שאלה: מאת אברהם צבי: לכבוד הרב שיק שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תצוה ז' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם צבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שמוהרנ"ת ז"ל הניח לנו צוואה ארבעה ימים לפני הסתלקותו, ואמר אז לאנשי שלומינו: "העובדה שלכם יהיה יפוצו מעיינותיך חוצה", ולכן אשרי מי שזוכה לקיים את צוואתו של מוהרנ"ת ז"ל. וידוע שגם רביז"ל הזהירנו על דבר זה, ואמר (שיחות הר"ן סימן ר"ט) שכל התורות והשיחות שלו אינם בשבילנו לחוד, כי אם "את אשר ישנו פה ואשר איננו פה" (דברים כ"ט י"ד) . וכמה פעמים דיברנו עמו מענין זה, ורמז לנו בדבריו להודיע לדורות הבאים את כל מעשי השם הגדול שעשה עמנו. ופעם אחת אמר בפירוש: גם לבניכם תודיעו את כל התורות והשיחות הנפלאות והנוראות והמעשיות וכיוצא בהם אשר גילה לנו, ואמר אז זה הפסוק בהתלהבות גדול כגחלי אש (דברים ד' ט'): "והודעתם לבניך ולבני בניך" (ואמר בזו הלשון: אייערע קינדער זאלט איר מודיע זיין וואס דא האט זיך גיטאן), ואמר ברתת וזיע בהתלהבות נורא "והודעתם לבניך ולבני בניך"; ולכן אשרי מי שמגלה ומפרסם את אור רביז"ל בעולם.
ומה שאתה שואל מאיפה לוקחים את זה שצריכים להפיץ על הרחובות? הלא מקרא מלא הוא (משלי ה' ט:ז) "יפוצו מעיינותיך חוצה ברחובות".
ומה שאתה כותב שזה חילול השם? לדעתי מי שלא מקיים את דברי רביז"ל ואת דברי מוהרנ"ת ז"ל הוא מחלל את השם, והוא מחלל את שמו של רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל, כי כל אחד אשר נקרא על שם רביז"ל וקורא את עצמו חסיד ברסלב, עליו להפיץ בכל יום את ספרי רביז"ל, אפילו ספר אחד ביום, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד) שעל ידי שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך מעלים את כבוד השם יתברך לשורשו, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פ"ח.) על הפסוק (ירמיה ט"ו) "אם תוציא יקר מזולל" – אלו שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך, כי זה נקרא מוציא יקר מזולל, היינו מזילותה דגלותא. ולכן זה דבר גדול מאד לקרב רחוקים, ובפרט בעיתים הללו שהכפירות והאפיקורסות, הזבל והזוהמא, הפריצות השיקוץ התיעוב והעירום וכו' מתפשטים בעולם, עלינו ללחום עם הס"מ ולהפיץ אמונה לכל בר ישראל, ואין לתאר ואין לשער את גודל הזכות שיש לאדם שזוכה להפיץ את אור רביז"ל בחוץ דייקא ועל הרחובות דייקא, ולא מתפעל משום כלב שנובח וכו'. ומה שאתה כותב שאין רוח חסידים נוחה הימנו, שכחת או לא למדת מה שאמרו חכמינו הקדושים על זה (שבת קכ"א:) אין רוח חסידים נוחה הימנו, אמר ליה: ואותן חסידים אין רוח חכמים נוחה מהם; עיין שם.
עליך לדעת שמי שמדבר נגד הפצת מעיינות החכמה חוצה הוא מאד מאד פגום, ועיקר תיקונו שגם הוא יקח שקית ספרי רביז"ל, קונטרסים וחוברות ויפיץ את זה לכל עובר ושב, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ניאוף סימן מ"א) תיקון להוצאת זרע לבטלה שישתדל להחזיר בני אדם בתשובה; ולכן כל מי שהוא יודע שפגם בחטא הזה, עליו להתייגע ולמסור את נפשו להפיץ את ספרי רביז"ל לכל עובר ושב, וזה התיקון הכי גדול שרק יכול להיות, כי לקרב בני אדם אליו יתברך זה מאד מאד חשוב בשמים, כמובא בזוהר (תרומה קכ"ח:) תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא, ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום". וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי, כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה, ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחושך אור לישרים" וגו'. [בוא וראה, כל מי שאוחז בידם של החייבים, ומשתדל שיעזבו את דרכיהם הרעות וכו', עולה במעלת הקדושה במקום שאף אחד לא יכול לעלות שמה וכו', והוא גורם להכניע את הסטרא אחרא, והוא גורם שיתייקר שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וגורם שבזכותו כל העולמות יש להם קיום, וזוכה לראות בנים לבניו, וזוכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם ובעולם הבא, וכל הבעלי דינים לא יכולים לדון אותו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ונכנס בשלוש עשרה שערים של רחמים למעלה בשמים, ואין מי שימחה בו]. ובפרט בעיתים הללו שהחושך מכסה את העולם עם כל מיני דעות נפסדות וכו', כפירות ואפיקורסות וכו', עלינו להאיר את העולם באמונה פשוטה בו יתברך, שזה יסוד היסודות היום. אשרי אדם שמפיץ בכל יום את ספרי רביז"ל, ושב ורפא לו.
|