שאלה: מאת ירון: לכבוד הרב שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויקהל י"ט אדר א' ה'תשע"ד שלום וברכה אל ירון נ"י לנכון קיבלתי את מכתבך מרן הבית יוסף חיבר את השולחן ערוך שזה תמצית מחידושיו שחידש על הטור, ואחר כך בא הרמ"א שהוא רבי משה איסרליש ז"ל והוא שם את המפה על השולחן, זאת אומרת מרן חיבר את המחבר שזה השולחן ערוך, והרמ"א שם את המפה על השולחן. האשכנזים הולכים כפי הרמ"א, והספרדים הולכים כפי מרן. כשחיבר מרן את השולחן ערוך רצה שיחזרו על זה כל שלושים, יום וזה נקרא 'שולחן ערוך הקטן' – שהדפיסו רק את המחבר והרמ"א שבד' חלקי שולחן ערוך. ויותר מאוחר הדפיסו את המגינים היינו את ה'טורי זהב' ואת ה'מגן אברהם' ואת ה'מחצית השקל' וכו' וכו', וכן בשאר חלקי שולחן ערוך, וזה נקרא 'שולחן ערוך הגדולים', היינו עם כל המפרשים. ולכן אמר רביז"ל שיעשו שני שיעורים – שיעור אחד פשוט לחזור הרבה על מחבר ורמ"א כדי שיהיה בקי בהלכה ושידע כל הלכה איפה היא נמצאת, וזה מאד מסוגל לנשמה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח') שעל ידי לימוד שולחן ערוך מבררים את הטוב מהרע ונזדכך האדם, וכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) על ידי לימוד שולחן ערוך זוכים לאמונה מזוככת בו יתברך, וכל זה נקרא 'שולחן ערוך הקטנים' – היינו מחבר ורמ"א. עם כל זאת, ראוי לכל אדם ללמוד את ה'שולחן ערוך הגדולי'ם היינו עם המגני ארץ שהם ה'מגן אברהם' ה'טור' ושאר הפוסקים, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ו) שעל ידי לימוד שולחן ערוך נעשה בעל הבית של העולם – שהוא מגלה איך שהקדוש ברוך הוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, כי על ידי לימוד פוסקים יכול לברר לעצמו את ההלכה ועל זה ידי זה הוא נעשה בעל הבית על העולם, כי מגלה שבדומם יש הלכות, ובצומח יש הלכות, ובחי יש הלכות, ובמדבר יש הלכות, נמצא שבכל פרט בבריה יש בו הלכות, ובזה מגלה את הקדוש ברוך הוא. ולכן הזהיר רביז"ל ללמוד את השולחן ערוך הקטנים שהם מחבר רמ"א, כדי שיהיה בקי בהלכה לדעת כל הלכה איפה נמצאת, ומלבד זאת לקבוע לעצמו שיעור עיון בהלכה לברר לעצמו את ההלכה, כדי לדעת איך להתנהג בכל דבר. אשרי אדם שמציית את רביז"ל ואינו מטעה את עצמו.
|