שאלה: מאת ראובן: שלום. אני משתדל להתבודד בכל יום כשעה, וברצוני לשאול: באיזה עניין אני צריך להתמקד בתפילה ולהקדיש לו את רוב הזמן של ההתבודדות? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שלח י"ט סיון התשע"ג
שלום וברכה אל ראובן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ב) שצריכים לבקש קודם על מדה אחת, וכששוברים את המדה הזו, אז צריכים להתפלל על מדה שניה, וכן לבקש בכל פעם על מדה אחרת עד שיבטל ממנו את כל המדות והתאוות רעות, עם כל זאת עדיין יכולה להשאר אצלו הישות והגאות, כי אחרי ששוברים את כל המדות רעות והתאוות רעות, עדיין נשאר ממנו מעט ישות, ואותה קשה מאד מאד להוציא מהאדם וכו' וכו'. נשאלה השאלה: במה צריכים להתחיל לבקש? איזו מדה רעה צריכים לתקן יותר מהכל? אזי התירוץ פשוט, הדבר הראשון שאדם צריך תמיד לבקש את הקדוש ברוך הוא – רק על מדת השמחה, כי תיכף ומיד כשיש לאדם שמחה יש לו כבר את הכל, ומבטל ממילא אצלו את כל המדות רעות שרק יש בעולם, כי הכל תלוי במדת השמחה, וכשבר ישראל שש ושמח באין סוף ברוך הוא, אזי מוחלין לו כל עוונותיו, ומתבטלים ממנו כל העוונות והתאוות רעות, וכמו שכתוב (תהילים ק"ד) "אנכי אשמח בהוי"ה יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם", כי העיקר לשמוח באין סוף ברוך הוא, וזה הדבר הכי קשה לאדם להגיע, כי הוא מסוגל להתענות תעניות וכו', ולסגף את עצמו עם כל מיני סיגופים וכו', אבל להיות בשמחה עם נקודת יהדותו, זה בא לאדם יותר קשה מהכל. ולכן אדם צריך רק לבקש על שמחה, והרגע שיזכה לשמחה ממילא יתבטלו ממנו כל התאוות רעות והמדות רעות, והישות והגאות וכו' וכו', כי למה אדם לא שמח, כי נדבקו בו ישות וגאות, אני ועוד פעם אני ועוד פעם אני וכו' וכו', איך נכשלתי? ואיך נפלתי? והוא לא יכול למחול לעצמו, אבל תיכף ומיד כשבר ישראל שש ושמח, על ידי זה ממשיך על עצמו אור וזיו וחיות ודביקות באין סוף ברוך הוא, כמובא בזוהר (תצוה קפ"ד:) תא חזי עלמא תתאה קיימא לקבלא תדיר, [בוא וראה העולם הזה עומד לקבל תמיד] והוא אקרי אבן טבא, [והוא נקרא אבן טוב כמו אבן מושכת שנקראת מגנט] ועלמא עלאה לא יהיב ליה אלא כגוונא דאיהו קיימא, [והעולם הבא לא נותן אלא כמו שמכינים את עצמו מלמטה] אי איהו קיימא בנהירו דאנפין מתתא, [אם נמצאים תמיד בפנים שמחות כאן למטה] כדין הכי נהרין ליה מעילא, [כך מאירים לו מלמעלה אור וזיו וחיות ודביקות וכו']. ואי איהו קיימא בעציבו, [אבל אם אדם עומד בעצבות ובמרה שחורה] יהבין ליה דינא בקבליה. [אזי ממשיך על עצמו דינים] כגוונא דא (תהלים ק' ב') "עבדו את הוי"ה בשמחה", חדוה דבר נש משיך לגביה חדוה אחרא עלאה, [השמחה של האדם בזה העולם, ממשיכה עליו שמחה מהעולם הבא] הכי נמי האי עלמא תתאה, כגוונא דאיהי אתערת הכי אמשיך מלעילא, [כך הוא העולם הזה, כפי שאדם מתנהג בזה העולם, כך ממשיך על עצמו מעולם הבא]. ולכן כשאדם רק בשמחה ומכריח את עצמו עם כל הכוחות להיות בשמחה, על ידי זה הוא ממשיך על עצמו שמחה מהעולמות העליונים, ולכן אל תהיה בטלן, ואף שאני יודע שעובר עליך מה שעובר צרות ויסורים מרירות ומכאובים, תשתדל להיות בשמחה עם כל הכוחות, ואז תראה שכל מזלך יתהפך לטובה. הלוואי שתכניס את הדיבורים האלו בלבך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|