שאלה: מאת נתן: לכבוד מעוז ומגדול רבי אליעזר שלמה שיק שליט"א. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' ערב חג הסוכות שם השם [ה'] ה'תשע"ד שלום וברכה אל נתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
קודם כל, אתה צריך לדעת שכל לץ שמתלוצץ מדבר שבקדושה – הוא נואף, ואתה לא צריך להתפעל מלץ נואף, ואין לך צדיק בעולם שלא קם נגדו איזה ליצן ועשה ממנו ליצנות, עוד מימי אברהם אבינו שמסר את נפשו לקרב את בני העולם אל הקדוש ברוך הוא, כבר קמו עליו ליצנים, כמאמרם ז"ל (מדרש אגדה הובא בפירוש רש"י בראשית כ"ה י"ט) לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו וכו'. וכן על משה רבינו קמו ליצנים, כמאמרם ז"ל (שמות רבה פרשה נ"ב סימן ב') בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא לעשות לו משכן, מיד אמר משה לישראל "ויקחו לי תרומה", היה משה עושה במשכן, והיו ליצני ישראל אומרים אפשר שהשכינה שורה על ידי בן עמרם וכו'? וכן על דוד המלך קמו ליצנים, כמאמרם ז"ל (ירושלמי ברכות פרק ב' הלכה א') אין דור שאין בו ליצנים, מה היו פריצי הדור עושין? היו הולכין אצל חלונותיו של דוד ואומרים לו דוד אימת יבנה בית המקדש? אימתי בית השם נלך? והוא אומר: אף על פי שמתכוונין להכעיסני, יבוא עלי שאני שמח בלבי שמחתי באומרים לי בית השם נלך [שהכעיסו אותו ורצו לראות במיתתו], וכן בכל דור ודור על כל נביא ועל כל צדיק, קם נגדו איזה ליצן ועשה ממנו ליצנות, והליצן הזה הוא נואף פשוטו כמשמעו, כמאמרם ז"ל (דרך ארץ זוטא פרק ו') תחילת עבירה הרהור הלב, שניה לה ליצנות, זאת אומרת קודם שאדם עושה ליצנות, עשה עבירה חמורה וכו', ולכן אין להתפעל משום לץ נואף, וכבר אמר מוהרנ"ת ז"ל: "אין מי שיקרע ויבזה את ספרי רביז"ל, אלא אם כן עשה קודם חטא חמור מאד, ואין מי שילמד בספרי רביז"ל, אלא אם נכנס בו הרהור תשובה גדול מאד", ולכן אין להתפעל מזה שליצנים מתלוצצים, ואסור לנו שיהיה לנו שום שייכות עם הליצנים האלו, וכמאמרם ז"ל (עבודה זרה י"ח:) דרש רבי שמעון בן פזי, מאי דכתיב (תהלים א' א') "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב", וכי מאחר שלא הלך, היכן עמד? ומאחר שלא עמד, היכן ישב? ומאחר שלא ישב, היכן לץ? אלא לומר לך שאם הלך סופו לעמוד, ואם עמד סופו לישב, ואם ישב סופו ללוץ, ואם לץ עליו הכתוב אומר (משלי ט' י"ב) "אם חכמת חכמת לך ולצת לבדך תשא".
ולכן ראה מה לפניך, אתה צריך תמיד להסתכל על עצמך, ולחזק ולעודד ולשמח את עצמך על ידי עצותיו הקדושים של רביז"ל, ותמיד תזכור איך היית נראה קודם ההתקרבות אל רביז"ל ואיך אתה נראה עכשיו? קודם ההתקרבות בכלל לא פתחת ספר לגמרי וכו' וכו', וכן לא ידעת מה זה להתפלל במנין וכו', וכמה ימים בכלל לא הנחת תפילין וכו', ועכשיו אחר שזכית להתקרב לרביז"ל, תהלה לאל אתה מקפיד להתפלל את השלוש תפלות במנין דייקא, ומתפלל מילה במילה מתוך הסידור בכוונה עם פירוש המילות, וכן אתה לומד בכל יום מקרא משנה גמרא והלכה על פי סדר דרך הלימוד של רביז"ל, וכן אתה זוכה להתחזק בכל מה שעובר עליך בגשמיות וברוחניות גם יחד, ולכן למה לך להתבלבל מליצנים הרוצים להרחיק אותך מרביז"ל? אדם צריך תמיד להסתכל מה הוא הרוויח על ידי ההתקרבות לרביז"ל, ואז כבר לא יהיו לו שום נסיונות מאף אחד בעולם.
תכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, ואז טוב לך כל הימים.
|