שאלה: מאת מנחם: שלום רב. אני מודה לכם מקרב לב על כל הטובות שעשיתם עמי. ברוך השם החלטתי לעזוב את הבית ולהתחיל ללמוד בישיבה, אחרי תקופה ארוכה ומייגעת של התדרדרות מצערת מאוד ברוחניות, אך למרות ההחלטה אני מרגיש שהיצר הרע רודף אותי מאוד ומכשיל אותי בעברות חמורות. מה עלי לעשות? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר נשא ג' סיון התשע"ג
שלום וברכה אל מנחם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך אין עוד צער כצער בחור, אשר כבר קונן ירמיהו הנביא (איכה א') "קרא עלי מועד לשבר בחורי" אצל הס"מ הוא חג ומועד כשיכול לשבור בחורים, ועיקר השבירה ששובר אותם על ידי שמכשיל אותם בפגם הברית הוצאת זרע לבטלה, וזה אשר ק'רא ע'לי מ'ועד ל'שבר ב'חורי ראשי תיבות עמל"ק בלע"ם, שהם המכשילים את האדם בפגם הברית, ומקררים אותו לגמרי מיראת שמים, ומאמונה פשוטה בו יתברך. ולכן אני מאד מאד שמח שחזרת לישיבה, רק ראה לקחת את עצמך בידיך, ותתחיל ללמוד על פי סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל שאמר (שיחות הר"ן סימן ע"ו) בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאד בכל יום, וטוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו, רק ללמוד בפשיטות בזריזות. ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם ויניח אותו הענין וילמוד יותר להלן, ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר. ואמר: שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין, ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תיכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כוונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר' שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם, ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם. ודיבר רביז"ל הרבה מאד בענין זה, ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלימוד, כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר, מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאד מן הלימוד. וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם, ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. ואם תתחיל להתנהג ככה, לא יקח הרבה זמן שיכנס בך חמידו דאורייתא, חשק ללמוד בתורה הקדושה, והתורה מטהרת מכל מיני טינוף שנדבק באדם, ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ראש השנה פרק ד' הלכה ח') כיון שקיבלתם עליכם עול תורה מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם; ותקנה לעצמך שם טוב, והקדוש ברוך הוא יזמין לך בת זוג, ותוכל להקים בית נאמן בישראל. בענין שהס"מ רודף אותך ומכשיל אותך בעבירות חמורות וכו' וכו', כבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן י"ט) נכספתי מאד להמשיך את העולם אל עשיה שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור וכיוצא. ואמר, שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכח של התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה כי כח התורה גדול מאד; ומקובל מאנשי שלומינו אשר מה שמובא בדברי רביז"ל "כך וכך", זה סובב על לימוד משניות, שיהיה קבוע לומר בכל יום ח"י פרקים משניות, וזה יקרר את תבערת לבבו שבוער בתאוות ניאוף רחמנא לישזבן. רק תהיה בשמחה כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחלאים רעים באים לאדם רק מחמת חסרון השמחה, ולכן צריכים להתאמץ ביתר שאת וביתר עוז להיות בשמחה, כי השמחה היא רפואה לכל, ולהיפך העצבות והמרה שחורה הם מביאים לאדם את כל המחלות, ולכן תכריח את עצמך להיות בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) אין השמחה ממתנת לאדם, לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולכן ראה לחטוף שמחה ולהיות תמיד בשמחה, ועל ידי זה תומשך עליך ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|