שאלה: מאת יהודה: שלום רב לכבוד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בחוקותי ט"ו אייר ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה שאמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא קמה:) כל ימי עני רעים – זה רחמן; כי לא בכל פעם צריכים להשתמש עם הרחמנות, כי הרבה פעמים צריכים להעמיד את האכזר על מקומו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה ז' סימן ל"ו) כל מי שנעשה רחמן במקום אכזרי סוף שנעשה אכזרי במקום רחמן; צריכים מאד מאד לשמור לא לרחם על אכזר, וכן אמרו חכמינו הקדושים (שם) כל מי שנעשה רחמן במקום אכזרי, סוף שמדת הדין פוגעת בו. ואמרו (מדרש שמואל פרשה י"ח) כל שהוא רחמן על אכזרים סופו ליפול בחרב, ובפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שצריכים לדעת איך להשתמש עם הרחמנות, כי על רשעים אסור לרחם, וזה שמרחם על אכזרים ורשעים לבסוף הם מציקים לו יותר ויותר וכו', ויצא שכרו בהפסדו. והנה חכמינו הקדושים אמרו (פסחים קי"ג:) שלושה חייהן אינם חיים – הרחמנין, והרתחנין, ואניני הדעת; בדרך כלל אלו שמרחמים תמיד במקום שלא צריכים לרחם וכו', וכועסים במקום שלא צריכים לכעוס וכו', וכן אנשים מפונקים, שזה נקרא אניני הדעת וכו', החיים שלהם לא חיים, אין להם גבולות, ולכן קופצים להם על הראש ועושים איתם מה שרוצים, וסובלים אחר כך מה שסובלים וכו' וכו', ולכן אדם צריך לשים גבולות, ובפרט עם ילדים – זה מה שאני רוצה וכו', וכך אני אומר וכו', ושלא יהיו להורים שום יסורי מצפון אם אמרו לבן או לבת "לא", אסור לחיות עם רגשי אשמה, ואם מאיזה טעם החליטו ההורים להגיד לילדים "לא", אזי ההורים צריכים להחזיק בזה, "לא" זה "לא". וצריכים לרחם על עצמם, וזה החינוך הכי טוב, ולא להיכנע להם, ודבר זה שייך בכל פרט ופרט מהחיים.
יעזור הקדוש ברוך הוא שנשמע ונתבשר בשורות משמחות.
|