שאלה: מאת אברומי: חטאתי נגד רבי וציערתי אותו בלי כוונה, והוא הצטער ממני צער נורא ואיום. אני מרגיש שפל ובזוי שעשיתי כך לרבי וציערתי אותו. אני מדגיש שלא ציערתי אותו בכוונה, אבל כך קרה. רבי הוא איש מורם מעם ולא יגיד לי שום דבר, אבל אני מעצמי רוצה לבקש ממנו סליחה, אך יש לי פחד שיקפיד עלי שוב פעם על מה שעשיתי לו, וכן שלא ימחל לי, כי גרמתי לו נזק וצער בל יכופר. איך אני יוצא מהמצב המביך הזה, ואיך אני יכול לפייס את הרבי שלי? שהשם ישלח לכם רפואה שלימה ובריאות איתנה תמיד, ותמיד תוכלו לעזור לעם ישראל כל כך, אמן. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר נשא ח' סיון התשע"ג
שלום וברכה אל אברומי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שאפילו כשמצערים יהודי מוכרחים לבקש ממנו מחילה וסליחה וכפרה וכו', כי כך אמרו חכמינו הקדושים (יומא פה:) עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חבירו; אין מועילה שום תשובה בעולם אלא עד שמרצה את חבירו, ואם לא, הוא צריך לרדת לגלגול כמה וכמה פעמים רחמנא ליצלן, ובני אדם מאד מזלזלים בזה וחושבים שזה סתם איזו חומרא, ולא יודעים שבזה שמצערים יהודי מקבלים על זה עונש מאד מאד חמור מקודם או אחר כך, כי לא יאבה הקדוש ברוך הוא לסלוח לאדם שמצער את הזולת על לא דבר. על אחת כמה וכמה באין ערך כלל, מי שמצער את רבו שלימדו תורה, רבו שהעמידו על הרגלים, רבו שרוב חכמתו קיבל ממנו, מקבלים על זה עונש חמור מאד מאד שאי אפשר לתאר ולשער כלל, כי אין הקדוש ברוך הוא מוחל וסולח למי שמצער צדיק הדבוק בו יתברך, ולכן אין עצה אחרת בשבילך אלא שתלך אל רבך ותבקש ממנו סליחה, ואפילו שלא ירצה לסלוח לך בפעם הראשונה, תלך אליו פעם שניה ושלישית פעם אחר פעם עד שימחול לך, ובוודאי אם תפייס אותו ותדבר על לבו דברי ניחומים שלא התכוונת לצערו וכו' וכו', בכל מיני לשונות שבעולם, לבסוף הוא ימחול לך, ואפילו שזה יהיה כרוך בבזיונות שתקבל וכו', כדאי וכדאי להתבזות בזה העולם, מאשר שתסבול אחר כך סבל בלתי ניתן להסביר, כי לא יאבה הקדוש ברוך הוא סלוח למי שמצער צדיק ותלמיד חכם הדבוק בו יתברך, ואני בטוח שאם תהיה עקשן לבוא אליו פעם אחר פעם להתנפל לרגליו ולבקש ממנו מחילה סליחה כפרה וכו', הוא ימחול לך. וכאן המקום לעורר – אוי להם לבריות שמחרפים ומגדפים את רבם שלמדם תורה, רבם שהעמידם על רגליהם, רבם שהחזיר אותם בתשובה, רבם שכל חכמתם קיבלו רק ממנו וכו' וכו', ולבסוף כשהעמיד אותם על הרגלים הם מבזים ומחרפים ומגדפים אותו, אין מספיק גיהנום לבריות נבזות כאלו, וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי י"ז) "משיב רעה תחת טובה לא ימוש רעה מתוך ביתו", כי אדם שמשלם רעה תחת טובה, בזה הוא מראה את גריעות נפשו, ואיך שהוא רקוב מבפנים וכו', ואף שהוא מראה פרצוף של תמים וכו', הוא מושחת מאד, והגאון הצדיק הסטייפלער זי"ע מאד מגנה באחד ממכתביו מי שמשלם רעה תחת טובה, וקורא אותו בלשונות של גנאי וכו', ואומר שאין עוד דבר יותר גרוע מזה שאדם משלם רעה תחת טובה, ובפרט כשמדובר ברבו שמסר את נפשו כל כולו עבורו, ואחר כך מזלזלים בו, אין מספיק עונש עבורו, ולא יאבה הקדוש ברוך הוא סלוח לו, ואם לא יחזרו בתשובה בזמן, הרי ישלמו על זה מחיר כבד מאד מאד, או בעצמם יחלו במחלה ממארת וכו', או שהילדים שלהם ימותו בחייהם וכו' וכו', זה לא צחוק, כל מי שמחרף ומבזה ומשפיל את רבו שקירבו אליו יתברך, לא יצא נקי מזה העולם, עד שיסבול סבל גדול מאד מאד. ולכן כל מי שיודע בנפשו שגם לו יש את חטא והעוון הזה, עליו לחזור תיכף ומיד בתשובה ולבקש סליחה ומחילה וכפרה מרבו, ואף שעכשיו מרוב גיאותו וכו' מחזיק שזה לא רבו, כדרך הס"מ שמסית את האדם ומסבב את מוחו ומעקם את לבבו כאילו זה אף פעם לא היה רבי ומורי וכו' וכו', עם כל זאת החכם עיניו בראשו אחרי ישוב הדעת אמיתי צריך לקבל על עצמו ללכת ולבקש ממנו מחילה וסליחה וכפרה, וישמע מפיו בפירוש שמוחל לו, אחרת יקבל את עונשו באופן רע ומר מאד מאד, ולמה צריכים להגיע לזה? הקדוש ברוך הוא ישמור אותנו שלא יהיה לנו עסק עם אף אחד, ומכל שכן שלא נבזה שום בר ישראל, ומכל שכן וכל שכן שנכבד את הרבי שלמד איתנו תורה, והחזיר אותנו בתשובה, וקירבנו אל המקום ברוך הוא יתברך שמו.
|