שאלה: מאת שרון: לכבוד הצדיק מוהרא"ש היקר. רציתי להתייעץ איתך: אני חושבת שבביתנו צריכים להיות יחסים שווים והדדיים בין הבעל והאישה, זאת אומרת שיהיה כבוד הדדי. האם זה נכון שהאשה מחוייבת לכבד את הבעל יותר מאשר שהבעל צריך לכבד את האישה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר מקץ כ"ט כסליו (ה' דחנוכה) התשע"ג
שלום רב אל שרון תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת כי נשואין זו שותפות מלאה, וכמו בעסק אם השותפים נאמנים אחד להשני יצליחו בעסק, וההיפך מובן ממילא, כמו כן הוא הנשואין, הזוג כשמתחתנים צריכים לדעת שהם שותפים בהכל, בין לזכות ובין לחובה וכו' וכו', ולכן צריך לשרות ביניהם אהבה והבנה הדדית, ואחד יכבד את השני, ואז יצליחו בחיי נשואיהם. חכמינו הקדושים אמרו (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. הבעל והאשה הם כמו גוף אחד, וכמו שחלק אחד מהגוף לא יכול ואי אפשר שישתלט על החלק השני וכו', כמו כן אי אפשר שאחד ישתלט על בת או בן זוגו וכו'. בוודאי אמרו חכמינו הקדושים (תנא דבי אליהו רבה פרק י' סימן ה') אין אשה כשירה אלא העושה רצון בעלה; וזה מדובר על עניני רוחניות, כשהבעל מבקש את אשתו להתנהג בצניעות ולקיים את מצוות התורה הקדושה, שהם רצונו יתברך, בוודאי אשה כזו היא אשה כשירה העושה רצון בעלה, בוודאי אם הבעל עוסק בתורה והוא עובד השם וכו' וכו', זה בא כבר טבעי שהאשה מכבדת אותו, כי בשעה שהבעל לומד תורה, אזי התורה מזככת אותו וכו', והוא תמיד רגוע ואף פעם לא מוציא את העצבים שלו על אשתו וכו', אדרבה הוא עוזר לאשתו בכל מה שהיא צריכה, הן עם הילדים, והן עם הפרנסה, אזי זה טבעי שהאשה מכבדת אותו יותר ויותר, אבל עקרונית הצלחת נשואין זה כששניהם שווים ועוזרים אחד להשני. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|