שאלה: מאת דורון: לכבוד מוהרא"ש שלום רב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וארא כ"ב טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל דורון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהן מציאת הזיווג, והן מציאת פרנסה, הם אותו דבר, כמו שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ט') על מאמרם ז"ל (פסחים קי"ח) קשין מזונותיו כקריעת ים סוף וקשה זיווגו כקריעת ים סוף, כי בשני הדברים האלו אדם צריך רחמים מרובים להיות שמח בחלקו, ולא לרצות ולחמוד דבר שלא שייך אליו, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ב) אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאוותו בידו, אלא אן אית ליה מאה בעי למעבד יתהון תרתין מאוון, ואן אית ליה תרתי מאוון בעי למעבד יתהון ארבעה מאה; אדם תמיד חסר לו, יש לו מנה – רוצה מאתיים, יש לו מאתיים – רוצה ארבע מאות, ותמיד מרגיש שבור ורצוץ כי חסר לו וכו', ואף שהוא מלא כסף, אבל כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת ה' ט') "אוהב כסף לא ישבע כסף", וכמה כסף שרק יש לו זה לא מספיק לו, נמצא שהוא עני הכי גדול, כי אינו שמח בחלקו. ולכן לא בחינם שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ד) מה שאנו רואים שכל הנגידים (העשירים) הגדולים, כמעט כולם הם משוגעים ממש כמו שאנו רואין בחוש, שכל מי שהוא עשיר יש לו שיגעון גדול, דע כי הממון עושה אותו משוגע. כי הממון הוא מנפילת העשירות של הנביאים, כי (נדרים ל"ח) 'כל הנביאים היו עשירים', והנבואה כשבאה על הנביא, היה כמו משתגע, כמו שפרש רש"י (שמואל א' י"ח) "ויתנבא" – 'ואשתטי', ואצל הנגידים (העשירים) נעשה על ידי הממון שגעון גמור, ועל כן הם נעשים משוגעים על ידי העשירות שלהם; כי תמיד חסר להם, והם בעלי חובות לעצמם וכו', כי הם מרגישים שחסר להם, ומסתובבים תמיד שבורים ורצוצים וכו' וכו', ואף שיש להם מילי מליונים וכו' וכו', עם כל זאת הם תמיד עצובים מחמת שרוצים יותר ויותר, נמצא שהם בעלי חובות גדולים מאוד מאוד לתאוותיהם, והעניים לא יכולים להבין את זה. ואותו דבר הוא בענייני זיווג – כשאדם מתחתן גם כן נכנס לו שגעון בראש שזאת לא אשתו וכו', וזאת לא משורש נשמתו וכו', כי מרוב קלקול הברית שקילקל בניאוף וכו', על ידי זה הוא תמיד חומד מה שיש לאחרים וכו', ותמיד לא שמח עם אשתו, אלא שם עין על אשת חבירו, וזה אברך שכבר התחתן, מכל שכן בחור שהוא מאוד מאוד פגום בברית, הוא אף פעם לא יכול להחליט על שום שידוך, כי על כל דבר הוא מחפש מה שעדיין לא נברא, וכל זה בא מחמת רוב גאוותו וישותו וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"א) גיאות וניאוף תלויים זה בזה. ולכן זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (יבמות ס"ג.) נחית דרגא נסיב איתתא – אתה צריך לרדת מדריגה ואז תמצא את הזיווג שלך, כי בדרך כלל בחור הוא גאוותן וכו', ולא מתאים לו לקחת את זו או את זו וכו', וחושב לעצמו: "אני הכי חכם והכי יפה וכו', אקח את זו?", או "אני הכי חכם והכי יפה והכי משכיל וכו', אקח את זו?", והוא מסתובב ומחפש את הבת זוג שלו כפי הדמיון שנכנס בו כאילו מי יודע מה הוא? והוא רוצה שיבוא אליו זיווג משהו שעדיין לא נברא וכו', ועל ידי זה מחפש וכו', ומסתובב ויוצא לפגישות פן ואולי אמצא את בחירת לבבי שתבוא אלי על סוס לבן עם שקים מלאים כסף וכו', ובשביל זה הבחור מחכה עד שיוולד זיווג כזה, ובין כך הוא לא קולט שהזמן לא מחכה, כמאמר החכם "היזהר מן הזמן כי הוא אויב רע מאוד", ועד שתופס את עצמו רואה שהוא כבר בגיל שלושים, ומה עושים עכשיו? על זה באים חכמינו הקדושים ונותנים לנו עצה (יבמות סג.) נחית דרגא נסיב איתתא – תרד מדריגה ואל תחזיק מעצמך כל כך גדול וכו', ואז תמצא בקלות בת זוג שתתאים לך. אקווה להקדוש ברוך הוא שיהיה לך שכל ותקיים את כל מה שכתוב כאן, ותראה להתחתן מה שיותר מהר, כי כך אמר מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות יום הכיפורים הלכה א' אות א') מי שאינו נשוי הוא פגום בברית, וכן כתב (לקוטי הלכות נחלות הלכה ג' אות ב') מבואר בדברי רבנו ז"ל שחתונה הוא תיקון הברית, כי כל הנישואין של ישראל על פי דת תורתנו הקדושה כולם הם בבחינת תיקון הברית; ולכן צריכים להיזהר להתחתן מה שיותר מהר שזה בעצמו תיקון הברית, כי מי שהוא פלג גוף (חצי גוף, זאת אומרת שאינו נשוי) הוא פגום בברית, ולכן אשרי מי שמתחתן מה שיותר מהר.
|