהו עיקרו של וידוי, וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח; וזה צריך להיות בינו לבין המקום ברוך הוא יתברך שמו. הקדוש ברוך הוא יצילנו מכל אלו הבעלי דמיונות שלוקחים את דרכיהם מגויים, ויותר טוב לשמוע בקול דברי הצדיקים.
|